شکار یک کهکشان شبیه به راه شیری توسط تلسکوپ جیمز وب

شکار یک کهکشان شبیه به راه شیری توسط تلسکوپ جیمز وب + تصاویر

تلسکوپ فضایی جیمز وب توانسته یک کهکشان شبیه به راه شیری را در صورت فلکی هرکول ثبت کند که فاصله ما با آن یک میلیارد سال نوری است.

ستاره‌شناسان فعال در سازمان فضایی اروپا (ESA) با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمز وب موفق به ثبت عکسی از یک کهکشان مارپیچی شده‌اند که خیلی شبیه به خانه ما، کهکشان راه شیری است. این ستاره سیستمی که LEDA 2046648 نام دارد، در فاصله یک میلیارد سال نوری از ما و در صورت فلکی هرکول قرار گرفته است. صورتی که شامل هزاران کهکشان، تریلیون‌ها ستاره و سیارگانی بی‌شمار است.

سازمان فضایی اروپا تصویری از این کهکشان شبیه به راه شیری که توسط جیمز وب شکار شده را حدوداً دو هفته پیش منتشر کرده است. این سازمان توضیح می‌دهد که این تصویر برای تأیید ظرفیت‌های تلسکوپ جهت انجام عملیات‌های علمی گرفته شده بود. این عکس در مه ۲۰۲۲ و با دوربین مادون قرمز نزدیکی (NIRCam) جیمز وب ثبت شده است.

شکار یک کهکشان شبیه به راه شیری توسط تلسکوپ جیمز وب

این دوربین فوق توانمند می‌تواند طول موج‌های طولانی‌تر تولید شده توسط یک منبع نوری از فواصل بسیار دور را تشخیص دهد. این جابجایی سرخ، کشش طول موج نور هنگام دور شدن از ما را وصف می‌کند و تازمانی که قرمزتر از حد انتظار نرسد، همچنان این کشش ادامه پیدا می‌کند. این اتفاق به‌خاطر انبساط جهان رخ می‌دهد. سیستم‌های دور دستی مثل LEDA 2046648 همچنان به سمت دورتر شدن از زمین حرکت می‌کنند.

شکار یک کهکشان شبیه به راه شیری توسط تلسکوپ جیمز وب

فاصله ما با این کهکشان شبیه به راه شیری یک میلیارد سال نوری است

اکثر نورهایی که در اطراف این کهشان شبیه به راه شیری دیده می‌شود هم دیگر کهکشان‌ها هستند؛ اگرچه چندین ستاره را هم در بین آن‌ها وجود دارد که با توجه به الگویی که دارند، قابل تشخیص است. دیگر اجرامی که در تصویر دیده می‌شود، حدوداً ۳۰۰ سال پس از بیگ بنگ متولد شده‌اند. البته که عکسی با فاصله یک میلیارد سال نوری بدان معناست که ما نور این کهکشان را در یک میلیارد سال پیش می‌بینیم. همین باعث می‌شود ستاره‌شناسان مشتاق مطالعه روی کهکشان‌های اولیه‌ای مثل این باشند که به آن‌ها کمک می‌کند نوع ستارگانی که پس از بیگ بنگ متراکم شده‌اند را مشخص کنند. و البته اینکه چگونه سیاه چاله های غول پیکر در مرکز کهکشان‌ها واقع شده‌اند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*