لینوکس برای افراد سالخورده

چرا لینوکس برای افراد سالخورده سیستم عامل بهتری از ویندوز و مک است؟

همه سیستم عامل ها برای افراد سالخورده مناسب نیستند، اما لینوکس به‌خاطر امنیت بالا، توزیع‌های متنوع و امکانات خوبش انتخاب ایده‌آلی برای همه است.

توزیع‌های لینوکس به این افتخار می‌کنند که خیلی انعطاف‌پذیر، کارآمد و کاربرپسند هستند. این ویژگی‌های جذاب، باعث شده بسیاری از کاربران برای استفاده از کامپیوتر شخصی خود، سیستم عامل لینوکس را انتخاب کنند.

بیشتر کاربران جوان از سیستم عامل‌های ویندوز مایکروسافت و مک او اس اپل استفاده می‌کنند. اما این دو پلتفرم پیچیدی‌های زیادی دارند که می‌توانند کاربران آماتور را به‌دردسر بیاندازند. ما در اینجا به‌بررسی دلایلی خواهیم پرداخت که نشان می‌دهند چرا سیستم عامل لینوکس گزینه مناسبت‌تری برای افراد سالخورده است و چرا پیشنهاد می‌کنیم که از آن روی کامپیوترهای شخصی خود استفاده کنند. در ادامه با ما همراه باشید.

چرا افراد سالخورده باید از لینوکس استفاده کنند؟

۱. پایداری

پایداری یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر سیستم عاملی است. البته که ویندوز و مک او اس هم به‌قدر کافی خوب بوده‌اند که میلیون‌ها یا میلیاردها کاربر از آن‌ها در سراسر جهان استفاده می‌کنند. اما توزیع‌های لینوکس همچنان بر قلب افراد امنیت‌گرا سلطنت می‌کنند.

لینوکس برای افراد سالخورده

لینوکس برای افراد سالخورده مناسب است

اگر از کاربران Linux بپرسید که مهم‌ترین دلایل انتخاب این پلتفرم چه بدده، بسیاری از آن‌ها قطعا از پایداری و امنیت مثال‌زدنی این سیستم عامل صحبت می‌کنند. شما روی کامپیوترهای لینوکسی کمتر ویروس، بدافزار یا تروجان فعالی را خواهید دید. همین باعث شده بسیاری از توزیع‌های لینوکسی اصلا نیازی به آنتی ویروس‌ها نداشته باشند.

همیشه در این پلتفرم باید منتظر بروزرسانی‌های امنیتی و وصله‌های روزنه‌های قبلی باشید. با این اوصاف، دل کندن از لینوکس بسیار دشوار می‌شود.

۲. راحتی و سهولت سفارشی‌سازی

لینوکس ساده‌ترین سیستم عاملی نیست که افراد تازه‌کار از آن استفاده کنند. ولی به‌مرور زمان و با استفاده مکرر، شما کار با آن را یاد خواهید گرفت. شما در این پلتفرم می‌توانید دسکتاپ، اپلیکیشن‌ها و دیگر بخش‌های سیستمی را شخصی‌سازی کنید و آن‌ها را با نیازهایتان سازگار کنید.

لینوکس برای افراد سالخورده

سیستم عامل‌هایی مثل ویندوز و macOS کمتر چنین فضای سفارشی‌پذیری را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند. به‌همین‌خاطر هم هست که می‌گوییم لینوکس سیستم عامل مناسب‌تری برای افراد سالخورده است.

۳. تنوع توزیع‌ها

لینوکس به تنوع بالای توزیع‌هایش مشهور است و همه این را به‌عنوان یکی از منحصربه‌فردترین ویژگی‌هایش می‌شناسند. لینوکس توزیع‌های مختلفی برای عموم کاربران با مصارف مختلف عرضه می‌کند.

لینوکس برای افراد سالخورده

به‌طور مثال اگر یک متخصص فنی باتجربه باشید، احتمالاً توزیع‌های Arch Linux و Fedora را بیشتر از همه دوست خواهید داشت. یا آنکه اگر می‌خواهید توزیع‌های جذاب و کاربرپسند را تجربه کنید، قطعاً عاشق Ubuntu و Debian خواهید شد. مهم نیست که کدام توزیع را انتخاب می‌کنید، برای هر هدفی که دارید، توزیعی وجود دارد که می‌تواند انجام وظایف روزانه شما را آسان‌تر کند.

۴. امنیت

افراد مسن معمولاً ترجیح می‌دهند روی سیستم امنی کار کنند که نیازی به نرم‌افزارهای امنیتی و آنتی ویروس‌ها نداشته باشد. سیستم‌های لینوکس با سیستم دسترسی چند سطحی خود، بر اساس موقعیتی که هر کاربر دارد، دسترسی متفاوتی را در اختیار آن می‌گذارد. به‌طور مثال یک اکانت مدیر (Administrator) حاوی یک رمزعبور انحصاری است و یک کاربر عادی نمی‌تواند با آن وارد سیستم شود.

لینوکس برای افراد سالخورده

وقتی یک هکر بتواند به یک توزیع لینوکس نفوذ کند، نمی‌تواند با ویروس روی اکانت مدیر اثر بگذارد. بلکه روی حساب‌های کاربری اثرگذار خواهد بود که می‌توان آن‌ها را به‌راحتی بازنشانی (ریست) کرد. بنابراین در مجموع حساب ادمین هیچوقت به‌خطر نخواهد افتاد تا همیشه امنیت و پایداری سیستم‌عامل حفظ شود.

۵. استفاده رایگان

کیست که به یک سیستم عامل رایگان علاقه‌ای نداشته باشد. اگر به‌دنبال سیستم عاملی رایگان برای دانلود و استفاده هستید، لینوکس همان چیزیست که به‌آن نیاز دارید. چرا باید مبلغ زیادی را خرج خرید مک بوک‌های اپل یا لپ تاپ‌های ویندوزی کنید، در حالی که می‌توانید یک سیستم عامل با کتابخانه غنی از اپلیکیشن‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار داشته باشید؟

لینوکس برای افراد سالخورده

لینوکس برای افراد سالخورده مناسب‌تر از ویندوز است

بسیاری از توزیع‌های لینوکسی که عملکرد مناسب عموم کاربران را ارائه می‌کنند، رایگان هستند. از محبوب‌ترین آن‌ها می‌توان به توزیع‌های اوبونتو، آرچ لینوکس، سنت او اس (CentOS) و فدورا اشاره کرد.

۶. شباهت با ویندوز

بسیاری از کاربران نمی‌خواهند از نقطه امن خود خارج شوند؛ چرا که سال‌هاست مشغول استفاده از اپلیکیشن‌های ویندوزی هستند و با آن‌ها احساس راحتی می‌کنند. در حالی که نسخه اورجینال برنامه‌های ویندوزی مثل Microsoft Office قیمت سرسام‌آوری دارد، شما می‌توانید نمونه مشابه این برنامه‌ها را به‌صورت رایگان روی لینوکس در اختیار داشته باشید.

لینوکس برای افراد سالخورده

به‌طور مثال یکی از برنامه‌های مشابه آفیس، LibreOffice که حتی امکانات و گزینه‌ای مشابهی را در اختیار شما می‌گذارد. در حالی که توزیع‌های لینوکسی مثل Zorin OS و Linux Mint وجود دارد که از نظر ظاهر و رابط کاربری شبیه به سیستم عامل ویندوز طراحی شده‌اند تا مهاجرت از ویندوز به لینوکس را آسان‌تر می‌کند.

۷. بروزرسانی خودکار با کرون جاب‌ها

به عنوان یک کاربر لینوکس، می‌توانید با استفاده از یک کرون جاب (cron job)، به‌روزرسانی‌های دوره‌ای سیستم و برنامه‌های کاربردی خود را روی حالت خودکار تنظیم کنید.

لینوکس برای افراد سالخورده

به‌طور مثال ممکن است شما کاربر حرفه‌ای نباشید و بروز نبودن اپلیکیشن‌ها و خود سیستم عامل به آخرین نسخه خیلی برایتان در اولویت نباشد. شما می‌توانيد به‌گونه‌ای تنظیم کنید که این وظایف به‌صورت خودکار انجام شوند و لینوکس به‌طور دوری، دریافت بروزرسانی‌های جدید را چک کند.

اما اگر بروز بودن سیستم و برنامه‌ها به‌محض انتشار نسخه جدید آن‌ها برایتان در اولویت است، می‌توانید با استفاده از یک کرون جاب، از سیستم بخواهید به‌صورت خودکار فورا بروزرسانی‌ها را خودش انجام دهد.

توصیه می‌کنیم که حتما از قابلیت بروزرسانی خودکار استفاده کنید. بروزرسانی‌ها همیشه باعث حل مشکلات، باگ‌ها، اضافه شدن امکانات جدید و بهبود امنیت سیستم‌ها و اپلیکیشن‌ها می‌شوند.

۸. استفاده آسان توسط افراد کم توان جسمی

درست مثل سیستم عامل اندروید که به کاربران کم توان برای استفاده از گوشی‌های هوشمند کمک می‌کند، لینوکس هم می‌تواند مورد استفاده این افراد از جامعه و همینطور افراد سالخورده قرار بگیرد.

لینوکس برای افراد سالخورده

لینوکس برای افراد سالخورده و کم توان مناسب است

امکانات متنوعی برای کاربران کم بینا و کم توان جسمی در لینوکس ارائه می‌شود تا اطمینان حاصل شود این کابران هم می‌توانند تجربه کاربری بی‌نقص و خوبی را به‌دست بیاورند. به‌طور مثال شما می‌توانید از قابلیت‌های خواننده تصویر، ذره‌بین، حالت کنتراست بالا، هشدارهای تصویری و کیبورد روی صفحه در سیستم عامل لینوکس استفاده کنید. حتی برخی از توزیع‌ها مثل Vinux ،Sonar ،Knoppix Adriane و غیره نیز با هدف کاربران کم توان طراحی و توسعه پیدا کرده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*