شیوع آنفلوانزای پرندگان

نگرانی از آغاز یک پاندمی جدید با افزایش شیوع آنفلوانزای پرندگان

افزایش شیوع آنفلوانزای پرندگان به‌ویژه در بین پستانداران نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است؛ اما آیا بعد از کرونا اکنون باید منتظر پاندمی دیگری باشیم؟

اخیرا میزان شیوع آنفلوانزای پرندگان به‌میزان چشمگیری افزایش پیدا کرده و همچنین شیوع آن در میان پستانداران نگرانی‌های زیادی را به وجود آورده است؛ اما آیا ویروس آنفلوانزای پرندگان به پاندمی جدیدی تبدیل خواهد شد؟

جزئیات افزایش شیوع آنفلوانزای پرندگان در جهان

اخیرا تدروس آدانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی (WHO) طی یک نشست خبری اعلام کرد با وجود این‌که خطر انتقال این ویروس به انسان کم است، اما نمی‌توانیم بگوییم این موضوع هرگز رخ نمی‌دهد. از این رو باید خود را برای هر تغییری در وضعیت موجود آماده کنیم.

شیوع آنفلوانزای پرندگان

گزارش‌هایی که توسط محققان طی 18 ماه اخیر منتشر شده نشان می‌دهد بزرگترین شیوع آنفلوانزای پرندگان اتفاق افتاده و جمعیت پرندگان در سراسر جهان به شکل چشمگیری نابود شدند. علاوه بر این، شیوع آنفلوانزای پرندگان به پستانداران نیز گزارش شده است. طبق آمارها، حدود 585 شیر دریایی در کشور پرو بر اثر این بیماری از بین رفتند که از جهش این ویروس و سرایت آن به پستانداران حکایت دارد.

آنفلوانزای پرندگان تاکنون باعث مرگ 15 میلیون پرنده اهلی شده و همچنین کشورهای مختلف برای جلوگیری از شیوع این ویروس حدود 193 میلیون پرنده دیگر را تاکنون معدوم کرده‌اند. این ویروس از اروپا و آسیا به آمریکای شمالی سرایت کرده و بعد از مدت کوتاهی خود را به جمعیت پرندگان در آمریکای جنوبی و مرکزی رسانده است.

شیوع آنفلوانزای پرندگان

اکنون آنفلوانزای پرندگان فقط بین پرندگان وجود ندارد و در واقع این ویروس توانسته به پستانداران نیز سرایت کند. طبق گزارش‌هایی که مقامات آمریکایی منتشر کردند، پستانداران وحشی زیادی به دلیل ابتلا به این ویروس از بین رفتند و همچنین بسیاری از آنها برای جلوگیری از شیوع آن معدوم شدند. ضمن این‌که آمارها کماکان در حال افزایش است.

همچنین در ماه قبل نیز سازمان بهداشت جهانی (WHO) اعلام کرد یک دختر جوان در اکوادور به آنفلوانزای پرندگان مبتلا شده که به‌عنوان اولین مورد ابتلا به انسان در آمریکای لاتین محسوب می‌شود. این در حالی است که تاکنون موارد ابتلای انسان به این بیماری فقط در 4 کشور ویتنام، تایلند، اندونزی، کامبوج گزارش شده بود.

البته تاکنون فقط 5 مورد از آنفلوانزای پرندگان در سال قبل به انسان سرایت کرده بود که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت، میزان مرگ و میر موارد ابتلای انسانی به این ویروس به‌طور کلی 52 درصد است.

پاندمی جدید

در گالیسیای اسپانیا نیز بیش از 50 هزار راسو در مزرعه پروش راسو به‌دلیل ابتدا به این بیماری نابود شدند و در سواحل لاکرونیا این کشور نیز مرگ 27 مرغ دریایی گزارش شده که بررسی‌ها از ابتلای مشکوک آنها به آنفلولانزای پرندگان حکایت دارد. در همین راستا دانشمندان سعی دارند جهش این ویروس که باعث شده از پرندگان به پستانداران منتقل شود را مورد بررسی قرار دهند.

آیا پاندمی جدیدی در راه است؟

شیوع آنفلوانزای پرندگان

دانشمندان در پاسخ به این پرسش اعلام کردند هم‌اکنون خطر انتقال مداوم آنفلوانزای پرندگان به انسان و انتقال از انسان به انسان کم است؛ اما آنفلوانزای پرندگان با سرعت زیادی در میان پرندگان و پستانداران در حال شیوع بوده و به همین دلیل در آینده می‌تواند به یک ویروس با قدرت شیوع بالا تبدیل شود و همه‌گیری جدیدی را به‌وجود آورد. البته میزان مرگ و میر این ویروس زیاد بوده و اگر بتواند در آینده به انسان سرایت کند، خطرناک‌تر از کرونا خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*