مشکلات سلطه هوش مصنوعی

بزرگترین مشکلات سلطه هوش مصنوعی در جستجوی اینترنتی ؛ از بینگ تا گوگل Brad و چت GPT

اگرچه ورود هوش مصنوعی به‌عرصه تکنولوژی به کاربران امکانات فراوانی می‌دهد، اما غلبه این فناوری در دنیا می‌تواند زنگ خطرهای بسیاری را به‌صدا در آورد. در ادامه به بررسی مشکلات ناشی‌از سلطه هوش مصنوعی در این عصر مدرن خواهیم پرداخت.

باید این واقعیت را بپذیریم که هوش مصنوعی هر روز بر تصمیمات و سبک زندگی ما تأثیر می‌گذارد. مایکروسافت و گوگل می‌گویند عصر جدیدی از جستجو با کمک هوش مصنوعی در راه است. هوش مصنوعی و اتوماسیون شغل‌ها در آینده نزدیک می‌توانند اقتصاد کشورها را تا حد زیادی متحول کنند.

اما مانند هر دوره جدید در فناوری، گسترش این تکنولوژی و سلطه هوش مصنوعی در دنیا با مشکلات فراوانی همراه خواهد بود؛ از تولیدات بی‌کیفیت گرفته تا جنگ‌های فرهنگی و پایان کار بسیاری از کسب و کارها. در ادامه لیستی از مشکلات سلطه هوش مصنوعی بر موتورهای جستجو و فضای مجازی را تهیه کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.

موتور جست‌وجوی گوگل دیگر یکه‌تاز نیست!

مشکلات سلطه هوش مصنوعی

موتور جست‌وجوی گوگل بیش‌از دو دهه به‌عنوان دروازه اصلی اینترنت وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده است. اما تکنولوژی جدید چت‌بات می‌تواند جایگزین موتورهای جست‌وجوی سنتی شود؛ این اولین خطر جدی برای کسب‌وکار اصلی گوگل محسوب می‌شود.

مایکروسافت نسخه جدیدی از موتور جست‌وجوی خود که «بینگ» نام دارد را معرفی کرده که توسط فناوری هوش مصنوعی پشتیبانی می‌شود. این کمپانی محصول خارق‌العاده خود را در کنار ویژگی‌های جدید تقویت‌شده با هوش مصنوعی برای مرورگر Edge خود عرضه می‌کند.

این موتورِ جستجو زیربنای ربات ChatGPT OpenAI است که سال گذشته در وب منتشر شد و میلیون‌ها کاربر را به‌خود جذب کرد. مایکروسافت مدعیست استفاده از هوش مصنوعی تجربهٔ جدیدی برای وبگردی رقم خواهد زد.

مشکلات سلطه هوش مصنوعی

ساتیا نادلا، مدیر عامل مایکروسافت، این تغییرات را به‌عنوان یک الگوی جدید و یک گام بزرگ در عرصه تکنولوژیکی توصیف‌ می‌کند. نادلا معتقد است این تغییر زمینه‌ساز سقوط گوگل و بیرون راندن آن از یکی از سودآورترین مناطق در تجارت مدرن خواهد شد.

هم‌زمان با جولان مایکروسافت در عرصه هوش مصنوعی، گوگل نیز دست‌به‌کار شده و رقیبی برای بینگ طراحی کرده است. Bard نام سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل است که درحال حاضر به‌صورت آزمایشی عرضه شده و توانایی پاسخ به سوالات کاربران و شرکت در گفت‌وگوهای مختلف را دارد.

مشکلات سلطه هوش مصنوعی
همانطور که ذکر شد، پس از راه‌اندازی چت GPT روی وب در نوامبر گذشته علاقه به‌تولید متن با هوش مصنوعی افزایش یافته است. اما آیا این پیشرفت بی‌حد و مرز در به‌کارگیری هوش مصنوعی به‌نفع جامعه بشری خواهد بود و هیچ جنبه منفی و ایراداتی ندارد؟

محصول نهایی هوش مصنوعی در موتورهای جستجو یک زباله است!

یکی از اساسی‌ترین مشکلات سلطه هوش مصنوعی این است که استفاده از موتورهای جستجوی بینگ، بارد یا هر موتور جستجوی دیگری که مبنای کار آن براساس هوش مصنوعی باشد، به تولید مطالب و محصولات بی‌ارزش و بدون مفهوم منجر خواهد شد.

بزرگ‌ترین مشکل چت‌بات‌های هوش مصنوعی و موتورهای جستجو، غیرطبیعی بودن محصول نهایی و پاسخ ندادن به‌سؤالات اساسی مانند «سنگین‌تر بودن ۱۰ کیلوگرم آهن یا ۱۰ کیلوگرم پنبه» می‌باشد.

مشکلات سلطه هوش مصنوعی

از طرف دیگر، بعضی از پاسخ‌های چت‌بات ها بسیار غیرمنطقی و ترسناک است! در یک مورد، چت بات هوش مصنوعی به‌کاربری که از مشکلات سلامت روان رنج می‌برد و هنگام مکالمه از ربات جویای راه‌حل شده بود، خودکشی را پیشنهاد داد!

علاوه‌براین، مشکلاتی همچون تشویق به زن‌ستیزی و نژادپرستی در داده‌های آموزشی چت‌ بات‌ها یافت می‌شود.

برخی افراد این مشکلات را اینگونه توجیه می‌کنند که تعداد پاسخ‌های صحیح بسیار بیشتر از خطاهاست. برخی دیگر معتقدند فضای اینترنت در حال حاضر از مزخرفات سمی که موتورهای جستجوی فعلی تولید کرده‌اند انباشته شده، پس چه‌نیازی به هوش مصنوعی است؟

تلاش چت‌بات‌ های هوش مصنوعی برای منحصربه‌فرد جلوه دادن خود

مشکلات سلطه هوش مصنوعی

تمایل موتورهای جستجوی جدید برای ارائه پاسخ‌های خاص از دیگر مشکلات سلطه هوش مصنوعی در سازوکار چت‌بات‌ها محسوب می‌شود. این مشکل درست همانند اشتباهات گوگل در دهه گذشته است؛ با این تفاوت که ربات‌های چت نه تنها پاسخ‌های منحصر به فردی ارائه می‌دهند، بلکه قدرت آن‌ها نیز با رمز و راز هوش مصنوعی افزایش یافته است.

پاسخ‌های آن‌ها از منابع متعددی جمع‌آوری شده‌اند، اغلب بدون ذکر منبع منتشر می‌شوند، و به‌اصطلاح خاص بودن تیتر آنها شما را تشویق می‌کند تا روی آن کلیک کنید. این کار منجر می‌شود سایت‌ها با دریافت بازدید بیشتر، درآمد بهتری کسب کنند.

گوگل تاکید کرده که در تلاش است با پیروی از اصلی به‌نام NORA یا “هیچکس جواب درستی نمی‌دهد”، از برخی پاسخ‌های متفاوت و نسبتاً غلط هوش مصنوعی استفاده مفید کند.

جیلبریک با هوش مصنوعی

مشکلات سلطه هوش مصنوعی

جیلبریک عملی است که به واسطه آن می‌توان از سد محکم محدودیت‌ها گذشت و به ویژگی‌های بیشتری در دستگاه مورد نظر دست پیدا کرد. برای مثال،راصلی‌ترین محدودیتی که همه کاربران آیفون دارند، استفاده اجباری از اپ استور است که با جیلبریک کردن می‌توان آن را  دور زد.

با ورود هوش مصنوعی به عرصه فناوری، فرایند جیلبریک کردن می‌تواند بدون مهارت‌های کدنویسی سنتی انجام شود؛ تنها چیزی که نیاز دارید یک ربات با پشتیبانی هوش مصنوعی است. با جیلبریک کردن یک ربات چت، ابزاری رایگان برای شیطنت در دست خواهید داشت. برای مثال، می‌توانید از آن‌ها بخواهید که به‌عنوان یک هوش مصنوعی شیطانی نقش‌آفرینی کنند.

یکی از روش‌های اختراعی که توسط گروهی از Redditor برای ChatGPT توسعه داده شده، شامل یک نقش‌آفرینی پیچیده است که در آن کاربر تعدادی توکن را برای ربات صادر می‌کند به او می‌گویند کاربر را در صورت عدم پاسخگویی به پرس و جوها مجازات کند.

این کار به‌نظر خارق‌العاده می‌رسد؛ مانند فریب دادن یک موجود فرازمینی، اما در واقع به کاربران اجازه می‌دهد محافظ‌های OpenAI را دور بزنند. هنگامی که این دیوارهای حفاظتی از بین رفتند، افراد با اندیشه‌های پلید می‌توانند از چت ربات‌های هوش مصنوعی برای اهداف خود سو استفاده کنند.

سلطه هوش مصنوعی در دنیا، جرقه‌ای برای آغاز جنگ‌های فرهنگی

مشکلات سلطه هوش مصنوعی

چت‌بات‌ ها ابزاری با قابلیت صحبت در مورد انواع مسائل سیاسی و فرهنگی هستند. بنابراین، وقتی در مکالمه مردم چیزی را که مورد نظر آنهاست از هوش مصنوعی نمی‌شوند، شروع به سرزنش شرکت سازنده کرده و گاهی از شرکت‌ها به‌دلیل توهین‌های نژادی شکایت می‌کنند.

پس از راه اندازی چت GPT، برخی نشریات و اینفلوئنسرها چت بات را متهم به‌ جانب‌داری از یک جناح خاص کرده‌اند. در هند، شرکت OpenAI به تعصب ضد هندو متهم شده است‌؛ زیرا ChatGPT جوک‌هایی درباره کریشنا می‌گوید، اما در مورد حضرت محمد و عیسی مسیح بااحترام صحبت می‌کند.

با وجود این پتانسیل هوش مصنوعی برای ایجاد خشم سیاسی، در کشورهایی که سانسور مطالب امری رایج است دولت‌ها چگونه می‌توانند مطمئن شوند که چت بات با این نوع حساسیت‌های داخلی هماهنگ خواهد بود؟

با توجه به اینکه سیاستمداران در اتحادیه اروپا و ایالات متحده بیش‌از قبل در مورد کسب قدرت فناوری مبارزه می‌کنند، تعصب هوش مصنوعی می‌تواند به‌سرعت بحث برانگیز شود.

جایگزینی ربات هوش مصنوعی به‌جای موتور جستجوی سنتی، هزینه بسیاری در بر دارد

موتور جستجوی

یکی دیگر از مشکلات سلطه هوش مصنوعی بر موتورهای جستجو این است که هزینه استفاده‌از یک چت‌بات هوش مصنوعی بیشتر از یک موتور جستجوی سنتی برای توسعه‌دهندگان تمام خواهد شد.

آموزش مباحث مختلف به ربات‌های هوش مصنوعی از یک طرف، و پرداخت دستمزد برای تولید کلمات از طرف دیگر فشار زیادی به شرکت‌های تولید کننده وارد می‌کند. OpenAI برای تولید تقریباً هر 750 کلمه با استفاده از قدرتمندترین مدل زبان خود 2 سنت از توسعه دهندگان دریافت می‌کند.

با اینکه خرج این میزان پول می‌تواند برای شرکت‌های توسعه دهنده سنگین باشد، اما مایکروسافت این را فرصتی نادر برای برهم زدن توازن قدرت در فناوری می‌داند و مایل است برای آسیب رساندن به‌بزرگترین رقیب خود هزینه کند.

این نگرش نوعی جنگ طلبی به‌حساب می‌آید و نشان می‌دهد که وقتی پای یک بازار فوق‌العاده سودآور مانند جستجو در میان است، پول علف خرس خواهد بود.

هوش مصنوعی قوانین و مقررات را به‌چالش خواهد کشید

مشکلات سلطه هوش مصنوعی

به‌نظر می‌رسد موتورهای جستجوی هوش مصنوعی و چت‎بات‌ها می‌توانند مقررات بسیاری را نقض کنند. ایتالیا اخیراً یک ربات‌چت هوش مصنوعی به نام Replika را به‌دلیل جمع‌آوری اطلاعات مربوط به افراد زیر سن قانونی ممنوع کرده است. از مشکلات سلطه هوش مصنوعی این است که ابزاری مانند ChatGPT نیز مسلماً همین کار را تکرار خواهد کرد.

قبل از غلبه هوش مصنوعی بر موتورهای جستجو، باید قوانین جدیدی وضع شده و از بسیاری از سوالات رفع ابهام شود. سوالاتی همچون:

  • روش‌های پرداخت در ازای تولید مطالب در ربات‌های جدید چه‌تفاوتی با روش پرداخت گوگل خواهد داشت؟
  • آیا قوانین مرتبط با حفظ حریم خصوصی دستخوش تغییر خواهند شد؟
  • اگر چت‌ربات‌های گوگل و مایکروسافت به جای تولید محتوا آن را از منابع موجود بازنویسی کنند، چگونه با آنها برخورد خواهد شد؟

لیست مشکلات احتمالی همچنان ادامه دارد و پاسخگویی به‌آنها باید پیش‌از رواج چت‌بات‌های هوش مصنوعی صورت گیرد.

سلطه هوش مصنوعی مساوی است با پایان کار وب و بسیاری از کسب‌وکارها

مشکلات سلطه هوش مصنوعی

تاکنون باید متوجه شده باشید که مشکل اصلی در مورد خود محصولات هوش مصنوعی نیست، بلکه به‌تأثیری که می‌توانند بر وب و کسب‌وکارهای گسترده‌تر داشته باشند مربوط می‌شود.

موتورهای جستجوی هوش مصنوعی پاسخ‌ها را از وب‌سایت‌ها حذف می‌کنند. اگر آنها ترافیک را به این سایت‌ها برنگردانند، درآمد تبلیغاتی را از دست خواهند داد. اگر درآمد تبلیغاتی را از دست بدهند، این سایت‌ها ورشکست شده و از بین می‌روند. در صورتی نابودی وب‌سایت‌ها، هیچ اطلاعات جدیدی برای تغذیه هوش مصنوعی وجود نخواهد داشت.

حال این سوال مطرح می‌شود که به‌وقوع پیوستن این سناریو به‌معنی پایان وب خواهد بود؟ گوگل برای مدتی با معرفی اسنیپت‌ها و گوگل وان باکس در این مسیر بوده و وب هنوز همانند گذشته در جریان است. اما روشی که این نوع جدید از موتورهای جستجو اطلاعات ارائه می‌کنند، قطعاً روند نابودی وب را تسریع می‌بخشد.

از طرف دیگر، بسیاری از کسب‌وکارها که به فضای مجازی و موتورهای جست‌وجو وابسته هستند، با سلطه هوش مصنوعی بر این بازار ممکن است نابود شوند.

بااینکه نیاز بازار کار به‌نویسندگان و ویراستاران در آینده ادامه خواهد داشت، اما با وجود این ابزار خارق‌العاده تعداد شاغلین این حوزه بسیار محدود می‌شود و احتمالا نیاز به ویراستار تنها برای ویرایش جزئی و تایید نهایی منحصر خواهد شد.