مقایسه مک مینی M2 با مک مینی M1

مقایسه مک مینی M2 با مک مینی M1 ؛ مینی کامپیوتر جدید اپل ارزش ارتقا دارد؟

به بهانه رونمایی از نسل جدید ‌مینی کامپیوتر Mac mini اپل، در اینجا به مقایسه مک مینی M2 با مک مینی M1 از نظر ظاهری و فنی می‌پردازیم.

اپل چند روز پیش سرانجام از نسل جدید مینی کامپیوتر Mac mini با پردازنده جدید M2 رونمایی کرد. به‌همین بهانه در اینجا به مقایسه مک مینی M2 با مک مینی M1 خواهیم پرداخت تا ببینیم آیا نسل جدید مک مینی ارزش ارتقا دادن را دارد یا خیر؟

ما عادت نداشتیم که اپل بخواهد در ماه‌ ژانویه از محصولات جدید سخت‌افزاری خودش رونمایی کند. به‌همین خاطر رونمایی از Mac mini M2 غیرمنتظره بود. مک مینی جدید در دو نسخه مختلف عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها به پردازنده M2 و دیگری M2 Pro مجهز هستند. اما باوجود استفاده از یک پردازنده نسل جدید، اپل قیمت این مدل را در مقایسه با مدل‌های M1 مک مینی کاهش داده تا آسان‌تر در دسترس کاربران علاقه‌مند قرار بگیرد.

مقایسه مک مینی M2 با مک مینی M1

مشخصات فنی

مدلمک مینی M1
۲۰۲۰
مک مینی M2
۲۰۲۳
مک مینی M2 Pro
۲۰۲۳
شروع قیمتاز ۶۹۹ دلاراز ۵۹۹ دلاراز ۱،۲۹۹ دلار
ابعاد (اینچ)۱.۴ در ۷.۷ در ۷.۷۱.۴۱ در ۷.۷۵ در ۷.۷۵۱.۴۱ در ۷.۷۵ در ۷.۷۵
وزن (کیلوگرم)۱.۱۱.۱۱.۲
پردازنده۸ هسته‌ای M1۸ هسته‌ای M2۱۰ هسته‌ای M2 Pro
۱۲ هسته‌ای M2 Pro
گرافیک۸ هسته‌ای۱۰ هسته‌ای۱۶ هسته‌ای
۱۹ هسته‌ای
رم۸/۱۶ گیگ۸/۱۶/۲۴ گیگ۱۶/۳۲ گیگ
شبکهوای فای 6 802.11ax
بلوتوث ۵.۰
گیگابیت اترنت ۱۰ گیگ
وای فای 6E
802.11ax
بلوتوث ۵.۳
گیگابیت اترنت ۱۰ گیگ
وای فای 6E
802.11ax
بلوتوث ۵.۳
گیگابیت اترنت ۱۰ گیگ
حافظه۲۵۶/۵۱۲ گیگ
۱/۲ ترابایت
۲۵۶/۵۱۲ گیگ
۱/۲ ترابایت
۵۱۲ گیگ
۱/۲/۴/۸ ترابایت
پشتیبانی از نمایشگر
  • حداکثر ۲ نمایشگر 6K با نرخ ۶۰ هرتز بر بستر تاندربولت
  • ۱ نمایشگر 4K با نرخ ۶۰ هرتز بر بستر HDMI
  • حداکثر ۲ نمایشگر 6K با نرخ ۶۰ هرتز بر بستر تاندربولت
  • ۱ نمایشگر 5K با نرخ ۶۰ هرتز بر بستر تاندربولت
  • ۱ نمایشگر 4K با نرخ ۶۰ هرتز بر بستر HDMI
  • حداکثر ۳ نمایشگر 6K با نرخ ۶۰ هرتز بر بستر تاندربولت
  • ۱ نمایشگر 8K با نرخ ۲۴۰ هرتز بر بستر HDMI
  • ۱ نمایشگر 4K با نرخ ۶۰ هرتز بر بستر HDMI
پورت‌ها
  • HDMI
  • ۲ پورت تاندربولت ۴
  • دو پورت USB-A
  • گیگابیت اترنت
  • جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • HDMI
  • ۲ پورت تاندربولت ۴
  • دو پورت USB-A
  • گیگابیت اترنت
  • جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون
  • HDMI
  • ۴ پورت تاندربولت ۴
  • دو پورت USB-A
  • گیگابیت اترنت
  • جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون

مشخصات ظاهری

اپل برای مدت طولانی است که تغییری روی شکل ظاهری و طراحی مک مینی به‌وجود نیاورده است. این تصمیم مزیت‌های فراوانی را برای اپل داشته است. البته ظاهر این مینی کامپیوتر به‌قدری زیبا بوده که سال‌های سال کاربران مشکلی با آن نداشته باشند.

مقایسه مک مینی M2 با مک مینی M1

وقتی اپل Mac mini M1 را معرفی کرد، بزرگ‌ترین تغییر مربوط به مشخصات فنی داخلی آن و دوری از تراشه‌های اینتل بود. از نظر ظاهر بیرونی این محصول با همان محفظه آلومینیومی لبه گرد و نازک عرضه شد. محصولی که ابعاد ۷.۷ اینچی و ضخامت ۱.۴ اینچی دارد، یک لوگو اپل در بالای آن قرار گرفته و تمام پورت‌ها و کانکشن‌های آن در قسمت پشتی تعبیه شده‌اند.

اپل دو مک مینی جدید M2 و M2 Pro را نیز دوباره با ظاهری مشابه طراحی کرده است. اگر آن را در کنار مدل قدیمی‌تر M1 بگذاریم، نمی‌توانید در یک نگاه تفاوت بصری این دو را از یکدیگر تشخیص دهید. ولی عجیب است که اپل می‌گوید ابعاد‌ به ۷.۵ اینچ کاهش پیدا کرده است. این یعنی مدل سال ۲۰۲۰ M1 کمی بزرگ‌تر از نسل جدید است. مک مینی M1 از نظر وزنی هم با ۱.۱ کیلوگرم هم اندازه مدل جدید M2 است. در حالی که مدل M2 Pro از وزن کمی بالاتر ۱.۲ کیلوگرمی برخوردار است. به‌احتمال زیاد این تفاوت وزنی بین مدل M2 و M2 Pro به‌خاطر سیستم خنک‌کننده پیشرفته‌تر و تراشه توانمندتر است.

پردازنده و حافظه

مک مینی M1 همانطور که از نامش پیداست، از پردازنده M1 قدرت می‌گیرد. این پردازنده از یک CPU هشت هسته‌ای بهره می‌برد که شامل ۴ هسته پرقدرت و ۴ هسته با انرژی کارآمد است و فرکانس ۳.۲ گیگاهرتزی دارد. در کنار این CPU، اپل از یک GPU با ۱۶ هسته و یک موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای برای وظایف یادگیری ماشین و پردازش ۱۱ تریلیون عملیات در ثانیه نیز استفاده کرده است. یک پردازنده سیگنال تصویر داخلی و Secure Enclave نیز در اینجا حضور دارند.

در پردازنده M2 هم از همین ترکیب هسته‌ها استفاده شده، به‌غیر از این که سرعت کلاک بالاتر ۳.۴۹ گیگاهرتزی دارد. موتور عصبی ۱۶ هسته‌ای آن بهبود پیدا کرده و می‌تواند ۱۵.۸ تریلیون عملیات در ثانیه را پردازش کند. مک مینی مجهز به پردازنده M2 Pro هم در دو نسخه عرضه خواهد شد. یکی از آن‌ها از پردازنده مرکزی ۱۰ هسته‌ای با ۶ هسته توانمند و ۴ هسته کارآمد قدرت می‌گیرد. دیگری با یک پردازنده ۱۲ هسته‌ای همراه است که ۸ هسته توانمند و ۴ هسته کارآمد را در بر می‌گیرد.

چیپست M2 اپل

برخلاف دیگر پردازنده‌ها، چیپست‌های Apple Silicon متکی به تعبیه حافظه روی سیستم در قالب چیزی به‌نام «حافظه یکپارچه» هستند. این تکنیک یعنی می‌توان از یک مخزن حافظه برای پردازنده مرکزی، پردازشگر گرافیکی و دیگر اجزای تراشه استفاده کرد تا از مخازن جداگانه‌ای برای هر یک از اجزا جلوگیری شود.

کاربران در مدل M1 می‌توانستند بین ظرفیت‌های رم ۸ یا ۱۶ گیگابایتی یکی را انتخاب کنند. پهنای باند حافظه آن هم ۶۸.۲۵ گیگابایت بر ثانیه‌ای است. اما اپل در مدل M2 پهنای باند حافظه را به ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه ارتقا داده و یک گزینه ۲۴ گیگابایتی را نیز به ظرفیت‌های رم آن اضافه کرده است. M2 Pro نیز پهنای باند حافظه ۲۰۰ گیگابایت بر ثانیه‌ای داشته و حافظه‌های رم ۱۶ و ۳۲ گیگابایتی دارد.

یکی از مزیت‌های مک مینی M2 در مقایسه با مک مینیM1 ، بهره‌مندی از سیستم Media Engine است. این سیستم شامل موتورها و دکود اختصاصی ویدیوهایی مثل ProRes و ProRes RAW است که مونتاژ ویدیو را مفیدتر می‌کند. گرچه M1 نیز توانایی انکودینگ و دکودینگ ویدیوهای H.264 و HEVC را با شتاب‌دهنده سخت افزاری دارد، اما بدون Media Engine قادر به پشتیبانی از ProRes و ProRes RAW نیست.

مقایسه امتیازهای بنچمارک Geekbench این دو پردازنده هم جالب توجه است. مدل M2 موفق به کسب ۱،۸۶۹ امتیاز از آزمون تک هسته‌ای شده، در حالی که امتیاز این آزمون برای مدل نسل قبل ۱،۷۰۷ است. در آزمون‌های چند هسته‌ای نیز به‌ترتیب این دو مدل ۸،۹۰۰ امتیاز و ۷،۳۹۵ امتیاز را کسب کرده‌اند.

گرافیک

از بین تمام پردازنده‌های نسل M1 اپل، مدل استاندارد M1 از پایین‌ترین تعداد هسته برای پردازشگر گرافیکی استفاده می‌کند. شما اگر مک مینی M1 را سفارش دهید، به یک GPU هشت هسته‌ای مجهز است. اما M2 از پردازشگر گرافیکی ۱۰ هسته‌ای بهره می‌برد که به‌گفته اپل ۳۵ درصد گیم‌پلی سریع‌تری را در اجرای بازی Resident Evil Village ارائه می‌کند.

اما در مدل M2 Pro شما دو حق انتخاب برای GPU دارید. یکی از آن‌ها از پردازنده ۱۰ هسته‌ای و با پردازشگر گرافیکی ۱۶ هسته‌ای استفاده می‌کنند. دیگری هم به پردازنده مرکزی ۱۲ هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی ۱۹ هسته‌ای مجهز است. اپل در مقایسه‌ای که با اجرای بازی Resident Evil Village انجام داده، می‌گوید گیم پلی آن ۲.۸ برابر سریع‌تر از مک مینی M1 است.

مقایسه مک مینی M2 با مک مینی M1

مک مینی M1 می‌تواند ۲ مانیتور را هندل کند. یا یک مانیتور 6K با نرخ ۶۰ هرتزی و یا یک مانیتور 4K با نرخ ۶۰ هرتزی به آن متصل می‌شوند. اپل در مک مینی M2 خیلی این محدودیت‌ها را ارتقا نداده است. چرا که آن هم حداکثر از دو مانیتور پشتیبانی می‌کند. با این حال شما می‌توانید به یک مانیتور 6K با نرخ ۶۰ هرتزی، یک مانیتور 5K با نرخ ۶۰ هرتزی را هم بر بستر تاندربولت اضافه کنید یا آنکه از یک مانیتور 4K با نرخ ۶۰ هرتزی بر بستر HDMI استفاده کنید.

در آن سمت مک مینی M2 Pro پیشرفته‌تر است و می‌تواند از سه نمایشگر پشتیبانی کند. آن‌ها شامل دو مانیتور 6K با نرخ ۶۰ هرتزی بر بستر تاندربولت، و یک مانیتور 4K بر بستر HDMI هستند. شما همچنین می‌توانید یک مانیتور 8K با نرخ ۶۰ هرتزی را بر بستر HDMI و یا یک مانیتور 4K با نرخ ۲۴۰ هرتزی را هم به این مینی کامپیوتر متصل کنید.

همانطور که گفته شد پردازشگر گرافیکی نسل جدید پردازنده‌های اپل M2 از حافظه یکپارچه بهره می‌برند. بنابراین اگر به مقدار بیشتری از حافظه احتیاج باشد، GPU می‌تواند ظرفیت بیشتری پیدا کند. البته مزیت این حافظه در پهنای باند آن مؤثر است.

ارتباطات

تمام اتصالات فیزیکی کم مینی M1 در پشت این دستگاه تعبیه شده‌اند که شامل یک پورت گیگابیت اترنت با سرعت ۱۰ گیگابیتی، یک پورت HDMI و یک جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون می‌شود. دو پورت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه‌ای تاندربولت ۴ که می‌توانند به‌عنوان DisplayPort استفاده شوند، تاندربولت ۳ USB 4 و دو پورت USB-A با سرعت ۵ گیگابیت بر ثانیه‌ای دیگر اتصالات این مینی کامپیوتر را تشکیل می‌دهند.

مقایسه مک مینی M2 با مک مینی M1

بالایی مک مینی M2 / پایینی مک مینی M2 Pro

در مجموع این اتصالات در مک مینی M2 تغییری نکرده‌اند و حتی جایگاه آن‌ها در پشت دستگاه باقی مانده است. در حالی که مک مینی M2 Pro از دو پورت تاندربولت ۴ اضافه‌تر استفاده می‌کند تا در مجموع ۴ پورت USB-4 را ارائه کند. در بخش اتصالات بی‌سیم نیز نسل قبلی از وای فای ۶ با بلوتوث نسخه ۵.۰ پشتیبانی می‌کرد، در حالی که نسل جدید به وای فای 6E و بلوتوث ۵.۳ ارتقا پیدا کرده است.

حافظه

مک مینی M1 اپل از حافظه SSD داخلی با شروع ظرفیت ۲۵۶ گیگابایتی و قابلیت ارتقا به ۵۱۲ گیگابایت، ۱ یا ۲ ترابایت بهره می‌برد. همین حافظه‌ها در مورد مک مینی M2 نیز تکرار می‌شود. اما مدل M2 PRO از حافظه ۵۱۲ گیگابایتی آغاز می‌شود و به نسخه های ۱، ۲، ۴ و ۸ ترابایتی ارتقا پیدا می‌کند.

با شباهت زیادی که مک مینی جدید نسبت به مدل‌های اینتلی در طراحی دنبال می کند، اپل نتوانسته آنطور که باید نسخه اپل سیلیکون را از نظر داخلی ارتقا چشمگیری دهد. این یعنی اگر به ارتقا حافظه بیشتری فکر می‌کنید، یا باید منتظر نسل‌های بعدی باشید و یا از حافظه‌های اکسترنال استفاده کنید.

قیمت

شروع قیمت نسل قبلی از ۶۹۹ دلار بود که شامل ۸ گیگابایت حافظه یکپارچه، ۲۵۶ گیگابایت حافظه SSD و پورت گیگابیت اترنت بود. اگر شما می‌خواستید این نسخه را به ۱۶ گیگ رم ارتقا دهید باید ۲۰۰ دلار می‌پرداختید، در حالی که گیگابیت اترنت ۱۰ گیگ مستلزم ۱۰۰ دلار اضافه‌تر بود. ارتقا حافظه به ۵۱۲ گیگ ۲۰۰ دلار به قیمت محصول اضافه می‌کند. مجدداً ارتقا آن به ۱ ترابایت نیازمند ۲۰۰ دلار دیگر است و اگر بخواهید آن را به ۲ تراباتی ارتقا دهید باید ۴۰۰ دلار اضافه‌تر بپردازید.

در نتیجه گران قیمت‌ترین پیکربندی مک مینی M1 با ۱۶ گیگ رم، اترنت ۱۰ گیگ و حافظه ۲ ترابایتی، ۱،۷۹۹ دلار قیمتش است.

اما در آن سمت مک مینی M2 در مقایسه با مک مینی M1 با قیمت پایه پایین‌تر ۵۹۹ دلاری عرضه می‌شود که مثل مدل نسل قبل از ۸ گیگ حافظه یکپارچه، ۲۵۶ گیگ حافظه SSD و گیگابیت اترنت بهره می‌برد. مابه تفاوت قیمت این نسخه با نسخه‌های گران قیمت‌تر مثل نسل قبل است، به استثنای یک نسخه با رم ۲۴ گیگ که برای آن باید ۲۰۰ دلار اضافه‌تر پرداخت کنید. گران قیمت‌ترین نسخه این سری ۱،۸۹۹ دلار است که ۲۴ گیگ رم، ۲ ترابایت حافظه SSD و ۱۰ گیگابیت اترنت را ارائه می‌کند.

مدل مک مینی M2 Pro نیز با قیمت پایه ۱،۲۹۹ دلاری عرضه می‌شود که به‌ازای آن پردازنده ۱۰ هسته‌ای، پردازشگر گرافیکی ۱۶ هسته‌ای، ۱۶ گیگ رم، ۵۱۲ گیگ حافظه SSD و گیگابیت اترنت را در اختیارتان می‌گذارد. ارتقا آن به پردازنده ۱۲ هسته‌ای و پردازشگر گرافیکی ۱۹ هسته‌ای ۳۰۰ دلار هزینه بیشتری را روی دست شما می‌گذارد، در حالی که برای ارتقا حافظه از ۱۶ گیگ به ۳۲ گیگ باید ۴۰۰ دلار دیگر بپردازید.

حافظه پایه این مدل ۵۱۲ گیگابایتی است که برای ارتقا آن به ۱ ترابایت باید ۲۰۰ دلار به بودجه خود اضافه کنید. ارتقا به ۲ ترابایت ۴۰۰ دلار، ۴ ترابایت ۶۰۰ دلار و ۸ ترابایت هم ۱،۲۰۰ دلار اضافه‌تر می‌طلبد. گران قیمت‌ترین نسخه این مینی کامپیوتر با قیمت ۴،۴۹۹ دلاری عرضه می‌شود.

نسل جدید مک مینی؛ همان بدنه با قدرتی بیشتر

شایعات زیادی در خصوص نسل جدید کامپیوتر Mac mini اپل شنیده می‌شد. شایعاتی که ادعا می‌کردند با توجه به ارتقا سخت افزاری، اپل به‌ناچار باید طراحی این محصول را هم تغییر دهد. اما وقتی این محصول رونمایی شد متوجه شدیم که خبری از تفاوت ظاهری نیست. اما نکات جذابی هم در اینجا وجود دارد. به‌طور مثال نسل جدید M2 با ۱۰۰ دلار قیمت پایین‌تری نسبت به M1 عرضه خواهد شد.

لزوماً صاحبان مک مینی M1 نیازی به ارتقا به نسل جدید نمی‌بینند. چرا که تغییرات نسبت به نسل قبلی خیلی ناچیز است. اما اگر از نسخه‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، خرید یکی از مک مینی‌های جدید به‌خصوص نسخه قدرتمندتر Mac mini M2 Pro می‌تواند بسیار جذاب باشد.

این مدل با پردازنده تازه رونمایی شده M2 Pro گزینه مناسبی برای کاربران حرفه‌ای است که به توان زیادی نیاز دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*