سارا، اولین ربات هوش مصنوعی سخنگو عربستان سعودی

عربستان سعودی از یک ربات هوش مصنوعی سخنگو به نام «سارا» رونمایی کرد

عربستان سعودی از ربات هوش مصنوعی سخنگو خودش به‌نام «سارا» رونمایی کرد که قادر به حرف زدن به‌زبان عربی و پاسخ دادن به پرسش‌های کاربران است.

عربستان سعودی در کنفرانس LEAP23 که روز سه‌شنبه در ریاض برگزار شد، از نخستین ربات خودش که قادر به مکالمه به زبان عربی، رقصیدن و پاسخگویی سه سوالات است پرده برداری کرد. کنفرانس لیپ ۲۳، میزبان بیش از ۱۷۰ هزار شرکت‌کننده از ۱۰۰ کشور جهان بود. تمرکز این رویداد به رونمایی از جدیدترین فناوری‌های و دستاوردهای عربستان سعودی در حوزه تکنولوژی معطوف بود.

سارا، اولین ربات هوش مصنوعی سخنگو عربستان سعودی

این ربات تعاملی از یک دوربین داخلی بهره می‌برد و از هوش مصنوعی برای تشخیص ایستادن اشخاص در مقابلش استفاده می‌کند. سپس فرد مورد نظر با گفتن عبارت «سلام سارا» می‌تواند مکالمه با این ربات را آغاز کند. بله، نام این ربات هوش مصنوعی سخنگو «سارا» است.

سارا، اولین ربات هوش مصنوعی سخنگو عربستان سعودی

سارا توانایی تشخیص لهجه‌های مختلف عربی را دارد. او می‌تواند جملات را تجزیه و تحلیل کند و محتوای آن‌ها را درک کند. به‌لطف همین، سارا می‌توند پاسخ‌های مرتبطی را به طرف مقابل داده و یا پاسخ‌هایش را در قالب متن در اختیارش بگذارد.

عربستان سعودی در استفاده از ربات‌های سخنگو، سابقه بسیار خوبی دارد. سال ۲۰۱۷، این کشور به نخستین کشوری در جهان تبدیل شد که به یک ربات به‌نام سوفیا که ساخت شرکت هنگ‌کنگی Hanson Robotics بود، تابعیت شهروندی اعطا کرد. سوفیا در پاسخ به این لطف عربستان اینگونه پاسخ داده بود که «من به‌خاطر این لطف شما متشکرم و به آن افتخار می‌کنم. این برای نخستین بار در تاریخ است که یک ربات تابعیت شهروندی یک کشور را دریافت می‌کند».

ربات هوش مصنوعی سوفیا

ربات هوش مصنوعی سوفیا

درست یک ماه بعد بود که سوفیا خواستار رعایت بیشتر حقوق شهروندی زنان در عربستان سعودی شد. او به یک مدعی و مدافع حقوق بانوان در این کشور تبدیل شد و صحبت‌های جنجالی را در مورد قوانین سختگیرانه عربستان نسبت به زنان انجام داد. در آن زمان بسیاری از مردم جهان سوفیا، به‌عنوان یک ربات زن را با بانوان عربستانی مقایسه کردند. رباتی که توانست به‌راحتی تابعیت شهروندی بگیرد، در حالی که بانوان عربستانی حتی اجازه اخذ گواهینامه رانندگی هم نداشتند!

حالا عربستان با ربات دیگری بازگشته که از قضا آن هم یک ربات خانم است. باید دید سارا چه اهدافی را دنبال می‌کند.