هوش مصنوعی روسیه

هوش مصنوعی بومی روسیه با هدف گسترش سانسور و فیلترینگ اینترنت معرفی شد

دولت روسیه به‌منظور مقابله سریع با رشد فزاینده محتوای غیرقانونی در این کشور، از هوش مصنوعی سانسور کننده خود به‌نام Oculus رونمایی کرد.

سانسورچیان روسیه به‌تازگی از یک سیستم هوش مصنوعی بومی رونمایی کرده‌اند تا از این طریق بتوانند محتوای عکس و ویدیو که غیرقانونی تلقی می‌شوند را به‌سرعت پاک‌سازی کنند. این سیستم خودکار که “Oculus” نام دارد، توسط مرکز اصلی فرکانس رادیویی، به‌عنوان نهادی که توسط آژانس فدرال سانسور روسیه نظارت می‌شود، معرفی شد.

هوش مصنوعی بومی روسیه در قالب وسیله‌ای برای مقابله با رشد بهمن‌مانند موارد ناقض قوانین این کشور طراحی شده است. این موارد از جنبش‌های اقلیتی و محتوای قمار گرفته تا گزارش درگیری‌ها در اوکراین را شامل می‌شود. در حال حاضر بیش از 100 هزار منبع در سال 2022 توسط روسیه فیلتر شده که در مقایسه با 7 هزار نمونه سال گذشته، رشدی عجیب و غریب را نشان می‌دهد. این سیستم در کنار نظارت اینترنتی دولت روسیه، استفاده از یک نرم‌افزار حفظ حریم خصوصی نظیر VPN را برای ساکنان این کشور بیش از همیشه ضروری می‌کند.

هوش مصنوعی روسیه

هوش مصنوعی Oculus روسیه، دستیاری برای افزایش سانسور و فیلترینگ

توسعه این سیستم، تلاش‌های مضاعف کرملین برای افزایش نظارت‌ها به دسترسی آنلاین شهروندان برای تماشا و اشتراک‌گذاری محتوا را نشان می‌دهد. روس‌کومنادزور (Roskomnazdor) به‌عنوان سازمانی که مسئولیت پایش اینترنت در روسیه را برعهده دارد، از سال 2012 یک لیست سیاه متمرکز اینترنتی با انواع URL، نام‌های دامنه و آدرس‌های IP که در دسته غیرقانونی قرار می‌گیرند را تهیه کرده است.

بااین‌حال، طی سال گذشته، محتوای ناقض قوانین روسیه با رشد فزاینده‌ای همراه شد. از آنجاکه ذکر هرگونه عبارت جنگ در اوکراین توسط این قانون ممنوع اعلام شده، این افزایش چندان تعجب‌آور نیست. این سازمان اعلام کرده که تعداد تخلفات شناسایی شده نشان‌دهنده رشد بهمن‌وار اطلاعات غیرقانونی و ممنوع است که اهمیت تحلیل دقیق حملات اطلاعاتی در محتوای گرافیکی و امکان مقابله با آنها را نشان می‌دهد.

به‎‌نقل از واحد سانسور اینترنت در روسیه، هوش منصوعی Oculus این فرآیند را کارآمدتر کرده و قادر است تصاویر، نمادها، صحنه‌ها و حتی متون غیرقانونی را از طریق تجزیه‌ و تحلیل تصاویر و فیلم‌ها تشخیص دهد. به‌گفته این سازمان، این ابزار به‌طور خودکار موارد نقض قوانین مانند افراط‌گرایی، فراخوان برای تجمعات غیرقانونی، خودکشی، تبلیغ مواد مخدر، تبلیغات در مورد دگرباشان جنسی و غیره را شناسایی می‌کند.

هوش مصنوعی روسیه

در مقام مقایسه، پیش از معرفی این سیستم، هر کارمند سانسورچی روس می‌توانست روزانه بر بیش از 200 قطعه محتوا شامل تصویر و ویدیو نظارت کند. بااین‌حال، هوش مصنوعی Oculus هم‌اکنون می‌تواند چیزی در حدود 200 هزار تصویر را تحلیل کند؛ یعنی به‌طور متوسط هر سه ثانیه محتوایی جدید را بررسی و رصد می‌کند.

توسعه هوش مصنوعی بومی روسیه از سپتامبر 2021 آغاز شد و کرملین تاکنون 57.7 میلیون روبل (حدود 783 هزار دلار) را به این پروژه اختصاص داده است. Oculus اولین بار در دسامبر سال گذشته مورد آزمایش قرار گرفت و اکنون به‌نظر می‌رسد که با قدرت کامل در حال کار است. بااین‌وجود، توسعه‌دهندگان این سیستم تا سال 2025 به افزایش قابلیت‌ها و بهبود عملکرد آن ادامه خواهند داد.

طی نوامبر سال گذشته، یک گروه هکر بلاروسی به‌نام “Cyberpartisans” از طریق هک شبکه داخلی فیلترینگ روسیه، به بیش از دو ترابایت اسناد سری این سازمان دست یافت و اطلاعاتی را در مورد تاکتیک‌های سانسور در روسیه منتشر کرد. از جمله افشاگری‌های این گروه در مورد نحوه عملکرد سانسورچی‌ها، شواهدی مبنی بر آموزش استفاده از هوش مصنوعی Oculuc به مقامات روس برای یافتن تصاویر نامطلوب از پوتین در سراسر وب بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*