آفرودر جیپ ویلیز MB

جیپ ویلیز؛ چه چیزی این خودرو را به یک آفرودر افسانه ای تبدیل کرد

Willys MB ال یو وی همه‌فن‌حریفی است که نقشی کلیدی در تاریخ جیپ داشته است. در ادامه می‌پردازیم به اینکه چرا جیپ ویلیز آفرودری افسانه‌ای است.

جیپ برندی است که به دنیای آفرود پیوند خورده و طی دهه‌ها آفرودرهای جان‌سخت متعددی تحت نام آن به تولید رسیده‌اند. درحالی که این روزها جیپ رانگلر در مرکز توجهات قرار دارد، ریشه‌های جیپ را می‌توان در ویلیز MB جستجو کرد. ورود ویلیز MB به خط تولید به دهه 40 میلادی در بحبوحه جنگ جهانی دوم بر می‌گردد؛ زمانی که حتی CJ به تولید نرسیده بود تا به‌عنوان نماد آفرود به مدت بیش از 40 سال پابرجا بماند. در ادامه به جیپ ویلیز و اینکه چطور توانست آفرودری افسانه‌ای شود، نگاهی خواهیم داشت.

جیپ ویلیز، آفرودر جان‌سخت همه‌فن‌حریف افسانه‌ای

آفرودر جیپ ویلیز MB

ارتش ایالات متحده آمریکا طی جنگ جهانی دوم به دنبال آفرودری برای نیروهای خود بود که بتواند از پس هر مسیر صعب‌العبوری بر بیاید. از این رو، سفارش تولید آفرودر جیپ ویلیز MB را در سال 1941 داد که تا پایان جنگ جهانی دوم در سال 1945 بدون تغییر قابل ملاحظه‌ای تولید می‌شد.

نمای کناری آفرودر جیپ ویلیز MB

این ال یو وی نقش پلتفرم مسلسل‌های کالیبر 30 و 50 برونینگ را ایفا می‌کرد و برای خارج کردن سربازهای زخمی از محدوده خطر و انتقال جیره‌ها به خط مقدم به کمک می‌آمد. سیستم چهار چرخ محرک این آفرودر جیپ هم این امکان را به آن می‌داد تا از مسیرهای تخریب شده طی جنگ به راحت‌ترین شکل ممکن بگذرد. این درحالی بود که کوبل واگن از فولکس واگن به‌عنوان معادل آلمانی این آفرودر جیبپ در آن زمان، صرفاً سیستم دیفرانسیل عقب داشت.

آفرودر جیپ ویلیز MB

جیپ ویلیز آفرودر با همه این ویژگی‌ها به‌عنوان خودرویی شهرت پیدا کرد که هیچ‌ کاری برای آن غیرممکن نیست. خبرنگاری آمریکایی با نام ارنی پیل این خودرو را «وفادار مثل سگ، پرزور مثل قاطر و چابک مثل بز» توصیف کرده بود. حتی به نقل از او، این آفرودر توانایی حمل دو برابر بیشتر از وزنی را داشت که برای آن طراحی شده بود. انزو فراری، چهره برجسته تاریخ خودرو هم طرفدار پر و پا قرص آفرودر افسانه‌ای جیپ ویلیز بود و آن را «تنها خودرو اسپرت واقعی آمریکا» می‌دانست.

نمای کناری Jeep Willys MB

حالا این سوال این پیش می‌آید که جیپ Willys MB قدرت خود را از چه پیشرانه تامین می‌کرد. این ال یو وی یک پیشرانه 2.2 لیتری 4 سیلندر ملقب به Go-Devil زیر کاپوت خود داشت که می‌توانست 60 اسب بخار قدرت و 140 نیوتون متر گشتاور تولید کند. اجزای سیستم تمام چرخ آن از جمله گیربکس کمکی 2 سرعته را هم کمپانی Dana ارائه می‌داد. البته خروجی این پیشرانه را وقتی کنار خروجی پیشرانه‌های خودروهای آفرود حال حاضر می‌گذاریم، بی‌شک خنده‌دار به‌نظر می‌رسد. با این حال، نباید از این نکته چشم‌پوشی کرد که بدون آفرودر خوشنام ویلیز امروز شاید اثری از جیپ یا حتی بازار خودروهای آفرودی نبود.

 

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*