در صورت انفجار تمام بمب‌های هسته‌ای چه بلایی سر زمین می‌آید؟

بمب‌های هسته‌ای یکی از مخوف‌ترین جنگ‌افزارهای ساخته‌شده توسط بشر است که سرنوشت زمین را به شدت تهدید می‌کنند. با حمله نظامی روسیه به اوکراین بیشتر از همیشه این سؤال برای همه پیش آمده که انفجار بمب هسته‌ای چه عواقبی خواهد داشت؟

این روزها تمرکز تمامی منابع خبری به جنگ میان دو کشور روسیه و اوکراین معطوف شده است. ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، نیز پیش از آغاز تهاجم نظامی به اوکراین در پیامی تهدیدآمیز به جهان هشدار داد که اگر دولتی برای دفاع از اوکراین اقدام کند، با عواقبی رو به رو خواهند شد که قبلاً با آن مواجه نشده‌اند.

همه مردم جهان به این امر امیدوار هستند که تهدیدهای روسیه توخالی باشد و هرگز به واقعیت تبدیل نگردند، اما با این حال یک سؤال فرضی برای همه پیش آمده که اگر تمام بمب‌های هسته‌ای به یک باره منفجر شوند، آنگاه سرنوشت زمین چه خواهد بود؟

یک کانال یوتیوب به نام Kurzgesagt – In a Nutshell، که متعلق به یک استودیو انیمیشنی در کشور آلمان و شهر مونیخ بوده، بدون هیچ اطلاعات قبلی برای توضیح میزان ویرانی ناشی از انفجارهای متعدد، تحقیقات خود در این زمینه را در قالب یک انیمیشن برای جهانیان به نمایش گذاشت.

این استودیو با ساخت یک انیمیشن مهیج و رنگی هشت دقیقه‌ای که سه سال از زمان آپلود آن می‌گذرد و تا کنون بیش از بیست و پنج میلیون بار بازدید داشته، تأثیر خیره‌کننده جنگ هسته‌ای و سرنوشت زمین را به تصویر می‌کشد.

تا ماه مارس سال 2019، مجموع بمب‌های هسته‌ای ساخته شده در جهان به پانزده هزار عدد رسیده بود که طبق اطلاعات داده شده در این ویدیو، تنها به سه بمب هسته‌ای نیاز است تا یک شهر به صورت کامل نیست و نابود شود. در سیاره زمین حدود چهار هزار و پانصد شهر یا نواحی شهری با جمعیت بالای صد هزار نفر وجود دارد، بنابراین به سیزده هزار و پانصد بمب هسته‌ای نیاز است تا تک تک این شهرها و سه میلیارد نفر جمعیت آن‌ها نابود شوند.

در این ویدیو قدرت تخریب پانزده هزار بمب هسته‌ای با سه میلیارد تُن ماده منفجره تی ان تی مقایسه شده که پانزده برابر ویرانگرتر از فوران آتشفشان کراکاتوآ در جهان است. آتشفشان کراکاتوآ در سال 1883 میلادی رخ داد، یکی از شدیدترین انفجارهای آتشفشانی در تاریخ بوده‌ که بخش اعظمی از جزیره کراکاتوآ را از بین برده‌ است.

اگر تمام بمب‌های هسته‌ای را در یکجا تلنبار کنیم، می‌توان آن‌ها را در یک انبار کوچک جا داد؛ سپس، اگر دکمه انفجار را بزنیم و همه این بمب‌ها به صورت همزمان و در یک نقطه منفجر شوند، در ثانیه اول گوی آتشی به عرض پنجاه کیلومتر ایجاد می‌شود که هر چیزی در سر راهش را به بخار تبدیل کرده و موج انفجار حاصله تا شعاع سه هزار کیلومتری همه چیز را نیست و نابود می‌کند.

علاوه بر این شعاع تخریب وسیع، موج فشار را برای هفته‌های متوالی می‌توان احساس کرد و صدای همچین انفجار مهیبی نیز در سراسر جهان شنیده می‌شود.

ابرهای قارچی شکل ناشی از انفجار انقدر بالا می‌روند که حتی از جو زمین خارج شده و تقریباً وارد فضا می‌شوند. اگر بنا به دلایلی محل این انفجار را جنگل‌های آمازون انتخاب می‌کردیم، پس از انفجار بمب‌های هسته‌‌ای کل قاره آمریکای جنوبی در شعله‌های آتش می‌سوخت.