دوربین گلکسی اس 23 اولترا آیفون 14 پرو مکس

دوربین گلکسی اس 23 اولترا در برابر آیفون 14 پرو مکس ؛ مقایسه تصاویر

در اینجا به بررسی دوربین های دو گوشی پرچمدار گلکسی اس 23 اولترا و آیفون 14 پرو مکس پرداخته و تصاویر گرفته شده با آنها در شرایط مختلف را با هم مقایسه خواهیم کرد.

گلکسی اس 23 جدیدترین پرچمدار سامسونگ است که از لحاظ ظاهری چندان متفاوت با نسل پیشین خود نیست. با این وجود، سامسونگ تغییرات معناداری را در گوشی‌های جدیدش انجام داده که آن را از اکثر جنبه‌ها مانند عملکرد دوربین، نرم افزار، عملکرد فنی و عمر باتری به محصول بهتری تبدیل کرده است.

با بررسی بیشتر تغییرات ایجاد شده در Galaxy S23 Ultra متوجه می‌شویم که اکثر پیشرفت‌های این گوشی با هدف مقابله آن با آیفون 14 پرو مکس اپل انجام شده است؛ به‌طوری که پرچمدار جدید سامسونگ را باید پاسخ رسمی کره‌ای‌ها به اپل و آیفون 14 پرو مکس دانست.

iPhone 14 Pro Max تقریبا S22 Ultra را در تمامی زمینه‌ها، از عملکرد فنی گرفته تا کیفیت دوربین و عمر باتری شکست داد؛ به‌گونه‌ای که تقریبا تمامی مقایسه‌های انجام شده بین این دو گوشی، پرچمدار آیفون را برنده رقابت می‌دانستند. به همین جهت، طبیعی است که سامسونگ قصد داشته باشد با اس 23 اولترا، نبردی جدید را با آیفون 14 پرو مکس آغاز کند.

با وجود این که پیشرفت‌های گلکسی اس 23 اولترا تقریبا در تمامی زمینه‌های ممکن، اعم از دوربین، باتری، سخت افزار و نرم افزار بوده است، اما امروز ما قصد داریم در گجت نیوز به بررسی دوربین این گوشی و مقایسه آن با آیفون 14 پرو مکس بپردازیم. برای این کار، عملکرد فنی دوربین هر دو گوشی پرچمدار مورد بحث در زمینه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

در گجت نیوز بخوانید:

مقایسه گلکسی اس ۲۳ اولترا سامسونگ با آیفون ۱۴ پرو مکس اپل

پیشرفت‌های دوربین گلکسی اس 23 اولترا برای رقابت با آیفون 14 پرو مکس

گوشی Galaxy S23 Ultra iPhone 14 Pro Max

پیش از این که به مقایسه ماژول دوربین پرچمداران 2023 اپل و سامسونگ بپردازیم، بد نیست مزیت‌های Galaxy S23 Ultra در برابر iPhone 14 Pro Max را مرور کنیم.

آیفون 14 پرو مکس در بخش‌های مختلفی از عملکرد دوربین مانند دقت رنگ، محدوده دینامیک، تصاویر سلفی، پایداری ویدیوها، عرض تصاویر ثبت شده و مد عکسبرداری در شب از گلکسی اس 22 اولترا پیشی گرفته بود. به همین جهت کره‌ای‌ها دقیقا همین بخش‌ها را در نسل جدید پرچمدارانشان بهبود بخشیدند!

در ادامه با هم به بررسی بیشتر دوربین دو گوشی پرچمدار iPhone 14 Pro Max و Galaxy S23 Ultra خواهیم پرداخت و کیفیت تصاویر و ویدیوهای آن‌ها در شرایط مختلف را با هم بررسی خواهیم نمود. برای این کار، از بررسی‌های یکی از یوتوبرهای شناخته‌شده حوزه بررسی گجت‌ها و گوشی‌های هوشمند، SuperSaf، استفاده خواهیم کرد.

مقایسه دوربین Galaxy S23 Ultra و iPhone 14 Pro Max

بررسی دوربین دو گوشی مورد بحث، در زمینه‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به تفصیل هریک را توضیح خواهیم داد. گام نخست، بررسی دوربین اصلی این دو گوشی است.

کیفیت دوربین اصلی اس 23 و آیفون 14 پرو مکس

دوربین هر دو گوشی قادر به ثبت تصاویری فوق‌العاده با دامنه دینامیک عالی هستند. با این وجود، دو پرچمدار مورد بحث در زمینه دقت رنگ عملکرد متفاوتی دارند.

مثل همیشه، گوشی سامسونگ اشباع رنگ بیشتری در مقایسه با آیفون دارد و تصاویر آن رنگ‌های گرم‌تری خواهند داشت.‌ در مقابل، آیفون نیز رنگ‌هایی طبیعی‌تر را ارائه می‌کند. البته در این خصوص نمی‌توان یکی از این دو گوشی را بهتر از دیگری دانست و انتخاب هریک، به سلیقه شخصی افراد بستگی خواهد داشت.

در عین حال، حسگر 200 مگاپیکسلی گلکسی S23 اولترا در برخی جنبه‌ها مزیت‌های مهمی دارد. به عنوان مثال اگر از یک سوژه عکس گرفته و در آن زوم کنید، می‌توانید متوجه قدرت حسگرهای جدید سامسونگ شوید.

در این بخش، به دلیل وضوح بیشتر تصاویر حسگر 200 مگاپیکسلی سامسونگ، باید گلکسی اس 23 اولترا را برنده نبرد پرچمداران سامسونگ و اپل دانست.

تصویربرداری در نور کم

تصاویر نور کم دوربین های گلکسی اس 23 اولترا و آیفون 14 پرو مکس نیز همانند تصاویر روز آن‌ها تقریبا در یک سطح کیفی قرار می‌گیرند.

بار دیگر، انتخاب بهترین دوربین از میان این دو گوشی کار چندان ساده‌ای نیست. در عین حال، با نگاهی دقیق‌تر به کیفیت تصاویر دو دوربین می‌توان متوجه عملکرد کمی بهتر گلکسی S23 اولترا شد. همان‌طور که در تصویر زیر هم پیداست، دوربین گلکسی اس 23 توانسته سایه‌های تشکیل شده در تاریکی شب را بهتر ثبت کند. این در حالی است که دوربین آیفون 14 پرو مکس به‌طور کامل سایه را محو می‌کند.

لگ شاتر (ثبت سوژه‌های متحرک)

لگ شاتر در حقیقت نحوه پاسخگویی دوربین به سوژه‌های متحرک می‌باشد. به بیان دقیق‌تر، لگ شاتر تعیین‌کننده میزان خوانایی نوشته‌های درون سوژه‌های متحرک است که سنجه‌ای مهم برای ارزیابی عملکرد دوربین در گوشی‌هاست.

همان‌طور که از تصویر زیر پیداست، عملکرد دوربین آیفون 14 پرو مکس در این بخش کاملا سرتر از گلکسی اس 23 اولترا بوده و شاتر سریع‌تر آن باعث می‌شود که تصاویر در حرکت کاملا خوانا باشند.

عکسبرداری با فلش

با پیشرفت تکنولوژی در حوزه دوربین گوشی‌های هوشمند، نیاز به استفاده از فلش در تصویربرداری رفته رفته کاهش یافت؛ به‌طوری که امروزه حتی می‌توان در تاریکی مطلق هم بدون استفاده از فلش به ثبت تصاویری جالب و جذاب پرداخت.

در عین حال استفاده از فلش همچنان در برخی سناریوها اجتناب‌ناپذیر است. به همین جهت، یکی از مهم‌ترین سنجه‌های ارزیابی عملکرد یک دوربین، همچنان چگونگی ثبت تصاویر با فلش است.

سامسونگ در رویداد معرفی گوشی گلکسی اس 23 اولترا گرد وخاک زیادی در این خصوص به پا کرد. با این حال به نظر می‌رسد پرچمدار جدید این کمپانی همچنان پایین‌تر از آیفون 14 پرو مکس قرار خواهد داشت.

همان‌طور که در تصاویر بالا مشاهده می‌فرمایید، عملکرد هر دو گوشی Galaxy S23 Ultra و iPhone 14 Pro Max در زمینه ثبت تصاویر با فلش ایده‌آل است. با این وجود با بررسی موشکافانه‌تر می‌توان متوجه شد که پرچمدار اپل، رنگ‌های مشکی را بهتر پردازش می‌کند! از این رو باید آیفون 14 پرو مکس را برنده جدال گوشی‌های پرچمدار اپل و سامسونگ در بخش عکسبرداری با فلش دانست.

تصاویر فوق عریض و ماکرو

هر دو گوشی مورد بحث فاقد لنزهای اختصاصی ماکرو هستند و برای ثبت این دسته تصاویر از قابلیت‌های فوکوس خودکار لنزهای فوق عریض استفاده می‌کنند. برای گرفتن این تصاویر لازم است که گوشی را به سوژه‌ها نزدیک‌تر بگیرید.

در بخش تصاویر فوق عریض، هر دو گوشی گلکسی S23 اولترا و آیفون 14 پرو مکس دستگاه‌هایی بسیار قدرتمند به شمار می‌روند. با این وجود، به نظر می‌رسد دامنه دینامیک (جزئیات پس‌زمینه) در پرچمدار سامسونگ کمی بالاتر از آیفون است.

همچنین در بخش تصاویر ماکرو هم هر دو گوشی بسیار قدرتمند ظاهر می‌شوند؛ به‌طوری که انتخاب یکی از آن‌ها کار بسیار دشواری است! بنابراین نظر شخصی کاربران در خصوص انتخاب بهترین دوربین در ثبت تصاویر فوق عریض بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

در عین حال سامسونگ را باید برنده جدال این دو گوشی در بخش تصاویر فوق عریض دانست.

مقایسه دوربین زوم گلکسی اس 23 اولترا و آیفون 14 پرو مکس

اگر با مشخصات فنی دوربین هر دو گوشی آشنا باشید، انتخاب محصول بهتر کار چندان دشواری نخواهد بود!

سامسونگ به دلیل استفاده از دو لنز زوم (یکی با بزرگنمایی سه برابری و دیگری با بزرگنمایی ده برابری) در پرچمدار جدیدش، روی کاغذ جایی برای حرف و حدیث باقی نگذاشته است. در این میان جدیدترین آیفون اپل به تنها یک لنز تله فوتو با بزرگنمایی سه برابری مجهز است.

به این ترتیب گلکسی اس 23 و آیفون 14 پرو مکس به ترتیب قادر به ارائه بزرگنمایی دیجیتالی صد برابری و پانزده برابری خواهند بود کفه ترازو را به‌طور قابل توجهی به نفع گوشی پرچمدار کره‌ای‌ها سنگین‌تر می‌کند.

تصاویر پرتره

آیفون‌های اپل برای زمان‌های طولانی در بخش تصاویر پرتره برتر از پرچمداران کره‌ای ظاهر شده و کیفیت تصاویر بهتری را ارائه می‌کردند. تصاویر پرتره آیفون‌ها معمولا رنگ‌های دقیق‌تری داشته و تفکیک سوژه بهتری در مقایسه با گلکسی‌ها ارائه می‌دادند.

با این وجود به نظر می‌رسد سامسونگ امسال قصد دارد رقابتی پایاپای را با اپل داشته باشد. تصاویر زیر به‌خوبی گویای این امر هستند و بررسی آن‌ها نشان‌دهنده عملکرد بسیار خوب هر دو گوشی مورد بحث است. البته علیرغم تلاش فراوان سامسونگ در این بخش، تصاویر پرتره اپل همچنان تفکیک سوژه بهتری را ارائه داده و پس‌زمینه را به‌شکل حرفه‌ای‌تری محو کرده است.

سامسونگ همچنین وضوح تصاویر پرتره را بیش از اندازه زیاد می‌کند؛ به‌طوری که تصاویر ثبت شده توسط گلکسی اس 23 اولترا تا حدی غیرواقعی به نظر می‌رسند. بنابراین اپل در زمینه تصاویر پرتره در نور کافی برنده نسبی رقابت است.

از سوی دیگر اما پرچمدار جدید سامسونگ در ثبت تصاویر پرتره در نور کم عملکرد خیره‌کننده‌ای داشته و به‌سادگی توانسته با ارائه تصاویر روشن‌تر و با وضوح بیشتر آیفون 14 پرو مکس را شکست دهد. نمونه تصاویر پرتره ثبت شده توسط این دو پرچمدار در زیر قابل مشاهده خواهد بود:

تصاویر سلفی

با چرخاندن دوربین و استفاده از دوربین سلفی نیز وضعیت هر دو گوشی پرچمدار مشابه بوده و شاهد عملکرد بسیار خوبی از هر دو محصول هستیم. در این زمینه نیز انتخاب گزینه بهتر کار چندان راحتی نیست؛ چرا که هریک از این دو گوشی مزایایی نسبت به دیگری دارند.

به‌طور خاص، آیفون رنگ پوست بهتری را ثبت کرده و میدان دید گسترده تری را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر تصاویر ثبت شده توسط پرچمدار سامسونگ هم دامنه دینامیک بهتری دارند.

با این حال اگر قصد مقایسه تصاویر سلفی پرتره دو گوشی را داشته باشید، سامسونگ عملکرد بهتری دارد و با ارائه میدان دید گسترده‌تر، گوی سبقت را از اپل می‌رباید.

سلفی در نور کم

اگر قصد داشته باشید در شرایط نوری نه‌چندان مناسب اقدام به ثبت تصاویر سلفی کنید، سامسونگ برنده بی‌چون و چرای رقابت است.‌ تصاویر ثبت شده توسط Galaxy S23 Ultra؛ همان‌طور که در تصاویر زیر پیداست، واضح‌تر بوده و روشنایی بیشتری دارند.

مقایسه فیلمبرداری در گلکسی اس 23 اولترا و آیفون 14 پرو مکس

یکی از مهم‌ترین محورهای تبلیغاتی سامسونگ برای S23 Ultra، قابلیت های ضبط ویدیوی این گوشی بوده است. از سوی دیگر آیفون 14 پرو مکس نیز همانند نسل‌های پیشین خود پادشاه بی‌چون و چرای بخش فیلمبرداری با دوربین به شمار می‌رود. در این شرایط کدامیک از این دو گوشی قادر به ضبط ویدیوهای بهتری هستند؟

در ضبط ویدیوهای معمولی، دوربین هر دو گوشی قادر به ضبط ویدیوهایی 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه هستند. با این وجود آیفون به‌طور کلی برنده رقابت در این بخش است؛ چرا که فوکوس خودکار بسیار بهتری را خصوصا در شرایطی که نور محیط مساعد نیست، ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، ویدیوهای ثبت شده توسط S23 Ultra هم پر از نویز بوده و تفکیک سوژه از پس زمینه در آن‌ها به‌خوبی انجام نمی‌شود.

تصویر زیر گوشی وضعیت دوربین دو گوشی گلکسی اس 23 اولترا و آیفون 14 پرو مکس در بخش دوربین خواهد بود.

سامسونگ البته با قابلیت ضبط ویدیوهای 8K توانسته پیشرفت بزرگی را در مقایسه با رقیب رقم بزند. S23 Ultra قادر به ضبط ویدیوهایی با رزولوشن 8K و نرخ 30 فریم بر ثانیه است؛ در حالی که آیفون هنوز ویدیوهای 4K می‌گیرد.

ثبات ویدیوها و لرزش‌گیری

سرانجام اپل در بازی خود بازنده شد و قافیه را در یکی از مهم‌ترین زمینه‌های ضبط ویدیو با سامسونگ واگذار کرد. قابلیت لرزش‌گیری و پایدارسازی دوربین در حین ضبط ویدیو یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی بوده که باعث شده آیفون عنوان بهترین دوربین برای ضبط ویدیو در میان گوشی‌های هوشمند را از آن خود کند.‌

با این وجود به نظر می‌رسد سامسونگ سرانجام موفق شده پس از چندین سال اپل را در این زمینه از تخت خود به پایین بکشد. کره‌ای‌ها در این نسل میزان پایداری ویدیوهای پرچمدار خود را به میزان دو برابر افزایش دادند. همین امر باعث شد که Galaxy S23 Ultra اکنون در زمینه ثبات ویدیوهای ضبط شده بالاتر از آیفون و سایر گوشی‌های بازار قرار گیرد.

جمع بندی

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که انتخاب بهترین دوربین در میان S23 Ultra و iPhone 14 Pro Max کار چندان ساده‌ای نیست. گلکسی اس 23 اولترا در شش زمینه عملکرد بهتری را در مقایسه با رقیب ارائه داده؛ در حالی که آیفون در چهار زمینه عملکرد بهتری داشته است.

با این وجود صرفنظر از این که کدام محصول دوربین بهتری دارد، نمی‌توان منکر این شد که سامسونگ در گلکسی اس 23 اولترا پیشرفت‌های فراوانی را در بخش دوربین رقم زده است. بنابراین، با این که آیفون 14 پرو مکس در مقایسه با گلکسی اس 22 اولترا به‌راحتی قادر به برنده شدن است، اما زمانی که پای مقایسه آن با گلکسی اس 23 اولترا در میان باشد، انتخاب، کار چندان ساده‌ای نیست!

شما دوربین کدامیک از این دو گوشی را می‌پسندید؟ آیا S23 Ultra و تصاویر تله فوتوی شگفت‌انگیز آن را می‌پسندید یا آیفون 14 پرو مکس را؟