مجسمه هرکول

کشف غیرمنتظره مجسمه هرکول در حین تعمیر لوله فاضلاب!

حفاری در حین تعمیر لوله فاضلاب در شهر رم باعث کشف غیرمنتظره یک مجسمه هرکول باستانی شد که یک امپراتور رومی را به‌ تصویر می‌کشد.

باستان‌شناسان از یک کشف مجسمه جدید در رم خبر داده‌اند که به‌نظر می‌رسد امپراتور به‌قتل رسیده روم، گایوس مسیوس کوئینتوس ترایانوس دسیوس را با لباس هرکول به‌تصویر می‌کشد. این کشف می‌تواند چشم‌اندازی ارزشمند را در مورد طرز فکر یک امپراتوری روم ارائه دهند که خدایان یونانی-رومی را در حین گسترش سریع مسیحیت پذیرفته بود.

ترایانوس دسیوس که به امپراتور دسیوس نیز معروف است، تنها به‌دو مدت دو سال از 249 تا 251 پس از میلاد حکومت کرد و پس از آن به‌همراه پسرش در جریان نبرد آبریتوس در بلغارستان کنونی توسط گوت‌ها کشته شد. این مجسمه در نزدیکی Via Appia، یک جاده اصلی که رم را به Brundisium در جنوب ایتالیا متصل می‌کند، کشف شد.

 

مجسمه هرکول

مجسمه کشف شده هرکول، امپراتور روم را به تصویر می‌کشد

این مجسمه طرحی را به‌تصویر کشیده که در آن پوست شیر نیمیایی بر تن امپراتوری است، هیولایی که طبق اساطیر یونانی توسط هرکول کشته شد. با این‌حال، چهره مجسمه، تداعی‌گر هرکول نیست. باستان‌شناسان پس از تطبیق آن با تصاویر برجای مانده از دسیوس که بر روی سکه‌‌های باستانی حک شده است، دریافتند که شباهت‌ زیادی میان آنها وجود دارند. براساس بیانیه این تیم، چین‌ و چروک‌های صورت، مانند چشم‌ها، بینی، لب‌ها و ریش کاملا با یکدیگر مطابقت دارند. بدین ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که از این مجسمه براساس چهره دسیوس ساخته شده است.

سام هیجنن، محققی که در دانشگاه Vrije آمستردام تز دکترای خود را در مورد پرتره‌های امپراتوری روم نوشته است، گفت:

موها و ریش‌های کوتاه، ویژگی‌های هستند که چهره دسیوس را تداعی می‌کنند. ما مجسمه‌های چندانی از به اصطلاح، امپراتورهای سرباز که بین سال‌های 235 تا 284 پس از میلاد بر امپراتوری روم حکومت کردند را در اختیار نداریم. این دوره زمانی شاهد جانشینی سریع بیش از بیست امپراتور در کم‌تر از نیم قرن بود که طی آن امپراتوری مرزها تحت فشار دائمی بودند.

مجسمه هرکول

کشف این مجسمه علاوه بر بینشی که در مورد دیدگاه‌های امپراتور دسیوس در مورد مذهب ارائه می‌کند، نشان داده که با وجود تمام اکتشافات باستان‌شناسی صورت گرفته در رم، تا چه حد رازهایی متعدد برای کشف باقی مانده است. یافتن چنین مجسمه باستانی که به‌خوبی حفظ شده نشان می‌دهد که هنوز معماهای شگفت‌انگیز زیادی برای کشف وجود دارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*