امکان حذف برنامه‌ های پیش فرض در اندروید 14 فراهم شده است

به‌لطف قابلیتی جدید در نسخه پیش‌نمایش اندروید 14، کاربران می‌توانند برنامه های پیش فرض مزاحم را از گوشی هوشمند خود حذف کنند.

گوگل به‌تازگی اولین پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان اندروید 14 را برای گوشی‌های سری پیکسل 4a و بالاتر منتشر کرد. از جمله ویژگی‌های جدید این نسخه، امکان حذف برنامه‌های پیش‌فرض و مزاحم موسوم به «بلوت‌ویر» است. اگرچه این گزینه به‌طور مستقیم قابل رویت نیست، اما از طریق یک منوی مخفی که برنامه‌های پس‌زمینه را نشان می‌دهد، قابل استفاده است.

حذف برنامه های پیش فرض مزاحم در اندروید 14

برنامه‌های مزاحم که اصطلاحا Bloatware نام دارند، به موارد از پیش نصب شده‌ای گفته می‌شوند که معمولا بی‌استفاده باقی مانده و فضای ذخیره‌سازی و رم را اشغال می‌کنند. از آنجاکه در حال حاضر برخی از این برنامه‌ها قابل حذف نیستند، گوگل با افزودن یک منوی مخفی برای پاک‌سازی آنها، این کمبود را رفع کرده است. انتظار می‌رود این منو در نسخه‌های آینده Android 14 به بخش اصلی تنظیمات منتقل شود.

گوگل برنامه های پیش‌فرض را به‌عنوان دسته‌ای در نظر گرفته که توسط سازنده دستگاه یا شرکت مخابراتی نصب شده است. این شرکت هم‌چنین خاطرنشان کرده که اپلیکیشن‌های مذکور برای عملکرد عادی گوشی هوشمند ضروری نیستند و کاربر در صورت تمایل می‌تواند آنها را حذف کند.

به‌نقل از میشل رحمان از وب‌سایت XDA، منوی جدید احتمالا برنامه‌هایی را نشان خواهد داد که از طریق ADB یا سرویس‌های پیش‌زمینه نظیر فروشگاه گوگل پلی نصب نشده‌اند. حال باید دید دسترسی به این منو در نسخه نهایی اندروید 14 به‌ چه صورت خواهد بود.

سایر ویژگی‌ های Android 14

علاوه بر امگان حذف برنامه های پیش فرض، نسخه توسعه‌دهنده اندروید 14 با قابلیت مدیریت چند سیم‌کارت نیز همراه شده است. این ویژگی کار را برای افرادی که از دو سیم‌کارت در گوشی خود استفاده می‌کنند، آسان‌تر خواهد کرد. به‌گفته پایگاه 9to5Google، گزینه جدید که در بخش تنظیمات سیم‌کارت قرار گرفته، این امکان را می‌دهد تا بسته به اینکه کدام‌یک ارتباط بهتری برای تماس یا اینترنت دارند، به‌طور خودکار بین دو سیم‌کارت جابجا شود.

این ویژگی در صورت دریافت سیگنال ضعیف، سیم‌کارت ثانویه پشتیبان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. قابلیت مدیریت خودکار سیم‌کارت‌ها به‌طور استاندارد به اندروید 14 اضافه خواهد شد و نیازی به فعال‌سازی توسط کاربر ندارد.

پیش‌نمایش جدید اندروید 14 هم‌چنین شامل تغییراتی در سطح API مانند مجوزهای جدید، رفتارها و بهبودهای امنیتی بوده و در جهت ارتقا توسعه یافته است. از جمله دیگر ویژگی‌های جدیدی که به اندروید 14 اضافه خواهد شد، شبیه‌سازی برنامه‌های بومی است.

اگرچه این قابلیت برای سال‌ها توسط برنامه‌های جانبی یا رابط کاربری سایر سازندگان نظیر وان‌پلاس یا از طریق ایجاد نمایه کاربری امکان‌پذیر بوده، اما وان‌پلاس با افزودن امکان شبیه‌سازی برنامه‌های بومی به اندروید 14 آن‌ را یک گام جلوتر خواهد برد.

هم‌چنین در نسخه توسعه‌دهندگان اندروید 14، گوگل در حال آماده‌سازی ابزار خود برای کپی کردن اپلیکیشن‌ها است. اکنون تنظیمات برنامه شامل بخش جدید به‌نام Clone Application شده که به کاربران اجازه می‌دهد برنامه‌های اندرویدی مورد نظر خود را کلون کنند. این ویژگی امکان در اختیار داشتن دو برنامه یکسان را فراهم خواهد کرد. برای مثال، از این طریق می‌توان دو اپلیکیشن واتساپ با شماره‌های مختلف تنظیم کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*