هواوی به ردیابی بازدیدکنندگان نمایشگاه MWC 2023 متهم شد؛ دردسر جدید غول چینی

هواوی به ردیابی بازدیدکنندگان نمایشگاه MWC 2023 بارسلونا متهم شده است. اما ماجرا چیست و چرا چنین اتهامی به غول چینی وارد شده است؟

کنگره جهانی موبایل امسال، یکی از هیجان‌انگیزترین رویدادهای چند سال اخیر خودش را تجربه کرد. از سال ۲۰۱۹ به بعد ما شاهد رونمایی از دستاوردهای خیلی بزرگی در این کنفرانس نبودیم. اما بدون جنجال به‌پایان نرسیده که ظاهراً یک سر آن به هواوی مربوط است!

بله، غول چینی دوباره توی دردسر افتاد! البته جرم هواوی هنوز قطعی نیست، بلکه مشکوک به رفتار غیرعادی در طول برگزاری نمایشگاه MWC 2023 شده است. هواوی شدیداً در کانون توجه‌ها قرار دارد، چرا که از هر تلاشی برای رهایی از تحریم‌های ایالات متحده سر باز نمی‌زند. آن‌ها علیرغم اینکه گوشی‌های جدیدی را با خود به این نمایشگاه بین‌المللی نیاورده بودند، اما فناوری‌ها و نوآوری‌هایی را رونمایی کردند و جوایز متعددی را هم برای آن‌ها دریافت کردند. در عین حال هواوی به ردیابی بازدیدکنندگان نمایشگاه MWC 2023 نیز متهم شده است!

آیا واقعاً هواوی بازدیدکنندگان MWC 2023 را ردیابی کرده است؟

هواوی ردیابی بازدیدکنندگان MWC 2023

بازدیدکنندگان و مراجعان به غرفه هواوی در این رویداد، باید بعد از ورود به غرفه یک نشان را به‌همراه می‌داشتند و بعد از خروج آن را تحویل مسئولان غرفه می‌دادند. در این بین ظاهراً برخی از بازدیدکنندگان کنکجاو، بدون تحویل دادن این قطعه پلاستیکی غرفه هواوی را ترک کرده‌اند. این افراد بعد از باز کردن قطعه پلاستیکی از هم، تراشه الکترونیکی کوچکی را پیدا کرده‌اند که شبیه به تراشه‌های سیگنال پایین مخصوص ردیابی حرکتی است.

یکی از احتمالات این است که هواوی از تکنولوژی Beacon استفاده کرده باشد. این فناوری برای ردیابی تا فاصله ۷۰ متری از سیگنال‌های کم قدرت استفاده می‌کند. اما هواوی با استفاده از این فناوری بدون رضایت و اطلاع مراجعان واقعاً چه هدفی داشته است؟ اگر بخواهیم خوشبین باشیم می‌گوییم که آن‌ها برای بررسی علاقه‌مندی‌های کاربران و اینکه کدام بخش‌های غرفه جذابیت بیشتری برایشان داشته، از این فناوری استفاده کرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

راهکار خنده‌دار هواوی برای فرار از تحریم های آمریکا در MWC 2023

البته در پشت این نشان، هواوی به استفاده از سیستم‌های رادیویی محلی برای کمک به ردیابی اشاره کرده است. در اینجا نوشته شده که:

ما در این کارت از فناوری‌های RFID‌ و بلوتوث برای اطلاع از موقعیت مکانی دقیق مراجعه‌کنندگان استفاده کرده‌ایم تا رفتارهای کاربران را بسنجیم. این اطلاعات فقط با هدف بررسی علاقه‌مندی بازدیدکنندگان به محصولات هواوی جمع‌آوری و پردازش می‌شود. هدف ما فقط افزایش کیفیت خدمات است.

هواوی ردیابی بازدیدکنندگان MWC 2023

علاوه بر این، گفته می‌شود که بازدیدکنندگان فقط در زمانی این کارت را به‌همراه داشتند که در داخل غرفه هواوی بوده‌اند. بنابراین به محض خارج شدن از غرفه این کارت را تحویل می‌دادند.

باوجود این توضیحات، بسیاری از کاربران هواوی را به عدم شفاف‌سازی متهم می‌کنند. از آنجا که هواوی چندین بار به نصب درب‌های پشتی در نرم افزارهای موبایل خود و ارسال اطلاعات کاربران به مقامات دولتی چین متهم شده، تکرار اتهام ردیابی بازدیدکنندگان در نمایشگاه MWC 2023 وضعیت آن‌ها را بدتر می‌کند. البته غول چینی تمام این اتهامات را رد کرده است، اما هنوز برای مقامات ایالات متحده قانع‌کننده نبوده تا بخواهند تحریم‌هایی که علیه این شرکت وضع کرده‌اند را باطل کنند.

هواوی می‌گوید که مسئولان GSMA قطعاً این وضعیت را بررسی خواهند کرد، اما قطعاً هیچ چیز مشکوکی وجود نخواهد داشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*