گجت تعمیر خودرو

داشتن این گجت کوچک، هزینه‌های تعمیر خودرو شما را به شدت کاهش می‌دهد

گجت های ارزان و کوچک OBD2 علیرغم قیمت پایینی که دارند، می‌توانند هزینه تعمیر خودرو شما را به‌طور قابل توجهی کاهش دهند.

حتما برای شما هم پیش آمده که در حین رانندگی به‌طور ناگهانی چراغ چک کردن موتور یا «چراغ چک» خودروی شما روشن شود.

در این شرایط شما نمی‌دانید آیا مشکل خودرو شما جدی است یا خیر؟ آیا باید برای تعمیر خودرو به تعمیرکار مراجعه کرد یا رانندگی در این شرایط برای اتومبیلتان مضر است و باید خودرو را در همان‌جا رها کنید؟

خوشبختانه یک گجت بسیار کاربردی و کوچک به‌نام OBD2 وجود دارد که به تعمیر خودرو شما کمک فراوانی کرده و می‌تواند هزینه‌های مربوط به آن را به‌طرز چشمگیری کاهش دهد.

گجت تعمیر خودرو

دستگاه OBD2 که در کشور ما با نام «دستگاه عیب یابی خودروی» یا «دستگاه دیاگ» هم شناخته می‌شود، سیستمی تشخیصی است که علیرغم اندازه کوچکش می‌تواند با شناسایی مشکلات کوچک یک خودرو به تعمیر سریع و ساده آن کمک کند. OBD مخفف عبارت On-Board Diagnostics به معنای دستگاه تشخیص درون داشبورد خودرو است که استفاده از آن به فرم کنونی از سال 1996 ضروری شد.

اسکنر این دستگاه به‌طور پیش‌فرض به جعبه برد و فیش‌های دستگاه که معمولا در زیر جعبه فرمان دستگاه واقع شده متصل می‌شود و کد خطاهای مربوط به یک خودرو را از کامپیوتر آن دریافت می‌کند.

دستگاه دیاگ می‌تواند به‌سرعت و به راحت‌ترین شکل ممکن به شما در خصوص ایرادهای مختلف خودرو اخطار داده و عضو معیوب را شناسایی کند.‌ به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید که آیا خطای دستگاه جزیی بوده و توسط خودتان قابل رفع است یا این که برای تعمیر آن نیاز به مراجعه به تعمیرگاه‌های حرفه‌ای دارید.

دستگاه دیاگ

در بسیاری اوقات، مشکل خودروی شما تنها یک فیلتر کثیف یا پیچ یا واشری است که به‌خوبی سفت نشده است. بنابراین دستگاه دیاگ می‌تواند با شناسایی انواع خطاها، هزینه تعمیر خودرو را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد.

گجت OBD2 چگونه به کاهش هزینه تعمیر خودرو کمک می‌کند؟

دستگاه دیاگ از طریق تعمیرگاه‌ها یا فروشگاه‌های ابزارآلات و قطعات یدکی قابل خرید است.‌

قیمت این گجت در مدل پایه چیزی حدود سی دلار است. با این وجود مدل‌های گرانقیمت‌تر این دستگاه تا چند صد دلار قیمت دارند و برای استفاده‌های تشخیصی حرفه‌ای‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه عیب یابی خودرو

برخی از دستگاه‌های OBD2 جزئیات و اطلاعات را از طریق صفحه نمایش خود دستگاه نمایش می‌دهند؛ در حالی که برخی دیگر از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند متصل شده و از آن طریق به نمایش اطلاعات می‌پردازند. البته برای استفاده از این دسته اپلیکیشن‌ها طبیعتا باید در ابتدا برنامه مربوط به آن را نصب کنید.

ساده‌ترین نوع از گجت‌های عیب‌یابی خودروها، ایرادها را با کدهایی پنج رقمی متشکل از حروف الفبا و رقم‌ها نشان می‌دهند. در این شرایط برای آگاهی از عیب خودروی خود لازم است که کد ارور را در دفترچه راهنمای دستگاه جستجو کنید یا در اینترنت به دنبال اطلاعات تکمیلی در خصوص آن بگردید.

برخی دستگاه‌های حرفه‌ای‌تر OBD2 نیز به‌جای نمایش کد ایراد دستگاه، توضیحات آن را به زبان انگلیسی یا هر زبان دیگری نمایش می‌دهد.

در عین حال، حرفه‌ای‌ترین نوع دستگاه‌های دیاگ ضمن نمایش کد ایراد و توضیحات تکمیلی آن، توضیحاتی را نیز در خصوص رفع ایراد ارائه می‌کند. این گجت های حرفه‌ای که قادرند هزینه تعمیر خودرو را به‌طور قابل توجهی کاهش دهند، با قیمت کمتر از صد دلار قابل خرید هستند.

حتی اگر هیچ‌گونه ابزار یا مهارتی برای تعمیر خودروی خود نداشته باشید، می‌توانید از دستگاه OBD2 برای سنجش عملکرد مکانیک خود استفاده کنید! به بیان دقیق‌تر، دستگاه OBD2 می‌تواند به شما اطلاع دهد که آیا یک مکانیک به شما خدمات یا توضیحات دقیق و صادقانه‌ای را ارائه داده یا برعکس؛ قصد دارد شما را سرکیسه کند!

گجت تعمیر خودرو

علاوه بر این، به کمک این دستگاه همچنین می‌توانید شدت عیب ایجاد شده برای دستگاه را نیز مشاهده کنید. در این صورت می‌توانید در خصوص این که خودروی خود را فورا به تعمیرگاه برده یا نه، تصمیم‌گیری کنید.

اما در کنار تمام این قابلیت‌ها، مهم‌ترین ویژگی دستگاه دیاگ OBD2 این است که می‌توانید به کمک آن پس از تعمیر عیب دستگاه، چراغ آزاردهنده چک را خاموش کرده و رانندگی راحتی داشته باشید!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*