تعداد کارمند و کارگران ایران خودرو بیشتر از کیاموتورز

ایران خودرو ۲۰ برابر کیاموتوز کره کارگر و کارمند دارد!

ایران خودرو به‌عنوان بزرگترین خودروساز ایرانی ۲۰ برابر کیاموتورز کره کارمند و کارگر دارد، در حالی که تولیدات بی‌کیفیت آن‌ها صدای همه را درآورده است.

بر هیچ‌کسی پوشیده نیست که کیفیت خودروهای ایرانی فاصله زیادی با استانداردهای بین‌المللی دارد. حتی اگر از کارمندان سایپا و ایران خودرو بپرسید هم این موضوع را تأیید خواهند کرد. با این حال این دو خودروساز حتی در مقایسه با بزرگ‌ترین خودروسازان جهان، کارمندان بیشتری دارند.

وقتی پای صحبت مدیرعامل سایپا و ایران خودرو می‌نشینید، آن‌ها همیشه از ضرر روی فروش هر دستگاه اتومبیل صحبت می‌کنند. هرچند حذف آپشن‌ها و از آن مهم‌تر عرضه خودرو در بورس، می‌تواند به‌طور کامل ضررهای ادعایی آن‌ها را هم جبران کند. اما مشکل از جای دیگه است. این خودروسازان دولتی به‌درستی اداره نمی‌شوند.

در واقع دولت دخالت مستقیمی در اداره این شرکت‌ها دارد و حتی تعداد تیراژ محصولات آن‌ها را هم وزارت صمت تعیین می‌کند. به‌تازگی هم شاهد عزل و انتصاب مدیرعامل‌های این شرکت‌ها از سوی دولت هستیم. اگر خبرها را دنبال کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که به‌تازگی مدیرعامل ایران خودرو از سمت خودش برکنار شد و یکی از مدیران سابق سایپا جایگزین آن شده است.

استخدام‌های سفارشی خودروسازان ایرانی

تعداد کارمند و کارگران ایران خودرو بیشتر از کیاموتورز

به‌نظر می‌رسد که رانت و انتخاب افراد نالایق برای فعالیت در این شرکت‌های خودروسازی، باعث و بانی تمام این مشکلات است. یکی از نمایندگان مجلس، احمد امیرآبادی فراهانی فاش کرده است که ۸۰۰ کارمند ایران خودرو به‌صورت سفارشی و توسط نمایندگان مجلس به‌استخدام ایران خودرو درآمده‌اند. این نشان‌دهنده نفوذ دولتی‌ها و مجلسی‌ها در این شرکت خودروسازی است که آن را به حیات خلوت خود تبدیل کرده و از آن برای اشتغال اعضای خانواده و دوستان خود، به‌جای فعالیت افراد متخصص، استفاده می‌کنند.

آمارها نشان می‌دهند که ایران خودرو با ۵۶ هزار نیروی کار، در طول یک سال ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را تولید می‌کند. وقتی این تعداد کارکنان را با کارکنان یک شرکت خودروسازی بزرگ در سطح جهان مقایسه کنیم، متوجه اوضاع خواهید شد. به‌طور مثال کارخانه شرکت کیاموتورز در ایالات جورجیای آمریکا با حدود ۲،۷۰۰ کارمند، در سال ۲۵۰ هزار خودرو تولید می‌کند! این اعداد و ارقام به‌هیچ عنوان با هم قابل مقایسه نیستند.

برای خودروسازان ایرانی، فقط تیراژ تولید زیاد مهم است نه کیفیت!

تعداد کارمند و کارگران ایران خودرو بیشتر از کیاموتورز

تعداد کارمند و کارگران ایران خودرو به‌کنار، این آمار نشان می‌دهد که نسخه تیراژ بالای تولید خودرو که دولت برای این شرکت پیچیده هم نتوانسته کمبود اتومبیل در بازار کشور را جبران کند و به‌همین خاطر هم شاهد اختلاف قیمت وحشتناک بین کارخانه و بازار هستیم. اما این تیراژ تولید زیاد، جلوی تمرکز خودروسازان روی کیفیت اتومبیل‌هایشان را هم گرفته است. آن‌ها دیگر هیچ تلاشی برای افزایش کیفیت قطعات خودروهای تولیدی خود نمی‌کنند و فقط روی افزایش تیراژ تولید تمرکز دارند.

در حالی که با آزادسازی واقعی خودرو، فرصت کافی در اختیار خودروسازان قرار داشت تا بتوانند کیفیت محصولات خود را افزایش داده و به استانداردهای جهانی نزدیک کنند. اما همانطور که یکی از نمایندگان مجلس هم فاش کرده، این شرکت‌ها حالا با کارکنانی فعالیت می‌کنند که بدون تخصص کافی و فقط با سفارش نمایندگان مجلس به استخدام آن‌ها درآمده‌اند. بنابراین نباید امیدوار به افزایش کیفیت خودروهای ایرانی بود!