کامپیوترهای رومیزی عجیب

10 مورد از عجیب ترین کامپیوترهای رومیزی که تا به حال ساخته شده اند

در اینجا به معرفی تعدادی از عجیب ترین کامپیوترهای رومیزی تاریخ می‌پردازیم که با طراحی باورنکردنی خود هوش از سرتان خواهند برد!

باید اعتراف کنیم که نیمی از لذت و هیجان کامپیوترهای رومیزی مربوط به تحسین کردن آن‌هاست! بنابراین بسیاری افراد ترجیح می‌دهند با خرید یک کامپیوتر رومیزی با ظاهر عجیب و غریب و جالب توجه نظرات مختلفی را به دستگاه خود معطوف کنند.

در گذشته کیس‌های کامپیوترهای رومیزی اغلب طراحی جعبه‌مانندی داشتند و نهایتا در مدل‌های لوکس از نورپردازی RGB در کناره‌ها بهره می‌بردند. با این وجود، کیس‌های مدرن در طرح‌های عجیب و غریبی تولید شده‌اند که برخی از آن‌ها واقعا شگفت‌انگیز هستند.

در ادامه به معرفی تعدادی از عجیب ترین کامپیوترهای رومیزی ساخته شده تا به امروز پرداخته و نگاه مختصری به هریک از این طراحی‌های باورنکردنی خواهیم داشت.

عجیب ترین کامپیوترهای رومیزی ساخته شده تا به امروز

کیس چوبی CDO Volta V

کیس Volta V

کیس های رایانه‌های شخصی عموما به‌صورت انبوه تولید می‌شوند و در ساخت آن‌ها از فلزاتی نظیر فولاد و آلومینیوم استفاده می‌شود. همچنین سرهم‌بندی قطعات مختلف آن هم معمولا به ساده‌ترین شکل ممکن قابل انجام است.

در این میان، کمپانی خلاق CDO Technologies نظر دیگری داشت و تصمیم گرفت نخستین کامپیوتر تمام چوبی دنیا را تولید کند! این کیس که Volta V نام دارد یک کامپیوتر کوچک است که به‌طور کامل از چوب گردو یا بامبو ساخته شده است. همچنین سیستم تهویه این دستگاه نیز یکی از بهترین نمونه‌های بازار است؛ چرا که در غیر این صورت، خیلی سریع شاهد آتش گرفتن این کیس چوبی خواهیم بود.

با وجود این که Volta V بیشتر شبیه به تکه‌ای از لوازم خانگی است، اما می‌توان با انتخاب از میان مجموعه گسترده‌ای از پردازنده‌ها و کارت گرافیک‌ها دستگاه را برای عملکرد‌های مختلف تنظیم کرد.

کمپانی CDO Technologies یکی از نخستین قربانیان پاندمی کرونا بود و ظرف سال‌های گذشته به تعطیلی کشیده شد.

کیس شبیه به یک هلیکوپتر

کامپیوترهای رومیزی عجیب

کیس‌های سفارشی عموما با طرح‌های عجیب و غریب تولید می‌شوند؛ به طوری که در گذشته شاهد ساخت کیس‌هایی شبیه به یک ساختمان، کفش و یا حتی مجسمه ابرقهرمانان مارول بوده‌ایم!

در این میان، یکی از جذاب‌ترین محصولات بازار، Zadak 511 Helicarrier است که طراحی آن با الهام از هلی‌کوپتر غول‌پیکر و شگفت‌انگیز S.H.I.E.L.D در سری ابرقهرمانی مارول انجام شده است.

این کیس همچنین به فراخور ظاهر پرهیبتی که دارد، از سخت افزار فوق‌العاده قدرتمندی هم بهره خواهد برد.‌ به‌طور خاص در این کیس شگفت‌انگیز شاهد حضور پردازنده Core i7-6950X اینتل، کارت گرافیک انویدیا GTX 1080 و 32 گیگابایت رم خواهیم بود که در کنار سیستم خنک‌کننده به کمک مایع و نورپردازی RGB، یک هیولای واقعی را تشکیل داده که حتی توسط یک نفر قابل حمل نیست!

این کیس عظیم‌الجثه و عجیب در زمان عرضه، با قیمت 20 هزار دلار به دست مشتریان رسید.

هیولای بدون فن MonsterLabo

کیس بدون فن

کامپیوترهای رومیزی معمولا از یکی از دو مکانیزم فن‌ها یا سیستم تهویه به کمک مایع برای خنک نگه داشتن اجزای داخلی استفاده می‌کنند.

طبیعتا بدون استفاده از یک سیستم خنک‌کننده، قطعات داخلی دستگاه به‌شدت داغ کرده و احتمال آتش گرفتن آن‌ها وجود خواهد داشت. با این وجود، سر و صدای بیش از اندازه فن‌ها در هنگام کار باعث می‌شود که بسیاری طراحان به‌دنبال ساخت یک کیس بدون سیستم خنک‌کننده متحرک باشند.

در نگاه اول، کیس The Beast کمپانی Monster Labo طراحی شبیه به یک کیس معمولی دارد. با این وجود با کمی دقت متوجه دو هیت‌سینک بزرگ در کناره آن می‌شوید که از طریق بیست لوله دفع حرارت و شش تخلیه‌کننده حرارتی دمای قطعات داخلی را پایین نگه می‌دارند. این طراحی بدون فن هیولای مانستر لابو البته به قیمت سنگین شدن بیش از حد دستگاه تمام شده است.

تعدادی از یوتوبرها و گیمرهای سرشناس دنیا عملکرد عالی این کیس‌ها در دفع حرارت بدون نیاز به فن را تایید کرده و از عملکرد ساکت آن نیز ابراز خرسندی نموده‌اند.

Holborn 9100s

کامپیوترهای رومیزی عجیب

ممکن است گمان کنید ساخت کامپیوترهای عجیب و غریب مساله‌ای جدید است که تنها در سال‌های اخیر که کامپیوترها کاملا فراگیر شده‌اند مورد توجه قرار دارند. اما این تصویر اشتباه است و تعدادی از عجیب ترین کامپیوترهای رومیزی جهان متعلق به اوایل عمر رایانه‌ها هستند؛ زمانی تولیدکنندگان سعی داشتن به هر قیمتی مشتریان را به خرید محصولاتشان ترغیب کنند.

یکی از این محصولات، Holborn 9100s هلندی بود که برای استفاده در فضاهای اداری جمع و جور طراحی شده بود. البته این محصول یک PC مستقل به شمار نمی‌رفت و در واقع یک ترمینال بود که به یک سرور مرکزی متصل شده بود.

مهم‌ترین ویژگی بصری این کامپیوترها که باعث جذاب‌تر شدن آن شده، نحوه اتصال نمایشگر به ترمینال است که ظاهری شبیه به یک کامپیوتر متعلق به فیلم‌های فضایی و علمی تخیلی را به آن بخشیده است. این سبک طراحی امروز با نام Retro-Futurismm شناخته می‌شود و به تصور گذشتگان از دستگاه‌های آینده اختصاص دارد!

پاف اینتل

پاف اینتل

امروزه کامپیوترها به بخش‌های ثابتی از دکور منزل تبدیل شده‌اند و دیدن آن‌ها در اتاق‌ها یا حتی هال و پذیرایی، امری طبیعی است. با این وجود اوضاع همیشه این‌گونه نبوده و در سال‌های اول حیات PC ها، حضور آن‌ها در منازل به‌حدی عجیب بوده که سازندگان آن‌ها سعی داشته‌اند ظاهر آن‌ها را شبیه به وسایل خانه طراحی کنند!

یکی از دستگاه‌هایی که با این رویکرد ساخته شد، پاف اینتل (Intel Ottoman) بود که همان‌طور که اسمش پیداست، واقعا یک رایانه بود که در ظاهر یک پاف طراحی شده بود. اینتل حتی یک ماوس و کیبورد بیسیم هم برای این کیس طراحی نموده و با هوشمندی در درون آن ادغام کرده بود.

البته این کامپیوتر عجیب و غریب اینتل به هیچ‌وجه نتوانست با موفقیت روبرو شود؛ با این وجود ایده آن اساس شکل‌گیری محصولات دیگری چون Predator Thronos شد که کیس، نمایشگر، صندلی و ماساژور را با هم ادغام می‌کند!

کامپیوترهای به شکل میز

کامپیوترهای رومیزی عجیب

کامپیوترهای رومیزی بنا به تعریف، کامپیوترهایی هستند که قرار است فضایی روی میز کار کاربر را اشغال کنند. با این حال تا به امروز فکر کرده‌اید اگر میز کار، خود بخشی از کامپیوتر باشد چه اتفاقی رخ می‌دهد؟!

کامپیوترهای Lian Li DK-05F و Hydra Desk دو نمونه از عجیب ترین کامپیوترهای رومیزی بازار هستند که محصول همین طرز فکر به شمار می‌روند. هر دوی این دستگاه‌ها کاملا قابل شخصی‌سازی هستند و کاربران می‌توانند بسته به سلیقه خود مادربرد، رم، سی پی یو، کارت گرافیک و سایر قطعات سازگار را انتخاب کرده و استفاده کنند.

هر دو دستگاه همچنین از لایه‌ای شیشه‌ای در قسمت بالا استفاده می‌کنند تا بتوان از آن طریق عملکرد اجزای مختلفشان را مشاهده و تحسین کرد!

طراحی خاص و منحصربفرد Lian Li DK-05F و Hydra Desk البته باعث شده که قیمت این دو دستگاه بسیار بالا باشد. با این وجود از همان اول هم قرار نبوده سر هم کردن PC های سفارشی کار آسانی باشد!

جک PC

کامپیوتر جک

تصور یک کامپیوتر مدرن بدون دسترسی به اینترنت تقریبا غیرممکن است. به همین دلیل، پریز تلفن و اترنت در کنار پریز برق از پرکاربردترین آیتم‌های مرتبط با رایانه‌ها به شمار می‌روند. در عین حال، به همان اندازه که تصور کامپیوتر بدون پریز اترنت سخت است، تصور یک کیس در اندازه یک پریز اترنت هم دشوار است!

Jack PC نام یک کیس کوچک است که اجزای تشکیل‌دهنده آن به طور شگفت‌انگیزی در جعبه‌ای به اندازه یک پریز برق یا تلفن جا شده‌اند! این دستگاه، بدون شک کوچک‌ترین کیس کامپیوتری است که تا کنون به چشم خود دیده‌اید. با این وجود، تمامی پورت‌های ضروری اعم از یو اس بی، نمایشگر و خروجی صدا به‌طور کامل درون این دستگاه تعبیه شده‌اند.

نکته تعجب‌برانگیزتر در خصوص این کیس فوق‌العاده آن است که از طریق مهندسی فوق‌العاده‌ای که در این دستگاه انجام شده، تمام برق آن توسط کابل اترنت تامین خواهد شد. به همین دلیل استفاده از این دستگاه می‌تواند مصرف برق را نیز به‌طور قابل توجهی کاهش دهد.

البته این مصرف پایین لزوما اتفاق خوبی نیست؛ چرا که این دستگاه عملا تنها قادر به اجرای نرم افزارهای اداری قدیمی است و نمی‌توان چیزی بیشتر را از آن انتظار داشت.

لپ تاپ‌های فوق سنگین

کامپیوترهای رومیزی عجیب

بر خلاف کامپیوترهای رومیزی، لپ تاپ ها روز به روز در حال کوچک‌تر شدن هستند و به لطف پیشرفت‌های حاصل شده در تکنولوژی، اندازه و وزن آن‌ها هر روز در حال کاهش است. این امر البته در خصوص همه لپ تاپ ها صحیح نیست!

به عنوان مثال، دو لپ تاپ Acer Predator 21X و ASUS ROG GX700 عملا دو کامپیوتر رومیزی گردن‌کلفت به شمار می‌روند که پشت ظاهر یک لپ تاپ مخفی شده‌اند. Predator 21X یک نمایشگر 21 اینچی دارد و از کیبورد مکانیکی بهره می‌برد. علاوه بر این، دو کارت گرافیک مجزا، ترک پد با قابلیت تبدیل شدن به نام‌پد و تعقیب‌کننده چشم توبی از دیگر مشخصات آن به شمار می‌روند.

همچنین محصولات راگ جی ایکس ایسوس هم همگی در شمار عجیب ترین کامپیوترهای رومیزی جهان به شمار می‌روند که صفحه نمایش 18 اینچی داشته و از سیستم خنک‌کننده مایع بهره می‌برند.

این دو دستگاه همان‌طور که اشاره شد، از نظر طراحی در دسته لپ تاپ ها قرار می‌گیرند. با این حال اندازه بزرگ و وزن بیش از حد زیاد آن‌ها باعث می‌شود که جدا کردن آن‌ها از میز کار کاربران بسیار سخت باشد!

نظر شما در خصوص محصولات معرفی شده در این لیست چیست؟ آیا کامپیوتر عجیب و غریب دیگری را می‌شناسید که در این لیست حضور نداشته باشد؟