روش های به حداقل رساندن مصرف سوخت موتورسیکلت

3 روش برای اینکه مصرف سوخت موتورسیکلت را به حداقل برسانیم

موتورسیکلت ها معمولاً از خودروها کم‌مصرف‌ترند، ولی موتورسواران همچنان به‌دنبال مصرف سوخت حداقلی هستند. در ادامه به 3 روش این کار می‌پردازیم.

بر هیچ‌کس پوشیده نیست که موتورسیکلت ها از خودروها بسیار کم‌مصرف‌ترند؛ حتی از برخی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای سال ۲۰۲۳. بعضی از آمار و ارقام حتی نشان می‌دهند که موتورسیکلت ها عمدتاً با مقدار مشخصی بنزین، دو برابر خودروها شعاع حرکتی دارند. با این حال، به‌نظر می‌رسد برخی از موتورسواران همچنان می‌خواهند که مصرف سوخت موتورسیکلت خود را بهینه تر کنند. به‌همین خاطر، در ادامه 3 روشی را مرور می‌کنیم که در به حداقل رساندن مصرف سوخت موتورسیکلت ها تاثیرگذارند.

راه‌های به حداقل رساندن مصرف سوخت موتورسیکلت ها

جاگیری سازگار با آیرودینامیک؛ روشی نه‌چندان مرسوم برای مصرف حداقلی سوخت موتورسیکلت

روش های به حداقل رساندن مصرف سوخت موتورسیکلت

موتورسیکلت ها تفاوتی ظریف از لحاظ ساختاری با خودروها دارند که مربوط به حوزه آیرودینامیک می‌شود. خودروها از بدنه‌ای مستحکم و ساکن بهره می‌برند که طراحان در فرایند طراحی، المان‌های آیرودینامیک آن را لحاظ می‌کنند. موتورسیکلت ها ولی داستان متفاوتی دارند و شکل فیزیکی موتورسوار نشسته روی زین، قسمتی از کل شکل بیرونی موتورسیکلت و آیرودینامیک آن را شکل می‌دهد.

در حقیقت، با ایجاد درگ بیشتر پشت موتورسیکلت بار روی دوش سیستم پیش‌ران برای حفظ سرعت خود سنگین‌تر می‌شود. موتورسوارها با قرار گرفتن رو به پایین روی زین موتورسیکلت می‌توانند شکلی آیرودینامیک‌تر به‌خود بگیرند. در پی این، مقاومت باد کاهش پیدا می‌کند و به بازدهی موتور اضافه می‌شود. نهایتاً با افزایش بازدهی موتور، مصرف سوخت موتورسیکلت هم به حداقل می‌رسد.

تمیز نگه داشتن موتور

تمیز نگه داشتن موتور جزو روش های به حداقل رساندن مصرف سوخت موتورسیکلت

موتور قلب هر وسیله نقلیه‌ای از جمله موتور سیکلت‌ها است و نگهداری از آن نقشی کلیدی در عملکرد بهینه وسیله نقلیه و به حداقل رسیدن مصرف سوخت دارد. از آنجایی که موتورِ موتورسیکلت ها از پوششی مثل کاپوت خودرو برخوردار نیست، همیشه در معرض آب، گرد و خاک و… قرار می‌گیرد. این ذرات رفته‌رفته روی موتور می‌نشینند و به گوشه و کنار آن نفوذ می‌کنند. دست آخر وقتی به اجزای سیستم پیش‌ران راه پیدا کنند، تاثیر منفی روی کارکرد موتورسیکلت می‌گذارند.

به‌همین دلیل، تمیز کردن موتور بخشی مهم از روند کلی نگهداری از موتورسیکلت ها در نظر گرفته می‌شود. تمیزکاری هم نیازی به زحمت زیادی ندارد و موتورسوار می‌تواند از هوای فشرده برای محو گرد و غبار و ذرات زائد دیگر استفاده کند و با استفاده از چربی‌زدا دستی به روی اجزای موتور بکشد. البته باید اجزای آسیب‌پذیری مثل فیلتر هوا را که بالای اجزای دیگر قرار می‌گیرند، پیش‌تر برداشت.

رانندگی با ریتم آرام و پیوسته

روش های به حداقل رساندن مصرف سوخت موتورسیکلت

چه خودرو باشد و چه موتورسیکلت، در هر صورت رانندگی نرم و آرام به مصرف بهینه تر سوخت کمک می‌کند. با ترمز سریع و شتاب‌گیری شدید پی در پی، فشاری مضاعف به موتور وارد می‌شود. به‌دنبال آن، موتور به بنزین یا برق بیشتری برای انجام صحیح عملکرد خود نیاز پیدا می‌کند. به‌همین دلیل است که وسایل نقلیه موتوری در بزرگراه‌ها مصرف سوخت بهینه تری نسبت به داخل شهر دارند.

اگر دقیق‌تر توضیح بدهیم، عمدتاً رانندگان در بزرگراه‌ها با میانگین سرعت بالاتر با ریتمی نسبتاً پیوسته حرکت می‌کنند، ولی داخل فضای شهر باید پشت چراغ‌ها، در میدان‌ها و بقیه موقعیت‌ها یک‌بند ترمز و دوباره شروع به حرکت کنند. در نتیجه برای اینکه مصرف سوخت موتورسیکلت به حداقل برسد، موتورسواران بهتر است همیشه در یک محدوده سرعت مشخص بمانند و موتور را دائماً به جنب‌وجوش نیندازند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*