فیلتر واتساپ در بریتانیا

پس از ایران، حالا بریتانیا هم واتساپ را فیلتر می‌کند اما نه به دلایل مشابه!

واتساپ هشدار داد در صورت اجرای لایحه ایمنی آنلاین در بریتانیا و احتمال فیلتر شدن این پیام‌رسان، فعالیت خود را در این کشور متوقف خواهد کرد.

پیام‌رسان واتساپ در بریتانیا به‌دلیل لایحه ایمنی آنلاین در این کشور که به‌زودی اجرایی خواهد شد، ممکن است با ممنوعیت و فیلترینگ مواجه شود. به‌نقل از ویل کاتکارت، رئیس واتساپ، این لایحه برنامه‌های پیام‌رسان را مجبور خواهد کرد تا رمزگذاری سرتاسری را تضعیف کنند که می‌تواند باعث به‌خطر افتادن امنیت آنها شود. این یک نگرانی قابل توجه برای شرکت‌های فناوری و کارشناسان امنیتی است که همواره بر لزوم رمزگذاری انتها به انتها از پیام‌ها در برابر هک و سایر تهدیدها تاکید دارند.

کاتکارت هم‌چنین تایید کرد که در صورت درخواست دولت بریتانیا از واتساپ مبنی بر تضعیف رمزگذاری، این شرکت از انجام آن امتناع خواهد کرد که ممکن است به فیلتر شدن این پیام‌رسان منجر شود. علاوه بر واتساپ، اپلیکیشن پیام‌رسان سیگنال نیز انتقاداتی را علیه لایحه جدید بریتانیا مطرح کرده است و از احتمال ترک بریتانیا در صورت دریافت چنین درخواستی خبر داد.

فیلتر واتساپ در بریتانیا

ویژگی رمزگذاری انتها به انتها به کاربران پیام‌رسان اطمینان می‌دهد که تنها ارسال‌کننده و دریافت‌کننده قادر به خواندن پیام‌ها هستند و حتی سرویس‌ها نیز به آنها دسترسی ندارند. اگرچه محافظت از پیام‌ها در برابر هک و سایر تهدیدهای سایبری ضروری است، اما مقامات عنوان کردند که باید آنها را تا حدی تضعیف کرد تا بتوان پیام‌ها را برای محتوای غیرقانونی اسکن و بررسی کرد.

احتمال فیلتر شدن واتساپ در بریتانیا

لایحه ایمنی آنلاین که توسط بوریس جانسون، نخست‌وزیر اسبق بریتانیا ارائه شده بود، هم‌اکنون در پارلمان این کشور به رای گذاشته شده است. این قانون به دولت این اختیار را خواهد داد تا از شرکت‌های سازنده پیام‌رسان بخواهد برای موارد کودک‌آزاری یا تروریستی، پیام‌ها را بررسی کنند.

کاتکارت با ابراز شگفتی از اجرای چنین سیاستی در بریتانیا گفت که قانون جدید هیچ اطمینانی برای عدم تضعیف حریم خصوصی ارائه نکرده است. او افزود:

تجربه تضعیف رمزگذاری در پیام‌رسان‌ها تاکنون جز سرکوب آزادی‌های شهروندی نتیجه دیگری در بر نداشته است.

آیا Whatsapp به درخواست بریتانیا برای تضعیف رمزگذاری عمل می‌کند؟

فیلتر واتساپ در بریتانیا

کاتکارت در ادامه گفت که اگر دولت بریتانیا برای چنین تغییری فشار اعمال کند، سایر کشورها نیز ممکن است قوانین خاص خود را در ارتباطات با موضوعات مختلف تنظیم کنند. بدین ترتیب، وقتی کشوری که قوانین لیبرال دموکراسی در آن برقرار است، قصد نظارت بر ارتباطات خصوصی در محتواها را داشته باشد، دیگر کشورها نیز تشویق می‌شوند تا چنین رویه‌ای را اعمال کنند.

وی هم‌چنین تاکید کرد که حتی اگر دولت بریتانیا از او بخواهد رمزگذاری واتساپ را تضعیف کند، او چنین کاری را انجام نخواهد داد. کاتکارت از حدس و گمان در مورد احتمال فیلتر واتساپ در بریتانیا خودداری کرد، اما با اشاره به کشورهایی که دسترسی مردم به این پیام‌رسان را مسدود کرده‌اند گفت که کاربران هم‌چنان می‌توانند از طریق VPN و سایر فناوری‌هایی که محدودیت را دور می‌زنند، به این برنامه دسترسی داشته باشند.

برای جلوگیری از احتمال محدودیت و فیلتر واتساپ در بریتانیا، کاتکارت از دولت این کشور درخواست کرد که با اصلاح لایحه، عبارتی را اضافه کنند که نشان دهد پیام خصوصی با سایر فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی متفاوت بوده و رمزگذاری آن ضروری است. وی گفت که حتی دولت بریتانیا نیز پیشتر در مورد اهمیت چنین فرآیندی اظهارنظر کرده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*