گلکسی اف 23

گلکسی اف 23 بخریم یا پوکو ام 5 اس؛ دوئل میان رده‌ها

در مقایسه گلکسی اف 23 با پوکو ام 5 اس قصد داریم از نظر نمایشگر، سخت افزار، دوربین و سایر موارد گوشی برتر را مشخص کنیم.

اگر نگاهی به قیمت گوشی‌های بازار بیاندازیم متوجه خواهیم شد که چرا اکثر خریداران به سراغ گوشی‌های میان رده می‌روند. این اسمارت فون‌ها در کنار مشخصات فنی نسبتا خوب، برچسب قیمتی منطقی‌ای را هم روی خود دارند. بنابراین کسانی که نمی‌خواهند برای تلفن همراهشان هزینه زیادی بپردازند با خرید یک میان رده در واقع یک تیر و چند نشان را می‌زنند.

در بازار میان رده‌های کشورمان دو برند سامسونگ و شیائومی نبض بازار را در دست گرفته‌اند و با عرضه محصولات اقتصادی و رقابتی، سعی دارند سهم بیشتری از بازار را کسب کنند. امروز نیز در گجت نیوز قصد داریم به سراغ مقایسه دو گوشی پرطرفدار این دو کمپانی یعنی سامسونگ گلکسی اف 23 – Samsung Galaxy F23 و پوکو ام 5 اس – POCO M5s بپردازیم.

این دو دیوایس در بازه قیمتی مشابهی قرار می‌گیرند و مشخصات فنی‌شان تفاوت چندانی با یکدیگر ندارد؛ اما این موضوع کار انتخاب بین این دو گزینه را سخت‌تر می‌کند. در ادامه با بررسی اف 23 و ام 5 اس، به نقاط ضعف و قوت هر دو گوشی اشاره خواهیم کرد تا اگر در خرید بین این دو موبایل مردد مانده‌اید، بتوانید تصمیم بهتری بگیرید.

مقایسه گلکسی اف 23 با پوکو ام 5 اس

نمایندگان سامسونگ و پوکو در بخش‌های طراحی و کیفیت ساخت، صفحه نمایش، سخت افزار پردازشی، دوربین‌ها و باتری مورد بررسی قرار خواهند گرفت که به ترتیب به آن‌ها می‌پردازیم.

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی اف 23

هر دو کمپانی گوشی‌ساز برای ساخت این گوشی‌ها به سراغ پلاستیک رفته‌اند. بدنه اف 23 از نوع پلاستیک فشرده مات با فریم پلاستیکی بوده که در دست گرفتن آن حس مرغوبیت را القا می‌کند. همچنین در نمای جلویی شاهد به کار گیری گوریلا گلس 5 هستیم که از جنس شیشه بوده و از نمایشگر در برابر خط و خش‌ها محافظت می‌کند.

بدنه و فریم ام 5 اس نیز از جنس پلاستیک بوده اما کیفیت آن به پای گلکسی اف 23 نمی‌رسد. گذشته از این، شیائومی از گوریلا گلس 3 برای محافظت از صفحه نمایش استفاده کرده که به مراتب مقاومت کمتری در مقایسه با رقیب سامسونگی‌اش دارد.

در بحث طراحی، اف 23 تا حدی به پرچمداران غول کره‌ای شباهت دارد، مخصوصا در نمای پشتی و نحوه چینش دوربین‌ها. اما ظاهر ام 5 اس همان چیزی است که پیش از این در تعداد زیادی از گوشی‌های دیگر شیائومی و پوکو تکرار شده و چیز جدیدی برای عرضه ندارد.

برنده بخش طراحی و کیفیت ساخت: گلکسی اف 23

صفحه نمایش

پوکو ام 5

نمایشگر مورد استفاده در ام 5 اس از نوع AMOLED بوده که 6.43 اینچ قطر دارد. این صفحه نمایش می‌تواند تصاویر را با رزولوشن 2400×1080 پخش کند. حداکثر میزان روشنایی این نمایشگر به 1100 نیت می‌رسد که یک رقم فوق‌العاده برای یک میان رده محسوب می‌شود. متاسفانه نرخ تازه‌سازی صفحه روی همان 60 هرتز مانده تا علی‌رغم کیفیت تصاویر خوب، روانی آن‌ها چندان مطلوب نباشد.

سامسونگ برای اف 23 به سراغ یک LCD از نوع IPS رفته که رزولوشنی برابر با 2408×1080 پیکسل دارد. این نمایشگر 6.6 اینچی از نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند تا حین کار با گوشی از روانی آن نهایت لذت را ببرید.

نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی ویژگی مثبت بزرگی برای اف 23 محسوب می‌شود اما وقتی به پنل AMOLED و حداکثر روشنایی 1100 نیتی ام 5 اس می‌رسیم، ورق به سوی نماینده چینی‌ها برمی‌گردد.

برنده بخش نمایشگر: پوکو ام 5 اس

سخت افزار پردازشی

گلکسی اف 23

در پوکو ام 5 اس چیپست مدیاتک Helio G96 وظیفه پردازش‌های اصلی را بر عهده دارد. این چیپست 12 نانومتری در کنار 4 یا 6 گیگابایت رم قرار می‌گیرد و حین اجرای برنامه‌های سبک و نیمه‌سنگین، شاهد عملکرد نسبتا سریعی از آن هستیم. خوشبختانه این دیوایس از کارت حافظه جانبی با یک خشاب اختصاصی پشتیبانی کرده و می‌توانید ظرفیت ذخیره‌سازی‌تان را افزایش بدهید.

اما در سوی دیگر میدان، اسنپدراگون 750G به عنوان قلب تپنده اف 23 بوده که با 4 یا 6 گیگابایت رم، عملکرد بهتری در زمینه پردازش در مقایسه با نماینده شیائومی دارد. این گوشی نیز همانند ام 5 اس درگاهی اختصاصی برای کارت حافظه جانبی دارد و می‌توانید فضای بیشتری برای ذخیره اطلاعاتتان در دسترس داشته باشید.

برنده بخش سخت افزار پردازشی: گلکسی اف 23

دوربین

گلکسی اف 23

اف 23 مجهز به دوربین سه‌گانه با سنسورهای 50، 8 و 2 مگاپیکسلی شده که به ترتیب وظیفه دوربین عریض، دوربین فوق عریض و دوربین ماکرو را بر عهده دارند. دوربین سلفی نیز 8 مگاپیکسل رزولوشن داشته و در مجموع چه با دوربین پشتی و چه سلفی، می‌توانید با کیفیت Full HD و سرعت 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید.

اما روی قاب پشتی ام 5 اس چهار سنسور 64، 8، 2 و 2 مگاپیکسلی مشاهده می‌شود که به ترتیب به عنوان دوربین عریض، دوربین فوق عریض، دوربین ماکرو و دوربین تشخیص عمق ایفای نقش می‌کنند. با این مجموعه دوربین چهارگانه می‌توانید با کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید یا اگر به فریم‌های بالاتر علاقه‌مندید، می‌توانید به سراغ کیفیت Full HD با سرعت 30، 60 و 120 فریم یا کیفیت 720p و سرعت 960 فریم بر ثانیه بروید. دوربین سلفی نیز 13 مگاپیکسلی بوده و می‌تواند فیلم‌های Full HD با سرعت 30 فریم بر ثانیه ضبط کند.

دوربین تشخیص عمق ام 5 اس کمک بزرگی برای ایجاد افکت بوکه خواهد کرد، چیزی که نماینده سامسونگ از آن محروم شده است. فارغ از بحث تعداد بیشتر دوربین‌ها، این گوشی می‌تواند با کیفیت بالاتری فیلم‌برداری کند و حتی رزولوشن دوربین سلفی آن نیز بالاتر است.

برنده بخش دوربین: پوکو ام 5 اس

باتری و شارژدهی

پوکو ام 5 اس

باتری‌های مورد استفاده در هر دو گوشی از نوع لیتیوم پلیمری هستند که با 5000 میلی‌آمپر ساعت گنجایش، با یک بار شارژ کامل برای یک و نیم الی دو روز کاری شارژدهی خواهند داشت. تنها نکته متمایزکننده باتری این دو گوشی، توان فناوری شارژ سریع آن‌هاست که در ام 5 اس تا 33 وات و در اف 23 تا 25 وات در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب ام 5 اس یک برتری نه چندان برجسته در این بخش خواهد داشت تا برگ برنده را در دست داشته باشد.

برنده بخش باتری و شارژدهی: پوکو ام 5 اس

قیمت

در پایان باید به قیمت هر دو دیوایس اشاره کنیم که پوکو ام 5 اس با قیمت تقریبی 7 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد و گلکسی اف 23 نیز بین 9 تا 10 میلیون و 500 هزار تومان قیمت دارد.

جمع‌بندی

پوکو ام 5 اس

هر دو گوشی پوکو ام 5 اس و گلکسی اف 23 از جمله میان رده‌های با کیفیت بازار با قیمت اقتصادی هستند. شاید اختلاف قیمت 3 میلیون تومانی برای این دو گوشی کمی بیش از حد باشد اما عملکرد و مشخصات آن‌ها تا حد زیادی شبیه به یکدیگر است. اگر عملکرد پردازشی برایتان اهمیت بیشتری دارد بهتر است به سراغ محصول سامسونگ بروید اما اگر دوربین دیوایس برایتان در اولویت قرار داشته و می‌خواهید در عرض 30 دقیقه شارژ گوشی‌تان را از صفر به 64 درصد برسانید، ام 5 اس انتخاب مناسب‌تری برای شما خواهد بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*