مقایسه وی پی ان سخت افزاری با VPN نرم افزاری

مقایسه وی پی ان سخت افزاری با VPN نرم افزاری؛ تفاوت در چیست و کدام بهتر است؟

در این مطلب به مقایسه و تفاوت های وی پی ان سخت افزاری با VPN نرم افزاری از نظر سرعت، قیمت، امنیت و … پرداخته و بررسی می‌کنیم که کدام بهتر است.

بیایید اول با تعریف رسمی وی پی ان شروع کنیم. VPN برای اتصال کاربران به شبکه‌ای ایمن در بستر اینترنت کاربرد دارد. معمولا هم در شرکت‌ها یا محیط‌های تجاری استفاده می شود تا کارمندان بدون هیچ مشکل امنیتی به شبکه داخلی شرکت (سازمان) وصل شوند. در اینجا کاربران باید بین وی پی ان نرم افزاری و VPN سخت افزاری یکی را انتخاب کنند.

البته هردو تعدادی قابلیت کلی یکسان دارند؛ اما تفاوت‌های قابل توجهی هم دارند که نمی‌توان نادیده گرفت.

مقایسه وی پی ان نرم افزاری و VPN سخت افزاری از جنبه‌های مختلف

مقایسه وی پی ان سخت افزاری با VPN نرم افزاری

وی پی ان نرم‌ افزاری

نسخه نرم افزاری VPN عملا یک شبکه شخصی مجازی است که از امکانات نرم‌‌افزاری برای ایجاد ارتباط ایمن بین دو یا چند دستگاه استفاده می‌کند. طبیعتا این نوع VPN برخلاف نمونه سخت‌ افزاری به دستگاه خاصی نیاز ندارد و می‌تواند در هرجایی پیاده شود. همین عدم نیاز به سخت‌ افزار و تعمیر و نگهداری نیز سبب شده که از نظر اقتصادی به‌صرفه‌تر باشند.

وی پی ان نرم افزاری پروتکل‌هایی همچون OpenVPN یا IPSec برای تونل زدن و ارسال ایمن داده‌های کاربر استفاده می‌کند. هرچند با وجود مزایای اشاره شده نسبت به VPN سخت افزاری امنیت پایین‌تری دارد و از برخی ویژگی‌های پیچیده نیز بی‌بهره است.

VPN سخت افزاری

مودم

وی پی ان سخت افزاری یک دستگاه فیزیکی است که به‌عنوان پل بین دو شبکه عمل می‌کند. شرکت‌ها و سازمان‌ها برای آن دسته از کاربرانی که به‌صورت دورکاری فعالیت می‌کنند و می‌بایست به سامانه‌های شرکت دسترسی داشته باشند، از این VPN بهره می‌برند. VPN سخت افزاری داده‌های کاربر را رمزنگاری کرده و آن را درون یک تونل آی‌پی به‌ سمت اندپوینت می‌فرستد، جایی که داده رمزگشایی شده و به مقصد نهایی فرستاده می‌شود.

با توجه به اینکه سخت‌ افزار وی پی ان با شبکه‌های عمومی در ارتباط نیست، کمتر در معرض حملات اینترنتی قرار می‌گیرد و می‌توان گفت که امنیت بالاتری دارد. همچنین وی پی ان سخت افزاری در مقایسه با VPN نرم افزاری از ویژگی‌هایی همچون فیلترینگ محتوا، سیاست‌های احراز هویت پیشرفته و کیفیت سرویس (QoS) پشتیبانی می‌کند.

مقایسه وی پی ان سخت افزاری با VPN نرم افزاری: سرعت

این شاید مهمترین مورد برای کاربران باشد. اگر از یک وی پی ان سخت افزاری استفاده کنید، سرعت شما در مقایسه با یک VPN نرم افزاری فوق‌العاده بیشتر خواهد بود. با توجه به اینکه نمونه‌های سخت افزاری از اتصال و پروتکل‌های اختصاصی استفاده می‌کنند و مجبور نیستند منابع خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، این موضوع طبیعی است.

وی پی ان سخت افزاری در برابر نرم افزاری: قیمت

مقایسه وی پی ان سخت افزاری با VPN نرم افزاری

وی پی ان نرم افزاری از تجهیزات موجود استفاده می‌کند و نیاز به خریداری سخت افزار ندارید؛ اما برای راه‌اندازی یک VPN سخت افزاری باید حسابی هزینه کنید. دلیل این امر نیز به ضرورت خرید سرورها، روترهای مخصو۴ص، کابل و سوییچ برمی‌گردد.

مقایسه انواع وی پی ان: راحتی استفاده

برای راه‌اندازی یک شبکه وی پی ان سخت افزاری به دانش فنی نسبتا بالایی نیاز دارید و هنگام استفاده نیز باید با گزینه‌های پیچیده‌ای سر‌و‌کله بزنید. هرچند که در VPN نرم افزاری تقریبا نیازی به دانش تخصصی ندارید یا اینکه حفظ کردن چند مرحله کافی است.

وی پی ان برتر: انعطاف‌پذیری

مقایسه وی پی ان سخت افزاری با VPN نرم افزاری

انعطاف‌پذیری می‌تواند از جمله دلایلی باشد که کاربران عادی را از خرید و راه‌اندازی یک وی پی ان سخت افزاری منصرف کرده و آنها را به سمت VPN نرم افزاری سوق دهد. در نمونه‌های نرم افزاری شما محدودیتی از نظر تنوع شبکه یا دستگاه مورد استفاده ندارید و صرفا وارد کردن اطلاعات اکانت مربوطه کفایت می‌کند. هرچند که در وی پی ان سخت افزاری شما به پیکربندی اختصاصی خود محدود خواهید شد و آزادی چندانی ندارید.

مقایسه وی پی ان نرم افزاری و VPN سخت افزاری: راه‌اندازی و نگهداری

ناگفته پیداست که راه‌اندازی وی پی ان سخت افزاری بسیار پردردسر است و کاربران عادی از عهده آن برنمی‌آیند. شاید فکر کنید که ابتدا با کمک یک متخصص VPN سخت افزاری خود را راه‌اندازی می‌کنید و دیگر راحت خواهید بود. اما در اشتباهید؛ زیرا این نوع وی پی ان به نگهداری منظم از جمله آپدیت‌های فریمور و وصله‌های امنیتی نیاز دارد تا بتوانید امنیت شبکه شما را تضمین کند.

وی پی ان برتر: ویژگی‌ها و امنیت

مقایسه وی پی ان سخت افزاری با VPN نرم افزاری

وی پی ان سخت افزاری با توجه به ماهیت اختصاصی خود ویژگی‌های متنوع‌تر و امکانات شخصی‌سازی بیشتری را در مقایسه با VPN نرم افزاری ارائه می‌دهد. به‌عنوان مثال شما می‌توانید از پروتکل‌های کدگذاری بسیار پیچیده استفاده کنید یا اینکه به‌صورت همزمان به‌ چند شبکه مختلف دسترسی داشته باشید.

هرچند وی پی ان نرم افزاری چون روی یک پلتفرم مشترک با دیگر برنامه‌ها فعالیت می‌کند، نمی‌تواند همزمان به شبکه‌های مختلف دسترسی داشته باشد و به‌ دلیل عدم امکان کدگذاری اختصاصی امنیت پایین‌تری نیز دارد. البته برخی وی پی ان‌های نرم‌ افزاری با ویژگی‌هایی همچون فایروال نیز همراه شده‌اند.

مقایسه وی پی ان سخت افزاری و VPN نرم افزاری: مقیاس‌پذیری

در این مورد پیروزی با وی پی ان نرم افزاری است؛ زیرا می‌توانید به‌راحتی از آن برای هر تعداد دستگاه که می‌خواهید، استفاده کنید. هرچند که وی پی ان سخت افزاری با توجه به نیازهای شما راه‌اندازی می‌شود و اگر بخواهید در آینده آن را گسترش دهید، مجددا باید برای خرید تجهیزات هزینه کنید.

انتخاب مناسب

لپ تاپ

در نهایت انتخاب بین وی پی ان سخت افزاری و VPN نرم افزاری به نیازها و اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر یک کاربر عادی هستید که می‌خواهید تا حد قابل قبولی امنیت خود را تامین کنید و البته تمایلی هم به هزینه بالا یا یادگیری اصطلاحات تخصصی ندارید، خرید اکانت یکی از وی پی ان‌های نرم‌ افزاری معروف می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

هرچند اگر مسئولیت یک مجموعه، شبکه یا سازمان را برعهده دارید و امنیت داده‌ها اهمیت بسیار زیادی برای شما دارد، به‌هیچ وجه نباید به‌سراغ نمونه‌های نرم‌افزاری بروید. در پایان مقایسه وی پی ان نرم افزاری و VPN سخت افزاری باید تاکید کرد که جدا از انتخاب وی پی ان مناسب، همیشه باید برای حفظ امنیت خود و داده‌ها به‌سراغ یک اتصال ایمن و پایدار اینترنت هم باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*