گوشی پرچمدار اندرویدی

آیا گوشی های پرچمدار اندرویدی جدید واقعا هزار دلار ارزش دارند؟

آیا یک گوشی پرچمدار اندرویدی مثل گلکسی اس 23 اولترا – Galaxy S23 Ultra ارزش پرداخت بیش از هزار دلار پول را دارد؟ آیا بهتر نیست به‌جای این گوشی به‌سراغ یک قاتل پرچمدار مثل پیکسل 7 یا وان پلاس 11 برویم؟

در سال‌های گذشته شاهد افزایش قیمت چشمگیر گوشی های پرچمدار اندرویدی بوده‌ایم؛ به‌طوری که اکنون مشاهده برچسب قیمتی هزار دلاری بر روی یک دستگاه پریمیوم اندرویدی اصلا مساله عجیبی نیست!

گوشی‌های پرچمداری مثل گلکسی اس 23 اولترا، آیفون 14 پرو مکس یا شیائومی 12 پرو قصد دارند بهترین کیفیت و عملکرد را ارائه دهند؛ بنابراین قیمت بالای این دستگاه‌ها مساله چندان مهمی نیست.

گوشی شیائومی 12 پرو

افزایش قیمت گوشی های پرچمدار در سال‌های اخیر باورنکردنی بوده است. به‌عنوان مثال، گران‌قیمت‌ترین مدل آیفون در سال 2015 مدل 6S Plus بود که با قیمت 750 دلار به فروش می‌رسید. این در حالی‌ست که آیفون 14 پرو مکس با قیمت 1100 دلار به بازار عرضه شده است.

به بیان دیگر قیمت گوشی های پرچمدار اپل از سال 2015 تا به امروز حدودا 46 درصد افزایش داشته است. البته گران‌ترین مدل iPhone 14 Pro Max قیمت سرسام‌آور 1600دلاری دارد که آن را به محصولی غیرقابل دسترسی برای بسیار افراد تبدیل می‌کند!

از سوی دیگر، اوضاع برای سامسونگ و گوشی های پرچمدار گلکسی اس 23 اولترا این کمپانی نیز مشابه است؛ چرا که قیمت مدل پایه این دستگاه‌ها برابر با 1200 دلار و قیمت مدل یک ترابایتی آن نیز 1620 دلار است.

گلکسی اس 23 اولترا

برای مقایسه بد نیست بدانید که پرچمدار سال 2015 سامسونگ، گلکسی نوت 5، با قیمت پایه 700 دلار روانه بازار شده بود. به این ترتیب، پرچمداران سامسونگ نیز ظرف هشت سال گذشته با حدود 71 درصد افزایش قیمت روبرو شده‌اند.

در کنار در نظر گرفتن مساله تورم جهانی و افزایش قیمت‌های چشمگیر در اثر شیوع ویروس کرونا، مساله مهم در این زمینه آن است که آیا یک گوشی پرچمدار اندرویدی ارزش پرداخت حدود هزار دلار ( حداقل شصت میلیون تومان با قیمت کنونی دلار) را دارد یا خیر؟

آیا بهتر نیست به‌جای پرداخت هزینه هزار دلاری برای خرید یک گلکسی S23 اولترا به سراغ خرید یک گوشی پریمیوم ارزان‌تر مثل گوگل پیکسل 7 با قیمت ششصد دلاری برویم؟

یک گوشی هزار دلاری چه قابلیت‌هایی در اختیارمان قرار می‌دهد؟

بهترین مثال برای یک گوشی اندروید با قیمت بالاتر از هزار دلار، گلکسی اس 23 اولتراست. این گوشی در مقایسه با نسل قبل، دوربینی بهتر داشته و از قلم‌های بسیار کاربردی S-Pen بهره می‌برد.

علاوه بر این، گلکسی اس 23 اولترا همچنین از یکی بهترین صفحه نمایش‌های به‌کار رفته در صنعت گوشی‌های هوشمند بهره برده و از یک باتری بزرگ با شارژدهی ایده‌آل بهره می‌برد.

در کنار تمامی قابلیت‌های مختلف گوشی پرچمدار سامسونگ، گل سرسبد ویژگی های این محصول را باید سیستم دوربین بسیار عالی و عملکرد فوق‌العاده باتری آن دانست.

گوشی پرچمدار اندرویدی

ماژول دوربین چهارگانه این گوشی از یک حسگر اصلی 200 مگاپیکسلی فوق عریض، در کنار یک واحد ده مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری ده برابری، یک لنز با بزگنمایی سه برابری و یک سنسور دوازده مگاپیکسلی فوق عریض تشکیل شده است.

در کنار این قابلیت‌ها می‌توانید انتظار یک باتری 5000 میلی آمپر ساعتی با عمر بیش از 25 ساعتی را داشته باشید.

به بیان دیگر، یک پرچمدار هزار دلاری بهترین عملکرد فنی ممکن برای یک گوشی در هر سال را ارائه می‌دهد. اما آیا این عملکرد خیره‌کننده ارزش پرداخت این هزینه سنگین را دارد یا اینکه بهتر است به سراغ یک قاتل پرچمدار با مشخصاتی تقریبا مشابه اما ضعیف‌تر در برخی جنبه‌ها رفت؟

آیا گوشی های پرچمدار اندرویدی ارزش پرداخت هزار دلار را دارند یا خیر؟

گوشی پرچمدار اندرویدی

یکی از بزرگ‌ترین رقبای پرچمداران هزار و دو هزار دلاری اندرویدی، گوشی‌های پیکسل گوگل هستند که قابلیت‌هایی فوق‌العاده را با قیمت‌هایی بسیار پایین‌تر در اختیار علاقمندان قرار می‌دهند. اما آیا گوشی‌های پیکسل گوگل واقعا هم‌تراز با پرچمداران سامسونگ، شیائومی یا سایرین هستند؟

سیستم دوربین گوشی گوگل 7 پیکسل که قیمت مدل 128 گیگ آن تنها 600 دلار است، یکی از بهترین نمونه‌ها در میان تمامی گوشی‌های اندرویدی بازار به شمار می‌رود.

ماژول دوربین این گوشی دوگانه است و تنها از یک حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی عریض مجهز به لرزشگیر نوری و حسگر فوق عریض 12 مگاپیکسلی فاقد لرزشگیر مجهز است.

این ماژول دوربین طبیعتا در مقایسه با دوربین گلکسی اس 23 اولترا قابلیت‌های محدودتری دارد و در بخش بزرگنمایی، در برابر پرچمدار سامسونگ حرفی برای گفتن نخواهد داشت. با این وجود، به لطف استفاده از قابلیت‌های هوش مصنوعی شگفت‌انگیز گوگل شاهد عملکرد بسیار عالی این سیستم دوربین هستیم.

علاوه بر این، شارژدهی باتری 4926 میلی آمپر ساعتی این گوشی هم بسیار خوب ارزیابی شده است.

از سوی دیگر هم البته مدل معمولی گلکسی اس 23 سامسونگ را داریم که از همان تراشه قدرتمند و اوورکلاک‌شده اسنپدراگون 8 نسل 2 به کار رفته در مدل اولترا استفاده می‌کند و از یک سیستم دوربین سه‌گانه متشکل از یک حسگر اصلی 50 مگاپیکسلی عریض، یک دوربین ده مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری سه برابری و یک واحد فوق عریض 12 مگاپیکسلی بهره می‌برد.

گوشی Galaxy S23

سیستم دوربین به‌کار رفته در مدل استاندارد طبیعتا به‌اندازه مدل اولترا قدرتمند نیست. با این وجود همچنان قادر به ارائه عملکردی بسیار عالی در بخش عکسبرداری و ضبط ویدیوست.

به این ترتیب هر دو گوشی Google Pixel 7 و Galaxy S23 محصولاتی باارزش و بسیار قدرتمند هستند که هرچند به‌اندازه گوشی های پریمیوم هزار و دو هزار دلاری اندرویدی پرزرق و برق نیستند؛ اما قادر به ارائه عملکردی درخور توجه و بی‌نقص خواهند بود.

بر این اساس، تصمیم با شماست! آیا یک گوشی همه‌چیز تمام با بالاترین قابلیت‌های سخت افزاری روز را ترجیح می‌دهید و مایلید برای داشتن آن چندین هزار دلار هزینه کنید یا اینکه می‌توانید با انتخاب محصولی دیگر که در برخی قابلیت‌ها مثل عملکرد فنی، کیفیت دوربین یا کیفیت ساخت قدری پایین‌تر از  پرچمداران هزار دلاری بوده؛ اما همچنان محصولاتی بسیار باارزش به شمار می‌روند، در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید؟

نظر خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.