گلکسی بوک ۳ اولترا

گلکسی بوک ۳ اولترا سامسونگ در مقابل مک بوک پرو اپل ؛ جنگ لپ‌تاپ‌های پرچمدار

سامسونگ شب گذشته از لپ تاپ قدرتمند گلکسی بوک ۳ اولترا – Galaxy Book 3 Ultra خود رونمایی کرد. آیا این محصول در برابر مک بوک پرو اپل حرفی برای گفتن دارد؟

موفقیت مک بوک پرو اپل باعث حسرت بسیاری کمپانی‌های فعال در بازار لپ تاپ ها شده است. اکنون اما به نظر می‌رسد سامسونگ قصد دارد مبارزه خود با اپل را به مرحله‌ای جدید ارتقا دهد. گلکسی بوک ۳ اولترا سعی دارد هم از لحاظ قدرت و عملکرد با مک بوک پرو M2 رقابت کند و هم گامی مهم را در راستای تشکیل یک اکوسیستم اختصاصی برای این کمپانی کره‌ای بردارد.

به بهانه رونمایی گلکسی بوک ۳ اولترا، امروز سعی داریم در گجت نیوز به مقایسه این دو لپ تاپ جذاب با یکدیگر بپردازیم و قابلیت‌ها و مشخصات فنی هریک را با یکدیگر مقایسه کنیم.

مقایسه گلکسی بوک ۳ اولترا و مک بوک پرو

گلکسی بوک 3 اولترا سامسونگمک بوک پرو M2 اپل
صفحه نمایش
  • 16 اینچی امولد 2X
  • رزولوشن 2880 در 1800 پیکسل
  • نرخ رفرش 120 هرتز
  • 16 اینچی Liquid Retina XDR
  • رزولوشن 3456 در 2234 پیکسل
  • نرخ رفرش 120 هرتز
ابعاد و وزن
  • 355 در 250 در 17 میلیمتر
  • 1.77 کیلوگرم
  • 356 در 248 در 16 میلیمتر
  • 2.13 کیلوگرم
پردازندهنسل سیزدهم Core i7 یا Core i9اپل M2 پرو یا M2 مکس
رم/حافظه داخلی
  • 16 یا 32 گیگ رم
  • 512 گیگ یا یک ترابایت حافظه داخلی
  • 16 تا 96 گیگ رم (بسته به پردازنده)
  • 512 گیگ تا 8 ترابایت حافظه داخلی
باتری76 وات ساعت100 وات ساعت
پورت‌ها
  • دو درگاه تاندربولت 4
  • یک درگاه USB-A
  • یک درگاه HDMI 2.0
  • یک کارت حافظه میکرو اس دی
  • جک هدفون/میکروفون
  • سه درگاه تاندربولت 4
  • یک درگاه HDMI
  • کارت حافظه SDXC
  • جک هدفون
اتصالات و ارتباطات
  • وای فای 6E
  • بلوتوث 5.1
  • وای فای 6E
  • بلوتوث 5.3
کارت گرافیک
  • انویدیا  RTX GeForce 4050
  • انویدیا RTX GeForce 4070
پردازنده گرافیکی یکپارچه تراشه M2 پرو یا M2 مکس
وبکم1080p1080p
قیمتشروع از 2200 دلارشروع از 2500 دلار

پس از مقایسه مشخصات فنی هریک از این دو لپ تاپ اکنون نوبت به بررسی دلایل خرید هریک در مقایسه با دیگری است.

دلایل برتری گلکسی بوک ۳ اولترا بر مک بوک پرو

قابلیت‌های انحصاری اکوسیستم سامسونگ

طبیعتا اگر تمامی دستگاه‌ها و گجت‌های شما با یکدیگر یکدست و هماهنگ باشند یا زمانی که با هم فعالیت می‌کنند، قابلیت‌های اختصاصی و منحصربفرد ارائه دهند، تجربه کاربری شما به‌طور چشمگیری ارتقا پیدا خواهد کرد.

سامسونگ به‌خوبی این نکته را از اپل فرا گرفته و چنین قابلیتی را در لپ تاپ جدیدش تعبیه کرده است. در صورتی که از لپ تاپ جدید سامسونگ استفاده کنید، می‌توانید از تبلت‌های گلکسی خود به‌عنوان صفحه نمایش بیسیم ثانویه استفاده کنید یا گوشی گلکسی‌تان را در نقش یک دوربین بیسیم مورد استفاده قرار دهید.

گلکسی بوک ۳ اولترا

در این حالت همچنین می‌توانید به کمک کیبورد و تاچ پد خود لپ تاپ، هر سه دستگاه را به‌طور کامل کنترل کنید.

بنابراین در صورتی که یک تبلت یا گوشی گلکسی سامسونگ در اختیار دارید، می‌توانید با خرید لپ تاپ گلکسی بوک 3 اولترا از مزایای جذاب اکوسیستم سامسونگ بهره‌مند شوید.

قابلیت‌های گیمینگ پیشرفته‌تر

علیرغم تمامی قابلیت‌های مک بوک های اپل این دستگاه‌ها هرگز در بخش گیمینگ قادر به رقابت با همتایان ویندوزی خود نبوده‌اند. این نقص مک بوک ها حتی با وجود استفاده از تراشه‌های بسیار قدرتمند M2 پرو و M2 مکس هم هنوز برقرار است.

در این میان همچنین عدم عرضه اکثر بازی‌های مدرن و باکیفیت برای پلتفرم مک او اس هم مزید بر علت شده تا لپ تاپ های اپل هرگز نتوانند تجربه گیمینگ درخوری را به علاقمندان ارائه دهند.

با این وجود، بزرگ‌ترین مشکل مک بوک ها عدم تجهیز آن‌ها به تراشه‌های گرافیکی اختصاصی است که اجرای بازی‌های سنگین و پرجزئیات در این دستگاه‌ها را با مشکل روبرو می‌کند.

گلکسی بوک ۳ اولترا

سامسونگ گلکسی بوک ۳ اولترا اما با بهره‌گیری از کارت گرافیک‌های قدرتمند RTX 4050 یا RTX 4070 انویدیا قادر است اکثر بازی‌های سنگین روز را با کیفیت و نرخ فریمی ایده‌آل اجرا کند.

حداکثر هماهنگی نرم افزاری

دو عامل مهم باعث تطبیق‌پذیری گسترده‌تر گوشی‌های گلکسی سامسونگ شده‌اند: سیستم عامل و پردازنده.

این لپ تاپ سامسونگ از سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کند که همچنان بیشترین و بهترین سازگاری و پشتیبانی از نرم افزارهای مختلف را ارائه می‌دهد. البته مک او اس نیز در سال‌های اخیر پیشرفت‌های بزرگی داشته و نسبت به چند سال قبل وضعیت بسیار بهتری دارد. با این وجود بسیاری از نرم افزارهای شناخته‌شده همچنان به‌طور انحصاری برای ویندوز عرضه می‌شوند.

همچنین دیگر مشکل مک بوک‌ها نیز رو آوردن اپل به استفاده از تراشه‌های اختصاصی خود است که کار را برای توسعه‌دهندگان دشوارتر کرده است. تا پیش از این، اپل از چیپست‌های اینتل در مک بوک‌هایش استفاده می‌کرد و همین امر باعث می‌شد توسعه‌دهندگان به‌راحتی بتوانند اپلیکیشن‌های خود را برای مک او اس پورت کنند. امروز اما استفاده این کمپانی کوپرتینویی از تراشه‌های ARM خود باعث شده فرآیند پورت کردن اپلیکیشن‌ها بسیار سخت‌تر از گذشته باشد.

لپ تاپ Galaxy Book 3 Ultra

در این زمینه حتی کمپانی مطرحی نظیر ادوبی که سازنده اپلیکیشن‌هایی حیاتی مثل فتوشاپ یا پریمیر است، نسخه سازگار با مک بوک‌های جدید را مدتی طولانی پس از سایر نسخه‌ها منتشر کرد. در این میان کار برای کمپانی‌های کوچک‌تر که منابع محدودتری دارند، بسیار سخت‌تر است و پورت کردن اپلیکیشن‌های آن‌ها برای مک بوک‌های جدید بسیار کندتر انجام می‌شود.

دلایل برتری MacBook Pro بر Galaxy Book 3 Ultra

اکوسیستم فوق‌العاده اپل

در روی دیگر سکه، اپل نخستین اکوسیستم یکپارچه واقعی گجت‌های مختلف را ارائه داد و همچنان با اختلاف برترین اکوسیستم نرم افزاری و سخت افزاری بازار را ارائه می‌دهد. از جمله این قابلیت‌های منحصربفرد می‌توان به امکان به اشتراک گذاشتن صفحه نمایش یا ویژگی‌هایی نظیر Continuity Camera که از آیفون به عنوان یک وبکم پیشرفته استفاده می‌کند، اشاره کرد.

همچنین در صورتی که دوستان یا نزدیکان شما نیز از دستگاه‌های مختلف اپل استفاده کنند، می‌توانید به‌سادگی از طریق مک بوک یا آیفون خود به دیگر دستگاه‌های آنان پیام داده و با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

مک بوک پرو M2 اپل

در این خصوص البته سامسونگ برای ارتباط با دیگر گوشی‌ها، تبلت‌ها و رایانه‌ها از پروتکل RCS استفاده می‌کند. اپل اما زیر بار استفاده از این پروتکل نرفته است. بنابراین برای برخورداری از حداکثر قابلیت‌های ارتباطی دستگاه‌های اپل باید حتما با یک طرف مقابل نیز از یک محصول ساخت این کمپانی استفاده کند.

این انحصارطلبی اپل علیرغم این که معایب خاص خود را دارد، باعث شده بسیاری افراد به خرید محصولات مختلف این کمپانی ترغیب شوند.

قابلیت‌های فوق‌العاده تولید محتوا

پردازنده M2

نسل M1 پردازنده‌های اپل قدرت کافی برای استفاده از اکثر برنامه‌های ویرایش تصویر و ویدیو را در اختیار کاربران قرار می‌داد؛ به‌طوری که با استفاده از آن‌ها ویرایش ویدیوهای با رزولوشن 4K و بالاتر به‌سادگی امکان‌پذیر بود.

در عین حال نسل جدید این پردازنده‌ها اما عملکرد مک بوک پرو های 16 اینچی را به یک سطح بالاتر ارتقا داده است. علاوه بر این، ظرفیت بسیار بالای حافظه داخلی و رم در این دستگاه‌ها در کنار حضور درگاه‌های HDMI و تاندربولت آن‌ها را به دستگاه‌هایی کامل برای تولیدکنندگان محتوا تبدیل می‌کند.

ظرفیت بسیاری بالای رم و حافظه داخلی

حداکثر میزان رم و حافظه داخلی قابل ارائه در لپ تاپ گلکسی بوک 3 اولترا به ترتیب 32 گیگابایت و یک ترابایت است. این ظرفیت‌های رم و حافظه داخلی البته برای بسیاری افراد کاملا کافی و یا حتی بیش از حد نیاز است؛ اما تولیدکنندگان محتوا که با ویدیوهای سنگین 8K سر و کار دارند، قطعا خیلی زود با مشکل پر شدن حافظه این دستگاه روبرو خواهند شد.

از سوی دیگر محدودیت رم این دستگاه باعث خواهد شد که فرآیندهای سنگین پردازشی آن‌ها با سرعت پایینی انجام شود.

مک بوک پرو M2 اپل

از سوی دیگر اما مک بوک پرو می‌تواند در بالاترین کانفیگ خود 96 گیگ رم و هشت ترابایت حافظه داخلی داشته باشد. به این ترتیب، حداکثر میزان رم و حافظه داخلی مک بوک پرو به‌ترتیب سه و هشت برابر گلکسی بوک 3 اولترا خواهد بود.

البته این مشخصات فنی باورنکردنی قطعا قیمت بسیار بالایی هم خواهد داشت. با این حال تعداد افرادی که حاضرند برای برخورداری از حداکثر قدرت و حافظه ممکن حسابی دست به جیب شوند، کم نیست!

جمع‌بندی؛ گلکسی بوک 3 اولترا سامسونگ یا مک بوک پرو اپل؟

با وجود این که هر دو لپ تاپ گلکسی بوک 3 اولترا سامسونگ و مک بوک پرو M2 اپل مزایا و معایب فوق‌العاده‌ای دارند، اما انتخاب نهایی کاملا به سلیقه خود کاربر بستگی خواهد داشت. اگر استفاده از یک لپ تاپ ویندوزی قدرتمند و سازگار با اکوسیستم اندرویدی سامسونگ را ترجیح می‌دهید، طبیعتا گلکسی بوک ۳ اولترا انتخاب بهتری است.

با این حال اگر به حافظه یا قدرت پردازشی فراوان نیازمندید یا شیفته اکوسیستم شگفت‌انگیز اپل و ویژگی‌های منحصربفرد آن هستید، چاره‌ای جز انتخاب مک بوک پرو M2 نخواهید داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*