مقایسه توربوشارژ با سوپرشارژ

مقایسه توربوشارژ با سوپرشارژ در خودروها؛ تفاوت در چیست و کدام بهتر است

Turbo Chargerو Super Charger در مشخصات خودروهای زیادی به‌چشم می‌خورند؛ اما تفاوت آن‌ها چیست؟ در ادامه به مقایسه توربوشارژ با سوپرشارژ می‌پردازیم.

امروزه وقتی نگاهی به مشخصات خودروهای مختلف، از کراس اوروهای کامپکت گرفته تا پیکاپ‌های درشت‌هیکل می‌اندازید، نام «توربوشارژر» یا «سوپرشارژر» را می‌بینید. شاید هم وقتی با ماشین‌بازهای مسلط به امور فنی خودروها حرف می‌زنید، از توربوشارژر و سوپرشارژر و تاثیر آن در عملکرد کلی خودرو بگویند. با این حال، از آنجا که این دو فناوری پایه و اساس یکسانی دارند، تشخیص تفاوت بین آن‌ها می‌تواند مسئله‌ای کلیدی باشد. به‌همین خاطر، در ادامه به مقایسه توربوشارژ و سوپرشارژ، دوتا از مهم‌ترین کشف‌های صنعت خودرو می‌پردازیم؛ اینکه هر یک به‌طور خلاصه چطور کار می‌کنند و هدف استفاده از هر کدام معمولاً چیست.

مقایسه توربوشارژ و سوپرشارژ؛ تفاوت دو فناوری پرکاربرد برای تقویت موتور

سیستم توربوشارژ

مقایسه توربوشارژ با سوپرشارژ

اگر به‌زبان ساده بگوییم، توربوشارژر کمپرسوری است که با وارد کردن هوای بیشتر به پیشرانه، خروجی بیشتری از آن می‌گیرد. توربوشارژرها با استفاده از گازهای خروجی پیشرانه، توربینی را به چرخش درمی‌آورند که هوا را برای برگرداندن به پیشرانه فشرده‌سازی می‌کند. به‌عبارتی، وقتی پای فناوری توربوشارژ در میان باشد، گازهای خروجی به‌جای اینکه هدر بروند، برای افزایش بازدهی پیشرانه به‌کار گرفته می‌شوند. به‌خاطر همین بازدهی بیشتر است که برخی از کمپانی‌ها به ارائه موتورهای کم‌حجم‌تر به‌همراه توربوشارژ جهت دستیابی به مصرف سوخت بهینه‌تر و قدرت بیشتر روی آورده‌اند؛ مثلا پیشرانه‌های اکوتک جنرال موتورز.

توربوشارژرها علاوه بر قدرت، گشتاور بیشتری را هم از پیشرانه می‌گیرند. کمپانی‌های تولیدکننده موتورهای دیزل مثل کامینز برای تقویت گشتاور و توان یدک‌کشی ماشین‌های سنگین خود نظیر پیکاپ‌های درشت‌هیکل و تریلی‌ها از فناوری توربوشارژ بهره می‌گیرند. همچنین ده‌ها سال است که در قطارها و لوکوموتیوها موتورهای دیزل به‌علاوه توربوشارژرهای حجیم پیاده‌سازی می‌شود.

البته حالا که مقایسه توربوشارژ با سوپرشارژ در میان است، باید به یکی از تفاوت ها و همچنین نقاط ضعف فناوری توربو اشاره کرد: در صورت استفاده از توربوشارژ، تاخیری بین شتاب‌گیری پیشرانه و اصطلاحاً به‌راه افتادن توربوشارژر (تاخیر/لگ توربو) وجود دارد. در نهایت، ذکر این نکته ضروری است که سیستم توربوشارژ گزینه‌ای ایده‌آل برای افزایش بازدهی پیشرانه و تولید گشتاور زیاد در نظر گرفته می‌شود.

سیستم سوپرشارژ

مقایسه توربوشارژ با سوپرشارژ

سوپرشارژر در پایه و اساس تفاوتی با توربوشارژر ندارد و نوعی کمپرسور با عملکرد یکسان با توربوشارژر است. در این فناوری صرفاً روشی متفاوت برای تقویت پیشرانه در پیش گرفته می‌شود. اگر بخواهیم نحوه کار سوپرشارژ را با توربوشارژ مقایسه کنیم، باید گفت بیشتر سوپرشارژرها به‌جای استفاده از گازهای خروجی، متکی به قرقره‌ای با پشتیبانی تسمه هستند که مستقیماً به میل لنگ موتور متصل می‌شود. همین در ابتدا کاهش قدرت و بازدهی پیشرانه را به‌دنبال می‌آورد، اما با وارد کردن هوای بیشتر به محفظه احتراق بی‌کم‌ و کاست آن را جبران می‌کند.

در واقع زمانی که توربوشارژرها هنوز قیمتشان به حد مقرون به صرفه‌ای نرسیده بود، از فناوری سوپرشارژ برای تقویت خروجی خودروها استفاده می‌شد. سوپرشارژ همچنین عمدتاً زمانی به میان می‌آید که فضای فیزیکی و مصرف بهینه سوخت در اولویت قرار ندارند. ضمن این، سیستم سوپرشارژ قدرت را با تاخیر/لگ کمتری نسبت به توربوشارژ آزاد می‌کند. علت این است که دیگر احتیاجی به تجمع گازهای خروجی برای چرخاندن توربین نیست و در عوض، کار به میل لینگ سپرده می‌شود.

دوج چلنجر SRT هلکت مجهز به سوپرشارژر

دوج چلنجر SRT هلکت یکی از نمونه‌های برجسته استفاده از سوپرشارژ است. به‌لطف سوپرشارژ، پیشرانه این خودروی عضلانی آمریکایی قدرتی سرسام‌آور پیدا کرده است که سر و صدای گوش‌کرکن پیشرانه، آن را تکمیل می‌کند. می‌توان سوپررشارژ و توربوشارژ را مختصر و مفید این‌طور مقایسه کرد: در توربوشارژ بازدهی در بالای لیست اولویت‌ها جا می‌گیرد، اما در سوپرشارژ فقط یک چیز اهمیت دارد و آن هم قدرت آنی فوق‌العاده بالا است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*