تخلفات مدیران خودرو

تخلفات پرشمار مدیران خودرو در سکوت نهادهای نظارتی؛ از گرانفروشی تا دلالی نمایندگی‌ها

در سکوت نهادهای نظارتی، شرکت مدیران خودرو انواع و اقسام تخلفات را مرتکب می‌شود. بسیاری از کاربران در فضای مجازی از گرانفروشی، دلالی کردن نمایندگی‌ها و مشکلات خرید محصولات این شرکت شکایت دارند.

در مورد وضعیت بغرنج بازار خودرو ایران حرف بسیار است؛ از افزایش قیمت‌ها گرفته تا کیفیت نامناسب محصولات و گذراندن هفت خوان رستم برای خرید خودرو از شرکت‌های مختلف. اما یکی از شرکت‌هایی که همیشه اقدامات عجیبی انجام داده و باعث شده مشتریان حسابی شاکی باشند، مدیران خودرو است. در چند سال اخیر بارها تخلفات مختلفی از سوی این شرکت مشاهده شده است و بسیاری از مشتریان شکایت‌های خود را مطرح کرده‌اند، اما هیچ خبری از واکنش نهادهای نظارتی نیست و به‌نظر می‌رسد مدیران خودرو پشتش به جایی گرم است.

تخلفات مدیران خودرو

اگر سری به فضای مجازی بزنید، با انتقادها و شکایت‌های متعددی از سوی کاربران مواجه می‌شوید. مشکلات خرید در طرح‌های فروش خودروهای ام وی ام، چری و فونیکس، افزایش بی‌حساب‌وکتاب قیمت محصولات، گرانفروشی و حتی دلالی کردن و رشوه گرفتن از مشتریان توسط نمایندگی‌ها، از جمله شکایت‌هایی هستند که کاربران زیادی آنها را گزارش داده‌اند.

تخلفات مدیران خودرو

در این مطلب قصد داریم به برخی از این تخلفات مدیران خودرو و شکایاتی که توسط کاربران گزارش شده، اشاره کنیم.

بررسی برخی از تخلفات مدیران خودرو

گرانفروشی و افزایش بی‌رویه‌ی قیمت‌ها

افزایش قیمت خودرو در بازار ایران محدود به چند مدل خاص نیست. این روزها، یا بهتر بگوییم در چند سال اخیر، همه شرکت‌ها تمام محصولات خود را گران کرده‌اند و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد هم بسیار بیشتر از قیمت کارخانه‌ای خودروها بوده است. اما مدیران خودرو یکی از شرکت‌هایی است که در زمینه گرانی، بی‌وقته می‌تازد و قصد متوقف شدن ندارد. قیمت محصولات مدیران خودرو بارها رکوردشکنی کرده و خودروهای ام وی ام، چری و فونیکس جزو گران‌ترین محصولات مونتاژی بازار ایران، هم در کارخانه و هم در بازار آزاد محسوب می‌شوند. اما آیا گرانی این محصولات در بازار آزاد هم تقصیر مدیران خودرو است؟ بله و دلیلش را به‌زودی متوجه می‌شوید.

تخلفات مدیران خودرو

از اول دی ماه تا اول بهمن ماه، قیمت محصولات مدیران خودرو 30 درصد افزایش داشته است. در واقع کمتر سراغ داریم در یک ماه شاهد گران شدن خودروهای این شرکت نباشیم و هر بار هم افزایش قیمت‌ها اندک نیستند. در حال حاضر فونیکس تیگو 7 پرو با قیمت 2 میلیارد و 230 میلیون تومان، فونیکس تیگو 8 پرو با قیمت 2 میلیارد و 870 میلیون تومان، فونیکس تیگو 8 پرو مکس با قیمت 3 میلیارد و 290 میلیون تومان، فونیکس FX اکسلنت با قیمت 2 میلیارد و 750 میلیون تومان و فونیکس FX پریمیوم با قیمت 2 میلیارد و 890 میلیون تومان در بازار آزاد به‌فروش می‌رسند. ارزان‌ترین محصول مدیران خودرو در بازار آزاد، ام وی ام ایکس 22 دنده‌ای اسپورت EX است که با قیمت نزدیک به 900 میلیون تومان فروخته می‌شود. از نظر قیمت کارخانه‌ای نیز فونیکس تیگو 8 پرو مکس با قیمت 2 میلیارد و 280 میلیون تومان رکورددار است.

موضوع دیگری که در خصوص قیمت محصولات مدیران خودرو باید اشاره کنیم، گرانفروشی کردن و قیمت‌های غیر منطقی است که این شرکت روی محصولات خود می‌گذارد. با نگاهی به مشخصات فنی تعدادی از خودروهای مونتاژی موجود در بازار، می‌بینیم که برخی از آنها مشخصات و ویژگی‌های نسبتا یکسانی دارند، اما مدیران خودرو محصول خود را با قیمت بسیار بالاتری به بازار عرضه می‌کند و مشخص نیست که معیار این شرکت برای قیمت‌گذاری محصولات خود چیست. همچنین با مقایسه قیمت خودروهای مونتاژی این شرکت با قیمت همان محصولات در برخی کشورهای همسایه، می‌توانیم متوجه غیر منطقی بودن قیمت‌گذاری مدیران خودرو شویم.

طرح‌های فروش سر کاری

مشکل ثبت نام در طرح‌های فروش خودروسازان، اتفاق تازه‌ای نیست و همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم، متقاضیان برای خرید خودرو از خودروسازان باید هفت خوان رستم را پشت سر بگذارند تا شاید بتوانند خودروی مورد نظر را به قیمت کارخانه بخرند. اما این مشکل در طرح‌های فروش مدیران خودرو بسیار جدی‌تر و پررنگ‌تر است و تقریبا موفق شدن در ثبت نام محصولات مدیران خودرو غیر ممکن شده است. بارها متقاضیان از ناممکن بودن ثبت نام در طرح‌های فروش این شرکت گلایه کرده‌اند، اما این مشکل هر بار تکرار می‌شود و به‌نظر می‌رسد اراده‌ای برای حل آن وجود ندارد.

تکرار شدن این اتفاق و حل نشدن مشکل ثبت نام محصولات ایران خودرو باعث شده تا همه طرح‌های فروش این شرکت را سرکاری و نمایشی بدانند. آخرین مورد آن هم همین دیروز اتفاق افتاد. قرار بود در روز شنبه ششم اسفند 1401 فروش اینترنتی محصولات مدیران خودرو در وبسایت این شرکت آغاز شود، اما هیچکس نتوانست در آن ثبت نام کند. متقاضیان زیادی از اخطارهای متعدد و سپس نمایش پیام تکمیل وجه در هنگام ثبت نام خودروهای ام وی ام خبر دادند. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که یک مشتری بعد از مواجه شدن با اخطارهای پیاپی، پیامی را مشاهده کرد با این عنوان که سیستم در حال بررسی درخواست ثبت نام شما است.

تخلفات مدیران خودرو

مشتری پس از دو ساعت مجددا برای ثبت نام کردن تلاش کرد، اما در کمال تعجب با پروفایل یک مشتری دیگر روبه‌رو شد و پس از بروزرسانی مجدد، پیام تکمیل ظرفیت ثبت نام در سایت فروش اینترنتی مدیران خودرو به‌نمایش درآمد.

تخلفات مدیران خودرو

پس از مشکلات فراوان این طرح فروش که ادعا می‌شد فقط به خاطر اختلال سایت به‌وجود آمده، مدیران خودرو با انتشار یک اطلاعیه خبر داد که فروش اینترنتی محصولات این شرکت لغو شده و ظاهرا بنا بر دستور وزارت صمت، فروش این محصولات به سامانه یکپارچه فروش خودرو منتقل خواهد شد. مدیران خودرو در این اطلاعیه اعلام کرد برابر با بخشنامه وزارت صمت در راستای تمرکز فروش خودروسازان در سامانه یکپارچه فروش خودرو، در حال حاضر این شرکت از ثبت هرگونه درخواست خرید متقاضیان معذور است و به‌محض دریافت آخرین دستورالعمل نحوه فروش از سوی وزارت صمت، موضوع به هموطنان اطلاع‌رسانی می‌شود.

بالاتر گفتیم که مدیران خودرو در رابطه با قیمت‌های نجومی که روی محصولات این شرکت در بازار آزاد گذاشته می‌شود نیز مقصر است؛ یکی از دلایل مقصر بودن مدیران خودرو، همین مشکلات خرید مستقیم در طرح‌های فروش شرکت است که باعث شده قیمت این محصولات در بازار آزاد رشد چشمگیری داشته باشد.

تاخیر در تحویل خودرو

تاخیر در تحویل دادن خودروهای ثبت نامی به مشتریان هم موضوعی است که دیگر به آن عادت کرده‌ایم. بنابراین خیلی در این مورد توضیح نمی‌دهیم؛ اما همینقدر بدانید که فضای مجازی پر شده از شکایت‌های مشتریانی که پول خرید خودرو را به مدیران خودرو پرداخت کرده‌اند، ولی خودرو در موعد مقرر به آنها تحویل داده نشده و با گذشت ماه‌ها، هنوز خبری از تحویل ماشین نیست. حتی کاربرانی هم گفته‌اند اقساط خودروی خریداری شده‌شان نیز شروع شده، در حالی که خودرویی به آنها تحویل داده نشده است.

تخلفات مدیران خودرو تخلفات مدیران خودرو

دلالی نمایندگی‌ها

بالاتر، مشکلات ثبت نام در طرح‌های فروش مدیران خودرو و غیر ممکن بودن خرید مستقیم از سایت این شرکت را خواندیم؛ اما حالا می‌خواهیم ابعاد دیگری از این ماجرا را بررسی کنیم.

بر اساس شکایت‌های متعدد کاربران در شبکه های اجتماعی، ناممکن بودن ثبت نام در طرح‌های فروش اینترنتی مدیران خودرو، باعث شده مشتریان به نمایندگی‌های این شرکت مراجعه کنند و در آنجا باید خودرو را با قیمت بسیار بالاتر بخرند.

تخلفات مدیران خودرو

کاربران زیادی گفته‌اند که وقتی به نمایندگی مراجعه می‌کنند، کارمندان آنجا حواله‌های خودشان را با قیمت‌های نجومی برای خرید پیشنهاد می‌دهند.

تخلفات مدیران خودرو تخلفات مدیران خودرو تخلفات مدیران خودرو تخلفات مدیران خودرو

کسانی هم هستند که می‌گویند در نمایندگی از آنها مبالغ کلان یا حتی چند سکه طلا درخواست شده تا اسم آنها را در لیست خرید خودرو قرار بدهند.

تخلفات مدیران خودرو تخلفات مدیران خودرو

کاربر دیگری می‌گوید برای خرید به یک نمایندگی مدیران خودرو مراجعه کرده، اما آنها گفته‌اند برای مردم عادی فروش ندارند. یک کاربر دیگر هم از مراجعه خود به وزارت صمت برای شکایت کردن خبر داده،‌ اما آنجا گفته‌اند «مشکل ما نیست.»

تخلفات مدیران خودرو تخلفات مدیران خودرو

ما در گجت نیوز وظیفه خود می‌دانیم که صدای مردم را به گوش همه برسانیم. حال باید دید آیا نهادهای نظارتی سکوت خود را می‌شکنند و به تخلفات مدیران خودرو و نارضایتی‌های مشتریان واکنشی نشان می‌دهند یا همچنان می‌خواهند چشم روی این اتفاقات ببندند.