انفجار هسته ای

در زمان انفجار هسته ای کجا پناه بگیریم تا زنده بمانیم؟

کنار در و پنجره‌ و راهروها، جای خوبی برای پناه گرفتن هنگام وقوع جنگ هسته ای نیست؛ حتی اگر محل انفجار خیلی دور باشد و از سر خوش‌شانسی، درون یک ساختمان مقاوم بتنی حضور داشته باشید.

یک کار تحقیقاتی جدید، به بررسی احتمال زنده ماندن افراد پس از وقوع انفجار هسته ای پرداخته است. بر اساس نتایج حاصل شده، حتی اگر در فضای بسته حضور داشته و آن‌قدر دور باشید که در کسری از ثانیه، تجزیه نشوید؛ موج انفجار آن‌قدر قوی است که می‌تواند شما را بکشد یا به‌شدت مصدوم کند.

اما این مطالعه، بهترین نقاط داخل ساختمان برای پناه گرفتن را هم مشخص کرده است تا در صورت وقوع چنین فاجعه‌ای، شانسی برای زنده ماندن وجود داشته باشد.

این تحقیق را دانشمندان دانشگاه نیکوزیا قبرس با ساختن یک مدل کامپیوتری انجام دادند. در این مدل‌، انفجار یک کلاهک هسته ای با قدرت 750 کیلوتن تی‌ان‌تی، در یک شهر معمولی شبیه‌سازی شده است. پس بیایید قدم‌به‌قدم این سناریو را دنبال کنیم.

انفجار هسته ای

هر کسی که در شعاع 800 متری محل انفجار حضور داشته باشد، درجا پودر می‌شود. فقط در عرض 10 ثانیه، یک حباب کوبشی به قطر 5 کیلومتر به‌وجود می‌آید که موج انفجار حاصل از آن، هر کسی را در فضای باز باشد می‌کشد یا دچار صدمات دایمی می‌کند. حتی ساختمان‌های ضعیف هم تخریب می‌شوند.

ساختمان‌های بتنی مقاوم‌سازی شده، سرپا می‌مانند؛ اما نه به این معنی که تمام سکنه آن‌ها نیز جان سالم به در می‌برند!

دیمیتریس دریکاکیس، محقق پروژه دراین‌باره می‌گوید: «پیش از این کار تحقیقاتی، خطری که افراد داخل یک ساختمان بتنی مقاوم را تهدید می‌کند، نامشخص بود. ولی یافته‌های ما نشان می‌دهد که موج انفجار حتی برای آن‌ها نیز تهدیدی جدی است که می‌تواند به مرگ یا صدمات شدید منجر شود».

بهترین جا برای پناه گرفتن هنگام وقوع انفجار هسته ای

تشعشات و ویرانی‌های به‌جای مانده از انفجار، زندگی را در آن منطقه هرگز مثل قبل نمی‌کند؛ ولی اینجا می‌خواهیم درباره لحظات اولیه پس از وقوع فاجعه صحبت کنیم.

شدت موج و باد ناشی از انفجار هسته ای، می‌تواند افراد داخل ساختمان را هم از جا بلند کند و به در و دیوار بکوبد؛ به‌ویژه اگر در یک راهروی تنگ حضور داشته باشید که بر شدت جریان هوا می‌افزاید. اما اگر سرعت عمل به‌خرج دهید، می‌توانید در نقاط بهتری پناه بگیرد.

بدترین جا، حضور در مجاورت پنجره‌ها، درهای باز و راهروهاست. به‌گفته‌ی لونیس کوکیناکیس:

مردم باید به‌محض وقوع انفجار هسته‌ای از این نقاط دوری کنند و فورا پناه بگیرند.

بر اساس مدل‌سازی صورت گرفته، شدت موج و ضربه در کنج اتاق‌ها (دور از در و پنجره)، کمتر خواهد بود و چنین نقاطی بهترین جا برای پناه گرفتن هستند. این تصویر، نشان می‌دهد که سرعت ورود جریان هوا در کدام قسمت‌های ساختمان بیشتر است.

البته اگر برایتان سوال پیش آمده، باید بگوییم که اعضای تیم تحقیقاتی، احتمال جان به‌در بردن از انفجار اتمی با مخفی شدن درون یخچال را بررسی نکردند؛ سکانس معروفی که برای فیلم ایندیانا جونز هم کمی زیاده‌روی به‌نظر می‌رسید!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*