سیری الکسا دستیار گوگل

سیری، الکسا یا دستیار گوگل، کدام دستیار مجازی گزینه بهتری است؟

در اینجا نگاهی خواهیم داشت به سه دستیار مجازی سیری (Siri)، الکسا (Alexa) و دستیار گوگل (Google Assistant) و ضمن معرفی مختصر هریک به مقایسه آن‌ها با یکدیگر خواهیم پرداخت.

پیش از هر چیز باید بدانید که اگر بر روی گوشی خود از یک دستیار هوشمند رایگان استفاده نمی‌کنید، قطعا چیزهای زیادی را از دست خواهید داد! یک دستیار هوشمند در بسیاری مواقع می‌تواند یک همراه مطمئن برای کاربران باشد و در شرایط مختلف به آن‌ها کمک کند.

البته نمی‌توانید انتظار داشته باشید که دستیار هوشمندتان صبحانه برایتان آماده کند یا در قرارهای اداری، به‌جای شما حاضر شود! با این حال می‌توانید برای انجام اموری مثل ارسال پیامک، چک کردن برنامه روزانه و تنظیم یک قرار روی این دستیارهای هوشمند حساب کنید.

در حال حاضر سه دستیار هوشمند سیری، الکسا و دستیار گوگل (Google Assistant) بر روی پلتفرم‌های مختلف حضور دارند و هریک مزایا و معایب خاص خود را دارند. البته انتخاب بین این سه دستیار هوشمند همیشه در اختیار ما نیست؛ اما در اینجا نگاهی خواهیم داشت به قابلیت‌های هریک از این سه همراه مجازی و مقایسه‌ای مختصر بین هریک از آن‌ها انجام خواهیم داد.

مقایسه دستیارهای مجازی سیری، الکسا و دستیار گوگل

سیری؛ دستیار همیشگی طرفداران دستگاه‌های اپل

سیری الکسا دستیار گوگل

اگر یک آیفون یا آیپد در اختیار داشته باشید تنظیم سیری برای‌تان بسیار ساده‌تر از تنظیم الکسا یا دستیار گوگل است. البته باید توجه داشت که علیرغم این که سیری یکی از نخستین دستیارهای مجازی برای گوشی‌های هوشمند بوده است؛ اما در برخی اوقات عملکرد نامطمئنی را از خود نشان می‌دهد. بنابراین باید خواسته خود را به‌طور دقیق برای او مطرح کنید.

تعدادی از بهترین فرامینی که می‌توانید به سیری بدهید، درخواست از او برای برقراری تماس، فیس تایم یا ارسال یک پیام متنی برای دیگران است. همچنین می‌توانید از سیری بخواهید که محل کنونی شما را برای یکی از مخاطبینتان بفرستد یا رویدادی را در تقویم به ثبت برساند.

علاوه بر این، می‌توانید به‌کمک سیری سایر دستگاه‌های هوشمند منزلتان را هم کنترل کنید.

الکسا؛ دستیاری سازگار با اکثر دستگاه‌ها

دستیار هوشمند Alexa

دستیار الکسای آمازون قادر به پشتیبانی از مجموعه بزرگی از گجت‌های دنیاست. با این حال، حضور اصلی آن روی دستگاه‌های خانواده اکو آمازون خواهد بود.

بنابراین اگر دستگاهی مثل اکو دات (Echo Dot) یا اکو شو (Echo Show) را در اختیار داشته باشید، الکسا می‌تواند در انجام اموری مثل چک کردن وضعیت آب و هوا قبل از خارج شدن از خانه، افزودن یا حذف کردن آیتم‌های مختلف به سبد خرید یا پاسخگویی به سئوالات مختلف به شما کمک بزرگی کند.

الکسا همچنین می‌تواند با ارائه دستور آشپزی، شما را در پخت یک غذا هم به‌طور گام به گام یاری کند. البته برای استفاده از این قابلیت، توصیه می‌شود از یکی از دستگاه‌های اکو که به صفحه نمایش مجهز است، استفاده کنید.

متاسفانه الکسا بر روی دستگاه‌های اندرویدی چندان زیادی قابل دسترسی نیست. بنابراین در صورتی که قصد داشته باشید بر روی یک گوشی یا تبلت اندرویدی به استفاده از الکسا بپردازید، باید اپلیکیشن Alexa را دانلود کرده و باز کنید.

البته در این صورت، برای استفاده از قابلیت‌های متنوع این دستیار هوشمند لازم است که برنامه را همواره باز بگذارید.

دستیار گوگل؛ گزینه اصلی دستگاه‌های اندرویدی

سیری الکسا دستیار گوگل

بر خلاف الکسا که تنها بر روی تعداد انگشت‌شماری گوشی در دسترسی است، دستیار گوگل تقریبا بر روی تمامی دستگاه‌های اندرویدی قابل دسترسی خواهد بود.

به دلیل آن که گوگل توسعه‌دهنده سیستم عامل اندروید است، توانسته به‌راحتی دستیار هوشمندش را در تقریبا تمام دستگاه‌های اندرویدی تعبیه کند.

به این ترتیب تنها در صورتی که روی گوشی اندرویدی خود عبارت «هی گوگل» را به زبان آورید، فارغ از این که گوشی شما قفل یا باز باشد، دستیار گوگل برای کمک‌رسانی به شمار حاضر خواهد شد! همچنین برای استفاده از این دستیار هوشمند همچنین لازم نیست که اپلیکیشن جداگانه‌ای را باز کنید.

دستیار گوگل در بسیاری کارهای روزانه در کنار شما خواهد بود. به‌عنوان مثال Google Assistant می‌تواند پیام‌های شما را برای‌تان بخواند یا در صورتی که گوشی خود را گم کرده باشید، با پخش یک آهنگ شما را مطلع سازد.

دستیار گوگل هم بر روی سیستم عامل اندروید و هم بر روی iOS قابل نصب و اجراست. با این حال چنان که در ادامه خواهید خواند، کاربران iOS معمولا ترجیح می‌دهند از سیری استفاده کنند؛ چرا که سازگاری عمیق‌تری با این سیستم عامل داشته و کار با آن راحت‌تر است.

کدام دستیار هوشمند گزینه بهتری است؟

دستیار مجازی

در مقایسه هریک از سه دستیار هوشمند سیری، الکسا و دستیار گوگل، سلیقه شخصی و پلتفرم مورد استفاده عوامل تاثیرگذاری به شمار می‌روند.

اگر یک گوشی اندرویدی در اختیار داشته باشید، گزینه ایده‌آل برای شما دستیار گوگل خواهد بود.‌ همچنین برای دستگاه‌های متصل به اکوسیستم اپل هم سیری گزینه بهتری است و الکسا نیز کاربری بهتری در دستگاه‌های هوشمند خانگی و گجت‌های آمازون دارد.

البته در این خصوص باید توجه داشت که به‌طور کلی عملکرد دستیار گوگل در مقایسه با سیری یا الکسا هوشمندتر و حرفه‌ای‌تر است؛ به‌طوری که قابلیت اجرای درخواست‌های گسترده‌تری را داشته و عملکرد بهتری در اجرای فرامین مختلف دارد.

نظر شما در خصوص دستیارهای هوشمند معرفی شده چیست؟ با کدام‌یک از آن‌ها تجربه کار کردن داشته‌اید و کدامیک را ترجیح می‌دهید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*