ثبت نام قرعه کشی خودرو

ثبت نام قرعه کشی خودرو در ایران تمام شد؛ منتظر بازار سیاه تحویل خودرو باشیم؟

سخنگوی وزارت صمت با اعلام این‌که ثبت نام قرعه کشی خودرو به پایان رسید گفت طرح فروش خودرو در کشور از هفته آینده با ظرفیت 500 هزار دستگاه آغاز می‌شود.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت گفت از هفته آینده بیش از 500 هزار دستگاه خودروی داخلی در سامانه یکپارچه تخصص خودرو عرضه خواهند شد و تمام خودروسازان داخلی شامل ایران خودرو، سایپا و خودروسازان بخش خصوصی به‌جز گروه بهمن، محصولات خود را به مشتریان عرضه خواهند کرد. همچنین تمام خودروها با قیمت‌هایی که شورای رقابت تعیین می‌کند عرضه خواهند شد. البته احتمال تغییر قیمت‌های فعلی نیز وجود دارد.

پایان ثبت نام قرعه کشی خودرو در ایران

سخنگوی وزارت صمت با اعلام این‌که طبق وعده وزارت صمت دیگر قرعه کشی خودرو در این طرح وجود نخواهد داشت، گفت اگر میزان تقاضا از میزان عرضه در بیشتر شود، سایر متقاضیان در لیست انتظار قرار می‌گیرند و پس از این‌که نوبت آنها برای تحویل خودرو مشخص شد، خودروها با موعد 3 ماهه تا یک ساله به آنها تحویل داده می‌شود.

ثبت نام قرعه کشی خودرو

قالیباف در ادامه تاکید کرد در این طرح همان شرایطی که برای طرح‌های قبلی در نظر گرفته شده اعمال می‌شود. البته متقاضیان باید حدود نصف قیمت هر خودرو را به عنوان ودیعه در حساب خود مسدود کنند که البته مبلغ آن بسته به نوع خودرو متفاوت خواهد بود. ضمن این‌که این خودروها فقط در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو عرضه خواهند شد و دیگر عرضه‌ای از بورس کالا انجام نمی‌شود.

سخنگوی وزارت صمت در پایان خاطرنشان کرد با عرضه زیاد خودرو، انجام واردات خودروهای خارجی و همچنین واردات خودرو از مناطق آزاد، می‌توان انتظار داشت شرایط بازار به‌تدریج آرام شود.

منتظر بازار سیاه تحویل خودرو باشیم؟

هرچند به باور برخی از فعالان بازار یکی از دستاوردهای اجرای چنین طرحی می‌تواند جمع‌آوری نقدینگی زیادی از بازار باشد، اما علاوه بر این، احتمال شکل‌گیری بازار سیاه برای آن دسته از خودروهایی که زودتر در موعد تحویل قرار می‌گیرند نیز وجود دارد. از این رو در ابتدای سال 1402 به دلیل این‌که برنامه خودروسازان برای عرضه و تحویل حجم زیادی از خودروها نامشخص است، می‌تواند بازار را با بحران مواجه کند.