قدیمی‌ ترین سنگ رونی جهان

قدیمی ترین سنگ رونی جهان با پیامی مرموز در نروژ کشف شد

باستان‌شناسان نروژی، سنگ‌نوشته‌ای را کشف کردند که ظاهرا با قدمتی به بلندای تاریخ، قدیمی ترین سنگ رونی جهان است. کلمه مرموزی هم روی آن نقش بسته!

به‌باور تاریخ‌شناسان، مردم اسکاندیناوی باستان پس از آنکه با رومی‌ها آشنا شدند، کتیبه‌نویسی و حکاکی روی سنگ‌ها به‌خط رونیک را آغاز کردند (قدیمی‌ترین الفبای اسکاندیناوی). این سنگ‌نوشته‌ها، امروزه آثار باستانی ارزشمندی محسوب و «سنگ رونی» نامیده می‌شوند. حالا ظاهرا قدیمی ترین سنگ رونی جهان در نروژ پیدا شده؛ با قدمتی حدود 2000 سال که به‌مراتب کهن‌تر از نمونه‌های پیش‌تر کشف شده است.

این سنگ ماسه‌ای 30 در 30 سانتی‌متری، اطراف دریاچه تایری واقع در شمال غربی شهر اسلو کشف شد؛ هنگامی که عملیات حفاری برای احداث یک خط آهن در جریان بود.

ظاهرا مقبره‌ای هم در کنار آن بوده که با عمرسنجی کربنی استخوان‌ها و چوب‌ها، قدمتش بین سال‌های اول تا 250 میلادی برآورد شد. پس می‌توان گفت که این سنگ رونی، متعلق به دوران عیسی مسیح است؛ یا به‌قول یکی از محققان موزه تاریخ و فرهنگ اسلو: یک رویا برای رونی‌‎شناسان!

رونی‌شناس «کریستل زیلمر» دراین‌باره می‌گوید: «ما تصور می‌کردیم که پیدایش نخستین سنگ‌های رونی در نروژ و سوئد، به سال‌های 300 تا 400 میلادی بازمی‌گردد؛ ولی حالا معلوم شد که نمونه‌های قدیمی‌‎تری هم در این مناطق پیدا می‌شوند. این یک کشف فوق‌العاده است».

با برگردان خط رونیک به لاتین، مشخص شد که در قسمت زیرین این سنگ، کلمه “idiberug” نوشته شده است. محققان دقیقا نمی‌دانند منظور از آن چیست؛ اما می‌تواند نام شخصی بوده باشد که در آن قبر خفته بود.

این سنگ رونی باستانی از امروز تا یک ماه آینده در موزه تاریخ و فرهنگ اسلو به نمایش گذاشته می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*