ثبت نام خودروهای وارداتی

روش عجیب ثبت نام خودروهای وارداتی ؛ 500 میلیون واریز کنید، بدون این‌که مدل خودرو، قیمت نهایی و زمان تحویل آن مشخص باشد!

ثبت نام خودروهای وارداتی از دیروز با روشی عجیب آغاز شد. وزارت صمت از متقاضیان خواسته 500 میلیون تومان به حساب وکالتی واریز کنند؛ در حالی که مشخص نیست چه خودرویی با چه قیمتی و در چه زمانی تحویل داده می‌شود.

ثبت نام خودروهای وارداتی از روز گذشته، شنبه ششم اسفند 1401 آغاز شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد برای این طرح، حداقل فروش صد هزار دستگاه خودرو در یک بازه شش ماهه در نظر گرفته شده است. متقاضیان از ساعت 12 ظهر 6 اسفند تا پنجشنبه 11 اسفندماه می‌توانند با مراجعه به سایت saleauto.ir، درخواست خود را ثبت کنند. مرحله اول فرایند فروش خودروهای وارداتی به ثبت نام متقاضیان و انجام فرایند نوبت‌دهی اختصاص دارد و در مرحله دوم شاهد انتشار آگهی عرضه خودروهای وارداتی و اقدام به خرید توسط متقاضیان دارای شرایط طبق نوبت خواهیم بود و سرانجام در مرحله سوم، خودروهای وارداتی به خریداران تحویل داده خواهد شد. گفتنی است زودتر ثبت نام کردن، به‌معنای در اولویت قرار گرفتن در تخصیص خودرو نیست و زمان ثبت نام، اولویت محسوب نمی‌شود.

عجایب پرشمار ثبت نام خودروهای وارداتی توسط وزارت صمت

ثبت نام خودروهای وارداتی با این شرایط، در دنیا منحصربه‌فرد بوده و با این‌که در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات عجیبی در خصوص فروش خودرو بودیم، اما این مورد یکی از عجیب‌ترین آنها بوده است. یکی از ابهامات این طرح این است که ادعا شده قرار است 100 هزار دستگاه خودرو وارداتی به مشتریان عرضه شود، در حالی که هیچ قطعیتی در مورد این ادعا وجود ندارد و اصلا مشخص نیست این تعداد خودروی خارجی به بازار کشورمان برسند یا خیر؛ چرا که طبق ادعای خود مسئولان وزارت صمت، تاکنون برای 85 هزار دستگاه خودرو وارداتی ثبت سفارش شده است.

یکی از دلایلی که عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا لغو شد هم همین موضوع بود. سخنگوی وزارت صمت در مصاحبه‌ای اظهار کرد مدیران بورس اعتقاد داشتند به‌دلیل نامشخص بودن ورود این تعداد خودرو به بازار ایران، فروش خودروهای وارداتی از طریق بورس ریسک است و در این صورت آنها نمی‌توانند پاسخگوی خریداران باشند.

ثبت نام خودروهای وارداتی

اتفاق عجیب دیگر در ثبت نام خودروهای وارداتی این است که وزارت صنعت، معدن و تجارت از متقاضیان خواسته مبلغ 500 میلیون تومان را در حساب وکالتی خود واریز کنند. بر این اساس، متقاضیان باید قبل از ثبت نام در سامانه مذکور، به شعب بانک‌های منتخب از جمله تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران مراجعه کنند و ضمن واریز مبلغ 500 میلیون تومان در حساب وکالتی خود، فرم مسدودی این مبلغ برای خرید خودروی خارجی را پر کنند. این در حالی است که در گذشته بارها گفته می‌شد قرار است خودروهایی وارد بازار شوند که اقتصادی باشند و عموم مردم از توانایی خرید آنها برخوردار باشند؛ ولی حالا می‌بینیم که فقط 500 میلیون تومان برای ثبت درخواست لازم است و بعید است خودروی وارداتی با قیمت کمتر از 1 یا 1.5 میلیارد به دست مشتریان برسد.

عجیب‌تر از همه این‌که وزارت صمت در حالی ثبت نام اولیه را آغاز کرده و از مشتریان می‌خواهد 500 میلیون تومان را در حساب وکالتی خود بلوکه کنند که هنوز حتی مدل خودروها نیز مشخص نیست. بنابراین شما باید 500 میلیون تومان به حساب واریز کنید، در صورتی که اصلا نمی‌دانید قرار است چه خودروهایی عرضه شوند. همچنین قیمت نهایی این خودروها و زمان تحویل آنها نیز اصلا مشخص نیست. تصور کنید احتمالا صدها هزار نفر یا بیشتر مبلغ 500 میلیون تومان را به بانک واریز می‌کنند، بدون این که حتی اسم خودرو مشخص باشد؛ چه برسد به این که خود خودرو از نظر فیزیکی وارد ایران شده باشد.

ثبت نام خودروهای وارداتی

دولت و نهادهای مسئول مثلا می‌خواستند با ورود این خودروهای خارجی به بازار ایران، مشکلات بازار خودرو را حل کنند؛ در حالی که این روش عجیب برای فروش خودروهای وارداتی، خود تبدیل به یک مشکل عجیب و بزرگ شده و بیشتر شبیه به کلاه گذاشتن سر مردم است.

در پایان به برخی از محدودیت‌های دیگری که در این ثبت نام اعمال شده است اشاره می‌کنیم:

  • امکان انتقال امتیاز و حقوق ناشی از خرید خودرو به اشخاص دیگر وجود ندارد.
  • امکان صلح خودروهای وارداتی وجود ندارد.
  • امکان انتقال سند خودرو به مدت یک سال از زمان خرید وجود ندارد.
  • امکان ثبت نام و خرید برای اشخاص حقوقی وجود ندارد.
  • وجه دریافتی که در زمان افتتاح حساب وکالتی جهت ثبت نام اولیه واریز می‌شود (500 میلیون تومان)، باید تا زمان تحویل خودرو در حساب مسدود باشد و در صورت برداشت، ثبت نام فرد ابطال خواهد شد. (بنابراین تا چند ماه حق دست زدن به 500 میلیون تومان واریزی را ندارید.)
  • متقاضیان دارای نوبت خرید خودرو، امکان ثبت نام و خرید خودروهای داخلی را ندارند.
  • افتتاح حساب وکالتی و ثبت نام اولیه در سامانه یکپارچه، هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نخواهد کرد. (در واقع حتی اگر 500 میلیون در حساب وکالتی واریز کنید و ثبت نام اولیه را انجام دهید،‌ باز هم معلوم نیست خودرویی به شما تحویل داده شود.)