رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ

رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ ؛ کدام بهتر است؟

غول‌های فناوری موبایل یعنی سامسونگ و شیائومی دارای رابط‌های کاربری قدرتمندی هستند. در این مقاله با مقایسه رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ با ما همراه باشید.

شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند در سراسر دنیا از پوسته‌های سفارشی اختصاصی برای تنوع بخشیدن به ظاهر محصولات خود استفاده می‌کنند.

این پوسته‌های سفارشی رابط کاربری نامیده می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهند تا به‌راحتی با بخش‌های مختلف تلفن همراه خود تعامل برقرار کرده و آن را سفارشی‌سازی کنید. رابط کاربری علاوه‌بر ایجاد تمایز در ظاهر برندهای مختلف، امکانات متنوعی را نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

مقایسه رابط کاربری اندرویدی سامسونگ و شیائومی باهم

رابط کاربری سامسونگ «One UI» و رابط کاربری شیائومی «MIUI» نامیده می‌شود. در این مقاله به‌صورت مجزا به مقایسه رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ خواهیم پرداخت.

رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ

مقایسه این دو رابط کاربری قبل از هر چیزی تفاوت‌های ظاهری آنها را آشکار می‌کند. تفاوت بعدی در شکل و نوع آیکون‌هاست که در نرم‌افزار‌های مختلف از طرح‌های متفاوتی استفاده شده است.

هر دو رابط اندروید مجموعه‌ای از ویژگی‌های منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهند، اما کدام یک برای شما بهترین گزینه است؟ در ادامه با نگاهی عمیق به رابط کاربری Xiaomi MIUI 14 و Samsung One UI 5.0، طراحی، عملکرد و کاربر پسند بودن آنها را با هم مقایسه می‌کنیم که به شما در تصمیم‌گیری آگاهانه کمک می‌کند.

نمایشگر همیشه روشن

رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ

صفحه نمایش همیشه روشن یا Always On Display یکی از قابلیت‌های جدید گوشی‌های هوشمند اندروید است که برای کاهش مصرف باتری، در تنظیمات صفحه نمایش گوشی اضافه شده است. در این مورد، رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ حرف اول را می‌زند. MIUI همه تم‌ها و ساعت‌های سفارشی را در صفحه اصلی تنظیمات Always on Display فهرست می‌کند، در حالی که در سامسونگ One UI 5.0 برای سفارشی کردن صفحه نمایش مراحل بیشتری باید طی شود.

با این وجود، گزینه‌های پیش‌فرض برای سفارشی‌سازی در One UI 5.0 در مقایسه با MIUI 14 بیشتر است، مانند گزینه اضافی برای نمایش اطلاعات پخش رسانه و مواردی از این قبیل.

بنابراین، اگر هدف شما استفاده از آیکون‌های پیش‌فرض بیشتر است Samsung One UI 5.0 برتری دارد، اما اگر نحوه سفارشی‌سازی صفحه نمایش برای شما در اولویت قرار دارد، Xiaomi MIUI 14 برتری خواهد داشت.

صفحه قفل (Lock Screen)

رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ

صفحه قفل از طریق کد پین یا رمز عبور به‌منظور افزایش امنیت گوشی شما طراحی ‌‌شده است و بخش ضروری یک گوشی هوشمند محسوب می‌شود.

تقریبا می‌توان گفت رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ ویژگی‌های یکسانی در صفحه قفل دارد و تفاوت‌های جزئی بین آنها مشاهده می‌شود. صفحه شیائومی MIUI 14 تنها از چند میانبر تشکیل شده، درحالی‌که سامسونگ One UI 5.0 شامل بسیاری از موارد دیگر مانند ویجت‌هاست. به‌علاوه MIUI دارای یک موتور تم قدرتمند است که در آن می‌توانید تم دلخواه خو را برای صفحه قفل تنظیم کنید.

مرکز کنترل (Quick Settings/Control Center)

رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ

تنظیمات سریع که به‌عنوان مرکز کنترل نیز شناخته می‌شود، صفحه‌ای است که وقتی انگشت خود را از بالای صفحه به‌پایین می‌کشید ظاهر می‌شود. این صفحه برای غیرفعال یا فعال کردن عملکردهای عمومی تلفن، مانند Wi-Fi، بلوتوث و اینترنت کاربرد دارد.

مرکز کنترل در شیائومی MIUI 14، چیدمان کاشی بهتر و بزرگ‌تری را برای شما ارائه می‌کند. در مقایسه، سامسونگ One UI 5.0 کاشی‌های بیشتری را ارائه داده و آن‌ها را برای سهولت در دسترس نگه می‌دارد.

بنابراین، برتری دادن به رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ در این مورد کاملاً به سلیقه شما بستگی دارد؛ اگر به طراحی زیبا علاقه‌مند هستید، Xiaomi MIUI 14 برای شما مناسب است، اما اگر در دسترس بودن آیکون‌ها و تعداد آن‌ها برایتان اولویت دارد، Samsung One UI 5.0 به‌شما پیشنهاد می‌شود.

آیکون تلفن (Phone)

رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر گوشی هوشمند، آیکون تلفن است. این آیکون در رابط کاربری MIUI 14 شیائومی و One UI 5.1 سامسونگ بسیار شبیه به‌هم است، با این تفاوت که تب‌های MIUI 14 در بالا و برگه‌های One UI 5.0 در پایین قرار دارند. به‌علاوه، MIUI گزارش تماس‌ها را همراه با شماره‌گیر نمایش می‌دهد، درحالی‌که در One UI در یک تب جداگانه قرار دارد.

برنامه مدیریت فایل‌

رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ

برنامه فایل برای مدیریت و سازماندهی فایل‌ها و اسناد موجود در دستگاه استفاده می‌شود. هر دو رابط کاربری شیائومی و سامسونگ فایل‌های اخیر را در منوی اصلی برنامه فهرست می‌کنند. با این تفاوت که One UI 5.0 برخلاف MIUI 14 که به 3 تب مختلف تقسیم می‌شود، تمام فایل‌ها را در یک جا نگه می‌دارد.

در شیائومی MIUI 14، انواع فایل‌ها در تب Storage قرار دارند و سامسونگ One UI 5.0 از فضای ذخیره‌سازی ابری بیشتری در مقایسه با MIUI 14 پشتیبانی می‌کند. بنابراین در این مورد اگر می‌خواهید دسترسی آسان به اسناد و فایل‌های خود داشته باشید One UI 5.0 برنده است، اما اگر سازماندهی دقیق‌تری مد نظر شماست، MIUI 14 گزینه بهتری خواهد بود.

گالری

با تغییرات MIUI 14 گوشی شما می‌تواند متن را در تصاویر درون برنامه گالری تشخیص دهد. این قابلیت به‌صورت مشابه در OneUI 5.0 و در iOS 15 هم موجود است. تب‌ها در MIUI 14 در قسمت بالا و در OneUI 5.0 در پایین صفحه نمایش داده می‌شوند. رابط کاربری سامسونگ یک تب اضافی به‌نام «توصیه شده» نیز دارد که معمولاً موارد توصیه شده را نشان می‌دهد.

تقویم

رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ

تقویم یک ویژگی حیاتی برای بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند است که به آن‌ها امکان می‌دهد رویدادها و قرارهای ملاقات مهم را پیگیری کنند. تقویم در رابط کاربری MIUI 14 شیائومی در برابر One UI 5.1 سامسونگ از نظر طراحی بسیار متفاوت به نظر می‌رسد. MIUI نمای ساده و One UI نمای پیچیده‌تری برای فهرست کردن رویدادها دارد.

سخن نهایی: آپدیت MIUI 14 شیائومی یا One UI 5.1 سامسونگ؟

در این مقاله به مقایسه رابط کاربری شیائومی MIUI 14 با سامسونگ One UI 5.1 پرداختیم. اما کدام گزینه بهتر است؟ اگر راحتی استفاده برای شما مهم است، MIUI 14 بهترین گزینه برای شماست، اما اگر دسترسی به جزئیات بیشتر برایتان اولویت دارد، Samsung One UI 5.1 بهترین گزینه برای شما محسوب می‌شود.