آلودگی هوا و پوکی استخوان

آلودگی هوا علاوه بر دستگاه تنفسی، در شکنندگی و پوکی استخوان نیز نقش دارد!

مطالعه جدید دانشمندان نشان می‌دهد که آلودگی هوا علاوه بر ضرر رساندن به دستگاه تنفسی، در افزایش آسیب‌پذیری و پوکی استخوان نیز نقش دارد.

براساس یک مطالعه جدید، ارتباطی نگران‌کننده میان آلودگی شدید هوا و از بین رفتن سریع‌تر استخوان‌ها به‌دلیل پوکی استخوان وجود دارد. این بیماری مزمن اسکلتی موجب افزایش شکنندگی و آسیب‌پذیری استخوان می‌شود. خطرات ناشی از پوکی استخوان با افزایش بالاتر رفته و به‌ویژه در زنان یائسه شایع است.

محققان از طریق جمع‌آوری داده‌های مربوط به 9041 زن یائسه به‌مدت شش سال، به بررسی چگالی مواد معدنی استخوان که یک شاخص غیرمستقیم در تشخیص این بیماری است، پرداختند. این گروه سپس با استفاده از داده‌های محلی برای برآورد اکسید نیتریک، دی‌اکسید نیتروژن، دی‌اکسی گوگرد و ذرات PM1- (آلودگی کوچک‌تر از 10 میکرومتر) دریافتند که هم‌زمان با افزایش آلودگی، چگالی مواد معدنی استخوان در تمامی بخش‌های بدن از جمله گردن، ستون فقرات و لگن کاهش می‌یابد.

دیدیر پرادا، محقق زیست‌پزشکی از دانشگاه کلمبیا در نیویورک می‌گوید:

یافته‌های ما تایید می‌کنند که آلودگی هوا می‌تواند فارغ از عوامل اقتصادی یا جمعیتی، یک خطر بالقوه برای از بین رفتن استخوان‌ها باشد.

آلودگی هوا و افزایش نیتروژن، عامل پوکی استخوان

اگرچه در مطالعات گذشته ارتباط میان کاهش کیفیت هوا و افزایش خطر پوکی استخوان دیده شده بود، اما این تحقیق به‌طور خاص بر روی زنان یائسه و دیگر نمونه‌های آلودگی هوا نیز متمرکز شده است. پرادا و همکارانش به‌طور مشخص پیوند میان نیتروژن و مشکلات ستون فقرات را برجسته کردند. جهش 10 درصدی از این نوع آلودگی‌ها طی سه سال، با از دست رفتن میانگین سالانه 1.22 درصد تراکم مواد معدنی در استخوان ستون فقرات کمر مرتبط است.

به‌نقل از محققان، این روند احتمالا به‌دلیل مرگ سلول‌های استخوانی ناشی از مکانیزم‌هایی نظیر استرس اکسیداتیو ایجاد می‌شود، جایی‌که مولکول‌های سمی محیط زیست باعث آسیب به بدن می‌شوند.

آلودگی هوا و پوکی استخوان

پرادا افزود:

برای اولین بار به شواهدی دست یافته‌ایم که حاکی از نقش مهم اکسیدهای نیتروژن در آسیب‌های استخوان هستند و در این میان، ستون فقرات یکی از بخش‌های مستعد این آسیب است.

لازم به‌ذکر است درحالی‌که این مطالعه به‌طور خاص زنان یائسه را مورد بررسی قرار داده، اما شرکت‌کنندگان طیف گسترده‌ای از گروه‌های قومی، مکان‌ها، سبک‌های زندگی و پیشینه‌های اقتصادی را پوشش می‌دهند. این امر باعث شده تا آلودگی هوا به‌عنوان یک علت واحد در ایجاد پوکی استخوان‌ها قابل تشخیص باشد.

آندره باسکارلی، متخصص اپی‌ژنیک دانشگاه کلمبیا می‌گوید:

بهبود کیفیت هوا به‌ویژه اکسیدهای نیتروژن، باعث کاهش آسیب‌های استخوانی در زنان یائسه می‌شود و علاوه بر جلوگیری از شکستگی استخوان، هزینه‌های جسمی و مالی مربوط به پوکی استخوان را نیز کاهش می‌دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*