منشا کرونا

کرونا منشا آزمایشگاهی دارد، ترامپ راست می‌گفت!

بنابر گزارش جدید وال‌استریت ژورنال، تحقیقات وزارت انرژی ایالات متحده حاکی از آن است که منشا ظهور ویروس کرونا، نشت آزمایشگاهی در چین است.

با گذشت حدود سه سال از آغاز همه‌گیری کووید-19، منشا ویروس کرونا، هم‌چنان موضوع بحث‌ها و گمانه‌زنی‌های مختلف است. اکنون براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، ارزیابی انجام شده توسط آزمایشگاه‌های ملی وزارت ملی انرژی آمریکا تردیدهایی را در مورد ادعای پیشین انتقال این ویروس از بازار اصطلاحا مرطوب (wet market) شهر ووهان ایجاد کرده و برخلاف آن نشان می‌دهد که این ویروس احتمالا منشاء آزمایشگاهی دارد.

اگرچه این گزارش به‌نقل از یک منبع ناشناس منتشر شده و مدرک قطعی را ارائه نمی‌کند، اما منجر به درخواست‌های مجدد برای بررسی کامل منشا همه‌گیری، از جمله احتمال نشت تصادفی یا عمدی ویروس از یک آزمایشگاه شده است.

منشا کرونا

آزمایشگاه ووهان

جیک سالیوان، مشاور ملی امنیت ملی آمریکا، بدون تایید یا تکذیب این گزارش اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به همه بخش‌های جامعه اطلاعاتی دستور داده تا در تلاش برای تشخیص هر چه دقیق‌تر منشا کرونا قدم بردارند. او هم‌چنین فاش کرد که آزمایشگاه‌های ملی که زیرمجموعه وزارت انرژی ایالات متحده هستند، وارد ارزیابی علت شیوع این ویروس شده‌اند، زیرا بایدن می‌خواهد از تمامی ابزارهای موجود برای یافتن واقعیت استفاده کند.

سالیوان افزود:

در جامعه اطلاعاتی دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد. در این خصوص تعدادی از آنها گفته‌اند که از اطلاعات کافی و قطعی برخوردار نیستند.

نشت آزمایشگاهی در چین، منشا ظهور ویروس کرونا

بنابر گزارش اطلاعاتی ایالات متحده در سال 2021، ویروس کووید-19 برای اولین بار در ووهان چین منتشر شد. منشا این همه‌گیری از نوامبر 2019 که اولین موارد ابتلا به کرونا اعلام شد، به موضوعی داغ برای بحث‌ و گمانه‌زنی در میان دانشگاهیان، کارشناسان اطلاعاتی و قانون‌گذاران شد. با گسترش این ویروس، مقامات آمریکایی چین را به پنهان‌کاری متهم کردند که موجب تقویت تنش‌ها میان دو کشور شد.

در ابتدا، این دیدگاه غالب بود که کرونا احتمالا به‌طور طبیعی و با جهش از حیوان به انسان ایجاد شده است. اما با گذشت زمان و عدم یافتن میزبان حیوانی، تمرکز بیش‌تری بر روی منشا کرونا در ووهان و احتمال نشت تصادفی آزمایشگاهی صورت گرفت.

منشا کرونا

موسسه ویروس‌شناسی ووهان

دیوید رلمن، میکروبیولوژیست دانشگاه استنفورد که از مخالفان فرضیه اولیه منشا کرونا بود، از یافته‌های جدید استقبال کرد و گفت:

از افرادی که مایل‌اند پیش‌فرض‌های خود را کنار گذاشته و به‌طور عینی در مورد منشا کووید-19 تحقیق کنند، تشکر می‌کنم. خواهش من این است که پاسخ ناقص را نپذیریم و به‌دلیل مصالح سیاسی تسلیم نشویم.

از سوی دیگر، سخنگوی وزارت انرژی آمریکا از بحث در مورد جزئیات ارزیابی خود خودداری کرد، اما در بیانیه‌ای نوشت که آژانس به حمایت از تحقیقات کامل، دقیق و عینی متخصصان اطلاعاتی در ارتباط با منشا و ظهور ویروس کرونا، براساس دستور رئیس‌جمهور ادامه خواهد داد.

در این راستا، چین که از پیش امکان تحقیقات بیش‌تر توسط سازمان بهداشت جهانی را محدود کرده بود، احتمال نشت ویروس از آزمایشگاه‌ این کشور را رد کرده و مدعی است که ظهور کووید-19 علت خارجی دارد. دولت چین هم‌چنین به درخواست‌ها برای اظهارنظر در مورد منشا کووید-19 پاسخ نداد.

در این میان، برخی از دانشمندان هم‌چنان استدلال می‌کنند که این ویروس به‌طور طبیعی پدید آمده و مانند مسیری که برای شیوع پاتوژن‌های ناشناخته قبلی وجود دارد، از حیوان به انسان جهش یافته است. تحلیل‌گران اطلاعاتی که از این دیدگاه حمایت می‌کنند، به سابقه شیوع بیماری‌های عفونی جدید با منشا مشترک میان انسان و دام اشاره کرده‌‎اند. بااین‌حال، هنوز هیچ منبع حیوانی تایید شده‌ای برای ظهور کووید-19 شناسایی نشده و از آنجاکه آزمایشگاه ووهان در زمینه ویروس‌شناسی فعالیت می‌کند، این احتمال را تقویت می‌کند که منشا کرونا، یک نشت آزمایشگاهی از چین است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

5 دیدگاه

  1. ترامپ همه حرفاش درست بود

    فقط یک عده گلوبالیست ها و کمونیست های وحشی میخواستن خرابش کنن

  2. فقط سکوت میکنم در مقابل نادانی و جهالت یه عده …
    نه از خفاش اومده بود!!!!!!!!!!!!

  3. اکثر مردم جهان از همون اول میدونستند این ویروس منشا آزمایشگاهی تو چین هست ولی کسی صدایمون رو نمی شنید همین بی شرفای ظالم کمونیستی جهان را به گند کشیدن لعنت به این دولت های فاسد چین و روسیه

    زنده با ایالات متحده درود بر دونالد ترامپ.