اپل هواوی چین

هواوی یا اپل، مردم چین گوشی های کدام برند را بیشتر می‌خرند؟

فکر می‌کنید کدامیک از دو برند اپل (Apple) یا هواوی (Huawei) در چین فروش بهتری را تجربه می‌کنند؟ بر اساس اطلاعات موجود، سال 2023 رقابت این دو کمپانی بزرگ وارد فاز جدیدی خواهد شد.

بازار گوشی های موبایل در چین بزرگترین بازار دنیاست و هند و ایالات متحده نیز در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

البته هریک از این سه بازار ویژگی‌های خاص خود را دارند و کاربران هریک از این بازارها دسته‌ای خاص از محصولات را ترجیح می‌دهند.‌

به عنوان مثال در بازار چین شاهد فروش بسیار خوب تمامی گوشی‌ها اعم از پرچمدار، میان رده و اقتصادی هستیم. این در حالی‌ست که کاربران آمریکایی به محصولات پرچمدار اقبال بیشتری نشان می‌دهند و هندی‌ها بیشتر گوشی‌های میان رده یا اقتصادی را ترجیح می‌دهند که البته این موضوع با سطح درآمد مردم کشورها ارتباط مستقیم دارد.

پیش از این که در سال 2019 دولت آمریکا تحریم‌های سنگین و فلج‌کننده‌ای را بر هواوی تحمیل کند، این برند در شرف تبدیل شدن به بزرگترین برند گوشی های تلفن همراه بود.

برند Huawei

با این حال اوضاع پس از تحریم، برای هواوی چندان خوب پیش نرفت.این کمپانی در ماه‌های نخست پس از تحریم همچنان عملکرد بسیار خوبی را ارائه می‌کرد. با این وجود پس از گذشت زمانی کوتاه، رفته رفته جایگاه این کمپانی متزلزل شد تا امروزه اثری از این برند در بازارهای غیر از چین وجود نداشته باشد!

در همین راستا، ممکن است این سوال برای شما هم ایجاد شده باشد که آیا کاربران چینی علاقه بیشتری به خرید گوشی‌های هواوی دارند یا اپل؟

در سال‌های اخیر تحقیقات گسترده‌ای بر روی فروش هریک از این برندها انجام شده که نتایج جالبی را به همراه داشته‌اند. به‌طور خاص، نتایج بررسی‌های انجام شده در سال‌های 2018 و 2022 اولا حاکی از اثر شدید تحریم‌های آمریکا بر فروش دستگاه‌های هواوی بوده‌اند و ثانیا از بر عدم تسلط اپل بر بازار کشور چین حکایت دارند.

البته اگر در فاصله بین سال‌های 2018 تا 2022 فروش دو کمپانی آنر و هواوی را با هم جمع کنیم، باید Huawei را به‌عنوان سلطان بلامنازع دنیای گوشی های هوشمند در کشور چین حساب کنیم. در این بازه زمانی، میزان فروش هواوی و آنر برابر با 372.62 میلیون دستگاه بوده است.

اپل هواوی چین

همچنین در سال 2019، هواوی 38 درصد از بازار کشور چین را در اختیار داشت؛ در حالی که در همان زمان، سهم اپل از این بازار تنها 9 درصد بود. البته پس از تحریم‌ها، سهم هواوی از بازار کشور اژدهای سرخ با شیب تندی کاهش یافت. با این وجود، به نظر می‌رسد این غول چینی در سال 2022 بار دیگر قادر به تصاحب بخش بزرگی از بازار خواهد بود.

هواوی یا اپل؟ چینی ها کدام برند را بیشتر می‌پسندند؟

شاید بپرسید اگر بازار چین در سلطه اپل یا هواوی نیست، پس کدام کمپانی سهم بیشتری از بازار این کشور را در اختیار دارد؟

پاسخ، اوپو، ویوو و شیائومی است که در بازار موبایل چین با نام «بچه‌های طلایی» شناخته می‌شوند.

از سال 2020 تا 2022، کمپانی ویوو پرفروش‌ترین برند در کشور چین بوده است و اوپو و شیائومی با اختلاف ناچیزی به ترتیب در رده‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند. میزان فروش اوپو و شیائومی در پنج سال گذشته به ترتیب برابر با 313.51 و 217.75 میلیون نسخه بوده است.

گوشی ویوو

این در شرایطی است که اپل در بازه زمانی مشابه موفق به ثبت رکورد فروش 203.7 میلیون نسخه‌ای شده است. بیشترین میزان فروش آیفون در سال 2021 رقم خورده است؛ جایی که شاهد فروش 50.38 میلیون نسخه‌ای از این گوشی‌های اپل بودیم.

اتفاقات رخ داده در نبرد میان هواوی و اپل با سایر برندهای گوشی هوشمند نویدبخش نبردی تمام‌عیار در بازار چین در سال 2023 است. آیا هواوی قادر خواهد بود در سال 2023 بخشی از سهم سابق خود از بازار را به دست آورد؟ آیا Vivo همچنان می‌تواند پرفروش‌ترین برند گوشی های هوشمند در چین باشد؟

مروری بر بازار موبایل کشور چین

بازار موبایل کشور چین با بیش از یک میلیارد کاربر، بزرگترین بازار دنیا به شمار می‌رود.

این بازار بیش از هرچیز به جولانگاه برندهای متعدد چینی مثل هواوی، شیائومی، اوپو، ویوو و لنوو تبدیل شده و توسط این برندها احاطه شده است؛ به‌طوری که بیش از 80 درصد بازار در اختیار این برندهاست! البته برندهای مطرح جهانی مثل سامسونگ و اپل نیز حضوری پررنگ در این منطقه دارند.

بازار موبایل چین

در سال‌های اخیر برندهای چینی با ارائه محصولات باکیفیت و با قیمت‌های ایده‌آل توانسته‌اند رضایت کاربران کشور چین را بیش از پیش جلب کنند.

این اتفاق باعث نبردی سخت میان کمپانی‌های چینی شده که دامنه آن به سایر بازارهای دنیا نیز کشیده شده است.

بازارها و فروشگاه‌های الکترونیکی نقش بسیار پررنگی در فروش گوشی های هوشمند در چین دارند و فروشگاه‌هایی مثل Alibaba یا JD.com مسئول فروش بخش بسیار بزرگی از این گوشی‌ها هستند.

همچنین در سال‌های گذشته، گوشی‌‌هایی با قابلیت‌های پیشرفته‌تر مثل اتصال 5G، دوربین‌های باکیفیت و با رزولوشن بالا و عمر باتری بالاتر به اقبال بیشتری در میان کاربران چینی دست یافته‌اند.

بازار موبایل کشور چین بازار بسیار پویایی است و حرکتی کاملا رو به جلو دارد. درخشش گوشی‌های چینی در این بازار باعث شده که بسیاری از آن‌ها تصمیم به گسترش فعالیت خود به آن سوی مرزهای این کشور بگیرند و گوشی هایی باکیفیت و باامکانات را در نقاط مختلف دنیا به فروش برسانند.

گوشی Apple یا Huawei

باید منتظر ماند و دید در سال 2023 چه سرنوشتی در انتظار دو برند هواوی و اپل خواهد بود. آیا اپل می‌تواند سهم خود از این بازار را ارتقا دهد؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*