راهنمای خرید ماوس گیمینگ

برای خرید ماوس گیمینگ باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اگر به‌فکر خرید ماوس گیمینگ جدیدی برای سیستم بازی خود افتاده‌اید یا اولین بار است که می‌خواهید یک ماوس مخصوص بازی بخرید، حتماً این مقاله را بخوانید.

فرقی نمی‌کند برای اولین بار است که می‌خواهید یک سیستم گیمینگ جمع کنید یا آنکه مدت‌ها از عمر سیستم شما می‌گذرد و حالا به‌دنبال خرید وسایل جدیدی مثل خرید ماوس گیمینگ جدید هستید. هرچند مهم‌ترین اجزای یک کامپیوتر گیمینگ برای هر شخصی متفاوت است، اما ماوسی که انتخاب می‌کنید تأثیر به‌سزایی روی راحتی، لذت بردن و موفقیت در جنگ‌های نفس‌گیر بازی‌های آنلاین داشته باشد.

نکات مهمی که قبل از خرید ماوس گیمینگ باید در نظر بگیرید

پیش از اینکه بخواهید درگیر برندهای مختلف، مدل‌ها، امکانات و قیمت‌ها شوید، ما نکات مهمی را به شما خواهیم گفت که می‌تواند در انتخاب و خرید یک ماوس مخصوص بازی کمک بزرگی باشد. به شما می‌گوییم که اگر یک گیمر تازه‌کار هستید باید چه ماوسی را انتخاب کنید، یا آنکه اگر روی یک سبک خاصی از بازی‌ها تمرکز دارید، کدام ویژگی‌های یک ماوس برایتان اهمیت بیشتری خواهد داشت. بدیهی است که گیمرهای حرفه‌ای حساسیت بیشتری روی انتخاب ماوس دارند، ولی انتخاب یک ماوس گیمینگ مناسب می‌تواند برای هر کسی، حتی گیمرهای نوب هم مفید باشد.

۱. مقدار DPI و CPI ماوس

دقت و DPI ماوس گیمینگ

یکی از معیارهای مهمی که یک ماوس را برای بازی کردن ایده‌آل می‌سازد، نقطه در هر اینچ DPI یا تعداد در هر اینچ CPI است. DPI نشان می‌دهد هر باری که ماوس را حرکت می‌دهید، کرسر یا مکان‌نمای آن چه مسافتی را طی می‌کند. این مقدار که در اصل حساسیت یک ماوس را نشان می‌دهد، بر حسب پیکسل اندازه‌گیری می‌شود. هر چه مقدار DPI یک ماوس بالاتر باشد، حساسیت آن بیشتر است. این یعنی وقتی ماوس را روی صفحه تکان می‌دهید، با سرعت خیلی بالایی حرکت می‌کند و مدت زمان کمتری طول می‌کشد تا کرسر آن از نقطه‌ای به نقطه دیگری برسد.

در حال حاضر اغلب ماوس‌های معمولی که در بازار عرضه می‌شود و عمدتاً کاربرد اداری یا خانگی دارد، از دقت ۲،۴۰۰ DPI برخوردارند. اما اگر به‌دنبال یک ماوس توانمند و دقیق برای بازی‌های خود می‌گردید، باید روی دقت بالاتری حساب کنید. به‌طور مثال ماوس Razer DeathAdder V3 Pro دقت ۳۰،۰۰۰ DPI دارد.

اما در حالی که CPI عموماً با DPI اشتباه گرفته می‌شود، در اصل با یکدیگر متفاوت هستند. تعداد در هر اینچ، نشان‌دهنده ظرفیت واقعی یک موس است، در حالی که DPI دقت حرکت نشان‌گر آن روی صفحه نمایش کامپیوتر را نشان می‌دهد. CPI می‌تواند سرعت تشخیص حرکت ماوس را توصیف کند. ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر یکی از این دو مشخصه در یک ماوس بالا باشد، قطعاً آن یکی هم بالاتر است. بنابراین کاملاً به‌هم مرتبط هستند.

۲. وزن

وزن ایده آل ماوس

بسیاری بسیاری از گیمرها وزن یک ماوس خیلی مهم است، در حالی که برخی دیگر به شکل و نوع قرارگیری دست روی آن اهمیت بیشتری می‌دهند. انتخاب یک ماوس کاملاً به سبک بازی‌هایی که می‌کنید شما بستگی دارد. بدیهی است که اکثر گیمرها به‌دنبال ماوس‌های سبک‌وزنی هستند که حرکت دادن کرسر در آن‌ها سریع‌تر باشد. به‌طور مثال لاجیتک ماوسی به نام Logitech G Pro X Superlight را عرضه کرده که وزن آن ۲۵ درصد کمتر از نسل قبلی آن شده است.

اگر سرعت حرکات در یک بازی برای شما مهم‌تر است، باید یک ماوس سبک‌وزن را انتخاب کنید. اما اگر ماوس شما خیلی هم سبک باشد،‌ می‌تواند در بسیاری از مواقع با یک ضربه کوچک به‌حرکت بیافتد و بازی را خراب کند. بنابراین اگر می‌خواهید حرکات کنترل شده‌تر، روان‌تر و دقیق‌تری داشته باشید، باید ماوس سنگین‌تری را انتخاب کنید. ولی فراموش نکنید که ماوس‌های سنگین‌تر برای برداشتن و حرکت کردن، انرژی بیشتری می‌طلبند.

۳. ابعاد و سایز

سایز مناسب ماوس گیمینگ

در راستای معیار وزن مناسب، اندازه و ابعاد مناسب یک ماوس هم اهمیت زیادی دارد. سایز یک ماوس گیمینگ ایده‌آل می‌تواند برای هر شخصی متفاوت باشد. برخی از گیمرها دست‌های بلند و کشیده‌ای مثل بسکتبالیست‌ها دارند، بنابراین به ماوس‌های بزرگی نیاز خواهند داشت. ما به گیمرهایی که دست‌های بزرگی دارند، ماوس‌های لاجیتک G502 Hero، استیل سریز Rival 310 یا کورسیر Scimitar Pro GRB را پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر دست‌های کوچکی دارید، می‌توانید ماوس Xtrf M42 RGB Ultra Light را انتخاب کنید.

انتخاب و خرید ماوس گیمینگ با ابعاد و سایز متناسب، می‌تواند به کنترل و راحتی استفاده حداکثری شما کمک کند.

۴. نوع استراحتگاه دست ماوس

آشنایی با انواع گریپ‌های ماوس برای خرید ماوس گیمینگ

اکثر گیمیرها یکی از گریپ‌های نخلی Palm، پنجه‌ای Claw یا تیپ Tip را برای ماوس خود انتخاب می‌کنند. ارگونومی هر یک از این ماوس‌ها با یکدیگر متفاوت است. گریپ نخلی محبوب‌ترین ارگونومی ماوس است که اجازه می‌دهد دست شما به‌صورت طبیعی روی ماوس استراحت کند، در حالی که کف دست شما بیشترین تماس را با موس دارد و بیشتر انگشتان شما روی خود ماوس قرار می‌گیرند. شاید قرارگیری کف دست روی ماوس نیازمند تکان دادن کل دست شود و این سرعت و چابکی مچ دست را بگیرد، اما این راحت‌ترین حالت گرفتن ماوس برای گیمرها است که دقت و کنترل بالایی را در حرکات فراهم می‌کند.

در آن سو گیمرهایی که از گریپ‌های Tip استفاده می‌کنند، فقط مقدار کمی از کف دست و انگشتانشان روی ماوس قرار می‌گیرد. این نوع معمولاً سرعت حرکت بیشتری را در اختیار شما می‌گذارد. معمولاً ماوس‌های سنگین‌وزن از این مدل گریپ استفاده می‌کنند.

مدل دیگر، یک گریپ هیبریدی بین دو مدل فوق است. در این ماوس‌ها قسمتی از کف دست که نزدیک مچ دست است با ماوس ارتباط بقرار پیدا می‌کند، اما دیگر نقاط دست شما به جز نوک انگشتانتان از ماوس دور می‌ماند. این به شما امکان کنترل کف دست و در عین حال حرکت سریع نوک انگشتانتان را می‌دهد. ماوس‌هایی با گریپ پنجه‌ای در حال ظهور هستند، اما شاید شما به‌دنبال ماوس کوچکی باشید که ظاهری قوس‌دار است.

۵. قیمت و بودجه

بودجه برای خرید ماوس گیمینگ

کسانی که تازه وارد دنیای گیمینگ می‌شوند و به‌دنبال خرید لوازم جانبی مخصوص بازی هستند، خیلی روی تجهیزات جانبی بازی سرمایه‌گذاری نمی‌کنند. به‌طور مثال اگر گیمر تازه‌واردی باشید یک ماوس ۳۰ دلاری هم برای شما مناسب است. اما اگر می‌خواهید ماوسی حرفه‌ای با کلی امکانات شخصی‌سازی و نورپردازی را تهیه کنید، هزینه شما تا ۳۰۰ دلار هم بالا می‌رود.

موقع خرید ماوس گیمینگ جدید، بودجه مهم‌ترین چیزی است که باید به آن توجه کرد. هر چه قیمت یک ماوس پایین‌تر برود، به‌طبع امکانات و قابلیت‌های آن کمتر خواهد شد. ولی اگر کمی در بازار بگردید، می‌توانید ماوس‌های خوش قیمت و پر امکاناتی را مثل ماوس گیمینگ سیمی ۳۰ دلاری لاجیتک G203 با یک جفت دکمه قابل برنامه‌ریزی، نورپردازی شکیل و سنسوری با دقت ۸،۰۰۰ DPI را هم پیدا کنید.

۶. نورپردازی و زیبایی

نورپردازی ماوس های گیمینگ

قطعاً اگر به‌دنبال ایجاد یک فضای گیمینگ برای خود هستید، اهمیت ویژه‌ای به ماوس گیمینگ جدید خود قائل می‌شوید. اغلب ماوس‌های گیمینگ دارای رنگ مشکی با نورپردازی RGB هستند. اما اگر چیز ویژه‌تری می‌خواهید، شما می‌توانید از ماوس‌های طرح‌دار ویژه استفاده کنید که ظاهر منحصر به‌فردی به ستاپ شما می‌دهند.

در بسیاری از مدل‌ها، نورپردازی ماوس گیمینگ می‌تواند با نور پس زمینه کیبورد و دیگر قطعات کامپیوتر شما هماهنگ شده و با توجه به موسیقی در حال پخش یا صداهای داخل بازی، همگی با هم تغییر رنگ دهند. اگر چنین چیزی برای سیستم گیمینگ خودتان مدنظر دارید، می‌توانید از قطعات یک برند استفاده کنید و از طریق یک نرم افزار، نورپردازی تمام آن‌ها را کنترل کنید.

۵. دیگر لوازم جانبی شما

آیا خرید ماوس گیمینگ واجب است؟

گیمرهای حرفه‌ای قبل از خرید ماوس جدید، در ابتدا سایر لوازم جانبی خودشان را بررسی می‌کنند. گیمرهای تازه‌وارد یا آن‌هایی که تفریحی بازی می‌کنند، کارشان حتی با یک ماوس معمولی اداری هم راه میافتد. بررسی کنید ببینید آیا خرید ماوس گیمینگ جدید برای شما در اولویت است؟ یا آنکه بهتر است یک کیبورد گیمینگ جدید بگیرید یا مانیتور بهتری را تهیه کنید که نرخ رفرش و رزولوشن بالاتری را ارائه می‌کند؟

مورد دیگری که باید در نظر بگیرید، برند دیگر لوازم جانبی شما است. همانطور که در بالاتر اشاره کردیم، شما می‌توانید با تهیه لوازمی از یک برند، همه آن‌ها را از طریق یک نرم افزار واحد کنترل کنید.

۶. سیمی یا بدون سیم

انتخاب ماوس سیمی یا بی سیم

شاید استفاده از ماوس‌های گیمینگ بی‌سیم راحت‌تر باشد، اما واقعیت امر این است که قیمت بسیار بالایی دارند. وقتی ماوسی مستقیم با سیم به کامپیوتر شما وصل می‌شود، اتصال قابل اطمینان‌تری حاصل می‌شود که سریع‌تر هم هست. نسل‌های اول ماوس‌های گیمینگ بی سیم با مشکلات تأخیر و ناپایداری اتصال مواجه بودند. گرچه طی سالیان اخیر تغییرات بی‌شماری داشته‌اند، اما هنوز هم گیمرهای حرفه‌ای ترجیح می‌دهند از وسایل جانبی سیمی که اختلاف میلی‌ثانیه‌ای اتصال را هم ندارند، استفاده کنند.

اگرچه سازندگان لوازم جانبی تلاش‌های زیادی را برای تقویت قابلیت‌های ماوس‌های بی‌سیم خود انجام داده‌اند که از آن‌ها محصولاتی ارزنده ساخته است. به‌طور مثال باید به ماوس بی‌سیم لاجیتک Lightspeed اشاره کرد که جدیدترین ماوس گیمینگ بی‌سیم کمپانی Logitech است.

در این روزها عملکرد ماوس‌های گیمینگ سیمی و بی‌سیم یا با هم برابر است یا تفاوت فاحشی در عملکرد آن‌ها وجود دارد. اما در حال حاضر بسیاری از گیمرهای حرفه‌ای متقاعد شده‌اند که از ماوس‌های بی‌سیم استفاده کنند.

۷. لیزری یا اپتیکال

ماوس لیزری یا اپتیکال

اگر مشخصات فنی یک ماوس برای شما مهم است، قطعاً باید سنسور به‌کار رفته در آن هم برایتان مهم باشد. دوران ماوس‌های مکانیکال با توپ پلاستیکی کوچکی که در زیرشان تعبیه شده بود، تمام شده است. اکنون جانشین آن‌ها دقت و شتاب بیشتری را ارائه می‌کنند. در حال حاضر دو سنسور اصلی ماوس لیزری و اپتیکال وجود دارد.

در بسیاری از موارد، نحوه پردازش این دو نوع ماوس با یکدیگر شبیه است. هر دو سنسورها از هزاران تصویر برای مقایسه تغییرات کوچک روی سطحی که ماوس قرار گرفته استفاده می‌کنند. ذرات کوچکی در داخل پد ماوس یا میز کامپیوتر شما که با چشم دیده نمی‌شوند. و وقتی ماوس حرکت می‌کند، با تغییر نور متوجه این تغییرات می‌شوند. آنچه که این دو سنسور را از یکدیگر متمایز می‌کند، نوع نورپردازی آن‌ها است. ماوس‌های اپتیکال از سنسورهای LED مادون قرمز استفاده می‌کنند، در حالی که ماوس‌های لیزری از یک پرتو لیزری بهره می‌برند.

عمدتاً گیمرها برای بازی، ماوس‌هایی با سنسور اپتیکال را انتخاب می‌کنند. نوری که در حسگرهای اپتیکال استفاده می‌شود، ضعیف‌تر از لیزر است. بنابراین شما باید برای استفاده از آن‌ها از یک ماوس پد استفاده کنید.

۸. ژانر بازی

اهمیت ژانر بازی در خرید ماوس گیمینگ

اگر اکثر بازی‌هایی که با کامپیوتر خود انجام می‌دهید ژانری شبیه به هم دارند، این می‌تواند روی انتخاب و خرید ماوس گیمینگ جدید شما اثرگذار باشد. به‌طور مثال اگر به بازی‌های اول شخص تیراندازی (FPS) علاقه دارید، انتخاب یک ماوس سبک وزن با تأخیر صفر اهمیت بیشتری از دکمه‌های سفارشی یا امکاناتی فراتر از ماوس‌های استاندارد خواهد داشت. اما برای گیمرهایی که به بازی‌های شبیه به شهرسازی یا Sims علاقه‌مند هستند، انتخاب ماوس‌های بزرگی که جلوی خستگی دست را می‌گیرد، اهمیت بیشتری دارد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*