کشورهای محدودکننده اینترنت

هند هم به جمع کشورهای محدودکننده اینترنت می‌پیوندد

به‌دنبال پخش مستندی علیه نخست وزیر هند توسط بی‌بی‌سی، دولت دهلی قصد دارد با تصویب قوانینی، هند را به جمع کشورهای محدودکننده اینترنت اضافه کند.

دولت هند مدتی است که به‌دلیل سرکوب مداوم آزادی بیان و محتوای آنلاین با انتقاداتی مواجه شده است. آنها اخیرا مجموعه‌ای از قوانین جدید را وضع کرده‌اند که کنترل‌ بر اینترنت را تشدید کرده و به مقامات قدرت بیش‌تر را برای نظارت بر دسترسی شهروندان به فضای مجازی اعطا می‌کند. پیوستن هند به فهرست کشورهای محدودکننده اینترنت منجر به احساس ترس و خودسانسوری فزاینده میان روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق دیجیتال و هم‌چنین باعث نگرانی افرادی شده که نگران حقوق شهروندی این کشور هستند.

یکی از نمونه‌های بارز این روند، جنجال پیرامون مستند بی‌بی‌سی تحت عنوان «هند:سوال مودی» بوده که نقش ادعایی نخست‌وزیر هند، نارندرا مودی در شورش‌های مرگ‌بار سال 2022 که در ایالات گجرات هند روی داده را بررسی می‌کند.

کشورهای محدودکننده اینترنت

اقدامات دولت هند برای محدود کردن اینترنت

دولت هند برای جلوگیری از تماشای این مستند اقدامات محدودکننده‌ای از جمله ممنوعیت نمایش آن در دانشگاه‌ها و حذف کلیپ‌های مربوطه از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نظیر توییتر و یوتیوب را ترتیب داد. در نتیجه، برخی از روزنامه‌نگاران و تولیدکنندگان محتوا مانند آکاش بانرجی که یک کانال محبوب یوتیوب به‌نام Deshbhakt را اداره می‌کند، در مورد خطوط قرمز بحث‌ها در ارتباط با موضوعات کنونی دچار ابهام شده‌اند.

سرکوب آزادی بیان بخشی از تلاش کلان دولت هند برای تغییر شکل چشم‌انداز دیجیتالی این کشور است. در این راستا، دولت به‌خود اختیارات جدیدی را داده که به آنها اجازه می‌دهد پیام‌ها را رهگیری کنند، رمز‌گذاری را بشکنند و شبکه‌های مخابراتی را در لحظات آشفتگی سیاسی مسدود کنند. تنها در سال 2021، دولت هند بیش از 100 بار به محدودیت اینترنت پرداخت و طی 10 ماه گذشته نیز دسترسی به بیش از 200 کانال یوتیوب را محدود کرده است.

این سرکوب به نگرانی‌ها در میان وکلا، فعلان حقوق دیجیتال و روزنامه‌نگاران منجر شده است. آنها نگران هستند که دولت هند با پیوستن به کشورهای محدودکننده اینترنت، آزادی فضای مجازی را برای بیش از 800 میلیون کاربر آنلاین خود سلب کند. فعالان هم‌چنین عنوان کردند که تلاش‌های دولت هند برای کنترل فضای دیجیتال می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای را به‌همراه داشته باشد که باعث ایجاد تغییرات در شرکت‌های بزرگ فناوری و ایجاد مشکلاتی در نحوه اداره اینترنت در سراسر جهان خواهد شد.

کشورهای محدودکننده اینترنت

کمپین دولت هند علیه آزادی بیان، با اختلاف‌ها بر سر قوانین پیشنهادی مزرعه‌داری آغاز شد. ده‌ها هزار کشاورز در اواخر سال 2020 و اوایل 2021 در اعتراض به اصلاحات قوانین در دهلی دست به راهپیمایی زدند و اعتراضات را از طریق پلتفرم‌هایی نظیر توییتر، فیس‌بوک و اینستاگرام برای جلب حمایت منتشر کردند.

با افزایش اعتراضات، دولت از توییتر درخواست کرد تا حساب‌هایی که به‌گفته خودش اطلاعات نادرست منتشر می‌کنند را حذف کرده و با صدور چندین اخطار قانونی، خواستار غیرفعال شدن صدها حساب کاربری شد. اگرچه برخی از این موارد به تایید توییتر رسید، اما این شرکت از اقدام علیه حساب‌های رسانه‌ها، روزنامه‌نگاران، فعالان و سیاست‎مداران خودداری کرد.