شمشیر باستانی عصر برنز

این شمشیر بدلی، یک اثر باستانی ارزشمند با قدمت 3 هزار سال از آب درآمد!

گاهی اوقات یک اثر باستانی، تقلبی از آب درمی‌آید؛ این‌بار اما برعکس شده است: چیزی که تصور می‌شد نسخه بدلی یک شمشیر عصر برنز باشد؛ واقعا 3000 سال قدمت دارد.

موزه تاریخ طبیعی فیلد شیکاگو، به‌زودی نمایشگاهی را با عنوان «نخستین پادشاهان اروپا» برگزار خواهد کرد. اگر گذرتان به آنجا افتاد، چشم از یک شمشیر کهنه برندارید؛ چرا که داستان جالبی دارد. در ابتدا، موزه تصور می‌کرد که آن باید نسخه بدلی یک شمشیر عصر برنز باشد؛ اما حالا مشخص شده که در واقع، اثر تاریخی بی‌نهایت ارزشمندی است. قدمت این شمشیر باستانی به 3000 سال قبل بازمی‌گردد.

شمشیر باستانی عصر برنز

موزه فیلد این شمشیر را حدود یک قرن پیش به‌دست آورد؛ وقتی که در دهه 1930، درون رود دانوب مجارستان پیدا شد. اما چگونه شمشیر به درون رودخانه افتاده بود؟ شاید به‌عنوان بخشی از یک مراسم مذهبی برای کفن و دفن افراد متوفی!

به هر حال، موزه فیلد با به‌کارگیری متخصصان شیمی و باستان‌شناسی، شمشیر را تحت تست اشعه ایکس فلوئورسانس قرار داد؛ آزمایشی که مواد تشکیل دهنده‌ی اشیا را معین می‌کند. وقتی ترکیبات شیمیایی این شمشیر با سایر شمشیرهای اروپایی عصر برنز مورد مقایسه قرار گرفت، مشخص شد که مقدار برنز، مس و قلع آن‌ها تقریبا یکسان است. این یعنی شمشیر نه یک نسخه بدلی؛ بلکه واقعا متعلق به عصر برنز بود و الان همان‌جایی است که باید باشد.

شمشیر باستانی عصر برنز

به‌قول موزه‌دار، بیل پارکینسن: «معمولا ماجرا برعکس پیش می‌رود؛ یعنی چیزی که فکر می‌کنید اصل باشد، تقلبی از آب درمی‌آید».

اما تایید اصالت این شمشیر باستانی، آن قدر دیر اتفاق افتاد که در بخش «عصر برنز» نمایشگاه قرار نمی‌گیرد. به‌جای آن، در راهروی اصلی موزه نصب خواهد شد تا پیش‌درآمدی برای ورود به نمایشگاه باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*