عرضه خودرو در بورس

سونامی در بازار خودرو با مصوبه جدید شورای رقابت؛ افزایش قیمت کارخانه ای، توقف عرضه در بورس و سردرگمی وارداتی ها

مصوبه جدید شورای رقابت در حالی منتشر شد که طبق آن علاوه بر اینکه عرضه خودرو در بورس متوقف شده است، در خصوص شیوه عرضه خودروهای وارداتی نیز ابهامات زیادی وجود دارد.

امروز یکشنبه 16 بهمن 1401 دستورالعمل جدید شورای رقابت برای صنعت خودرو منتشر شد که طبق آن برای عرضه خودروها در بورس کالا هیچ بندی در نظر گرفته نشده است. این در حالی است که مدتی قبل مسئولان مربوطه اعلام کرده بودند عرضه خودرو در بورس با چند تبصره جدید ادامه پیدا خواهد کرد.

احتمال توقف عرضه خودرو در بورس

در بنده 5 ماده 5 دستورالعمل جدید شورای رقابت آمده است از این پس خودروسازان باید محصولات خود را از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو و از طریق ثبت نام به مشتریان عرضه کنند. چنین بندی نشان می‌دهد عرضه خودرو در بورس کالا متوقف شده است.

ابهام در شیوه عرضه خودروهای وارداتی 

عرضه خودرو در بورس

همچنین با توجه به این‌که پیش از این اعلام شده بود خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه خواهند شد، اما در این بند، فروش خودرو در بورس متوقف شده و مشخص نیست شیوه عرضه خودروهای وارداتی چگونه خواهد بود.

شرایط خرید خودرو

متقاضیان برای خرید محصولات خودروسازان باید شرایط زیر را داشته باشند:

  1. سن متقاضیان باید حداقل 18 سال باشد.
  2. متقاضیان خرید خودرو باید گواهینامه رانندگی داشته باشند.
  3. افرادی که طی 48 ماه گذشته شرکت‌های ایران خودرو و سایپا برای آنها فاکتور خودرو صادر کردند یا طی 24 ماه گذشته سایر شرکت‌ها برای آنها فاکتور خرید صادر کرده باشند، در این طرح‌ها امکان ثبت نام و خرید خودرو را نخواهند داشت.
  4. متقاضیانی که پلاک انتظامی فعال دارند، اجازه ثبت نام و خرید خودرو را نخواهند داشت.
  5. انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص ثالث حتی به شکل وکالتی و همچنین فروش حواله خودرو به شکل وکالتی ممنوع خواهد بود.
  6. امکان صلح در قرارداد وجود نخواهد داشت.
  7. عرضه‌کننده خودرو وظیفه دارد روش‌های بازدارنده برای جلوگیری از انتقال سند حداقل به مدت یک سال از جمله در رهن گرفتن سند خودرو را اجرا کند.
  8. امکان ثبت نام و خرید خودرو برای اشخاص حقوقی وجود نخواهد داشت.
  9. مبلغی از قیمت فروش خودرو می‌بایست در حساب خریدار وجود داشته باشد که طبق نوع برنامه فروش متغیر خواهد بود:
  10. الف: در فروش‌های فوری یا فوق‌العاده باید 50 درصد از مبلغ فروش خودرو که در بخشنامه فروش اعلام می‌شود در حساب بانکی مشتری وجود داشته باشد و تا بعد از خرید خودرو نیز امکان برداشت آن مبلغ وجود ندارد.
  11. ب: در طرح پیش فروش نیز به اندازه مبلغ پیش‌پرداخت که در بخشنامه فروش اعلام می‌شود می‌بایست در حساب بانکی متقاضی وجود داشته باشد و تا پس از خرید خودرو امکان برداشت آن وجود نخواهد داشت.

گفتنی است اگر وضعیت بازار از لحاظ عرضه و تقاضا به تعادل برسد، طبق پیشنهاد کارگروه خودرو و تصویب شورای رقابت می‌توان محدودیت‌ها و شروط اعلام شده را با توجه به مدل خودرو تغییر داد.

همچنین بخوانید:

دستورالعمل جدید شورای رقابت تصویب شد؛ قیمت کارخانه ای خودرو افزایش می‌یابد

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*