فروش خودروهای وارداتی

شرایط و مراحل ثبت نام فروش خودروهای وارداتی

وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار اطلاعیه‌ای شرایط و مراحل ثبت نام فروش خودروهای وارداتی در اسفند 1401 را اعلام کرد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت با انتشار اطلاعیه‌ای نحوه ثبت نام برای خرید خودروهای وارداتی را اعلام کرد که طبق آن قرار است فرایند فروش خودروهای وارداتی در سه مرحله «ثبت نام متقاضیان و انجام فرآیند نوبت‌دهی»، «انتشار آگهی عرضه خودروهای وارداتی و اقدام به خرید توسط متقاضیان حائز شرایط طبق نوبت» و «تحویل خودروهای وارداتی به خریداران» انجام شود.

آشنایی با مراحل ثبت نام فروش خودروهای وارداتی

متقاضایان برای ثبت نام خودروهای وارداتی باید از روز شنبه 6 اسفند تا روز پنجشنبه 11 اسفند 1401 به سامانه یکپارچه فروش خودروهای وارداتی به آدرس saleauto.ir مراجعه کرده و فرایند ثبت نام را انجام دهند. شرایط ثبت نام به شرح زیر است:

  • داشتن 500 میلیون تومان در حساب بانکی به شکل بلوکه شده (در شعب بانک‌های منتخب شامل تجارت، ملت، صادرات، ملی و قرض‌الحسنه مهر ایران)
  • نداشتن سابقه خرید خودروی صفر از کارخانجات داخلی یا از طریق بورس کالا طی 48 ماه گذشته
  • داشتن گواهینامه رانندگی
  • عدم داشتن پلاک انتظامی فعال

گفتنی است با افتتاح حساب وکالتی و ثبت نام اولیه در سامانه یکپارچه هیچ تعهدی مبنی بر تخصیص خودرو ایجاد نمی‌شود. همچنین بر اساس اطلاعیه منتشر شده، متقاضیان باید وجه خودرو را در سه مرحله به شرح زیر پرداخت کنند:

  • مرحله اول: به شکل علی‌الحساب در زمان ثبت نام
  • مرحله دوم: در زمان عقد قرارداد (در مرحله تخصیص خودرو) شامل قیمت خودرو و هزینه‌ها تا ورود خودرو به گمرک
  • مرحله سوم: در زمان تحویل خودرو شامل هزینه‌های مربوط به مالیات، عوارض و حقوقی گمرکی، شماره‌گذاری و سایر موارد.

همچنین در این اطلاعیه آمده است پس از این‌که خودرو وارد گمرک شد، واردکننده باید فرایند ارسال دعوت‌نامه را انجام دهد و پس از این‌که خریداران نیز فرایند تکمیل وجه را انجام دادند، ظرف مدت 1 ماه خودرو را به دست آنها برساند.