پلی استیشن 6

پلی استیشن ۶ سونی؛ همه چیز درباره کنسول مرموز پی اس 6

تمامی اخبار، شایعات و گزارش‌های موجود پیرامون کنسول PlayStation 6 – پلی استیشن 6 را در فاصله کمی تا رونمایی رسمی از آن بررسی می‌کنیم.

نسل کنونی کنسول‌های خانگی پلی استیشن در سال 2020 روانه بازار شده و اکنون نزدیک به سه سال از عمر آن می‌گذرد. بنابراین اکنون زمان مناسبی است که حدس و گمان‌ها و شایعات پیرامون نسل بعدی کنسول‌های سونی را مطرح کنیم و به بحث بگذاریم.

در ادامه می‌خوانید:

البته مسلما تا رونمایی از این کنسول زمان درازی باقی مانده است. با این حال قابلیت‌های جذابی نظیر امکان ارتقای آسان حافظه داخلی، ضخامت کمتر در مقایسه با پلی استیشن 5 یا قابلیت‌های فنی جذابی مثل شارژ بیسیم یا امکان ارتقای ماژولار از جمله قابلیت‌هایی هستند که می‌توانند نویدبخش آینده‌ای جذاب برای کنسول های خانگی سونی باشند.

در ادامه به بررسی برخی اخبار جسته و گریخته پیرامون PS6 می‌پردازیم و برخی ویژگی‌های مورد انتظار ان را مرور خواهیم نمود. اگر به کنسول‌های خانگی پلی استیشن علاقمندید تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

کنسول پلی استیشن 6 سونی چه زمانی رونمایی خواهد شد؟

کنسول PS6

از مدت‌ها قبل صحبت‌های فراوانی در خصوص به پایان رسیدن حیات کنسول‌های خانگی به شکل کنونی در جریان بوده است. در این زمینه بسیاری افراد معتقدند که پیشرفت‌های حاصل شده در پلتفرم‌های بازی موبایل ممکن است منجر به تصاحب سهم کنسول‌های خانگی شده و آینده این دستگاه‌ها را به خطر بیندازد.

با این حال، ما فرض می‌کنیم این اتفاق حداقل تا نسل بعدی کنسول‌های PlayStation رخ ندهد و پلی استیشن 6 همچنان به فرمت سنتی روانه بازار شود. در همین زمینه، همچنین بد نیست بدانیم که سونی همچنین نشان تجاری PS را تا PS10 هم ثبت کرده است. این مساله البته معنای خاصی ندارد؛ اما می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای از برنامه‌ریزی سونی برای نسل‌های بعدی پلی استیشن تلقی شود.

مدت‌هاست که سونی کنسول‌های خانگی خود را هر چند سال یک بار روانه بازار می‌کند. از طرفی، از PS3 به بعد، کنسول‌های پلی استیشن تماما در انتهای سال میلادی رونمایی می‌شوند. بنابراین می‌‌توان انتظار اتفاق مشابهی را برای پلی استیشن 6 هم داشت.

در همین راستا باید به این نکته هم توجه کرد که در گذشته، عمر هر نسل از کنسول‌های خانگی سونی بین 7 تا 10 سال بوده است. با این وجود، با توجه به نرخ سریع رشد و توسعه تکنولوژی، اکنون عمر کنسول‌های خانگی به 6 الی 7 سال کاهش یافته است.

کنسول پلی استیشن 6

توجه به رابطه بین زمان آغاز فرآیند توسعه نسل‌های مختلف پلی استیشن و رونمایی رسمی آن‌ها توسط سونی هم می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای برای آگاهی از زمان تقریبی رونمایی از نسل بعدی به کار رود. این مساله البته هیچ قطعیت خاصی ندارد؛ اما بررسی آن خالی از لطف نیست:

  • فرآیند توسعه PS4 در سال 2008 آغاز شد و رونمایی از آن، پنج سال بعد، در سال 2013 رخ داد.
  • توسعه PS5 در سال 2015 آغاز شد و معرفی آن، پنج سال بعد در سال 2020 انجام پذیرفت.
  • بر اساس آگهی‌های استخدام درج شده در وبسایت سونی، می‌توان سال 2021 را به‌عنوان زمان آغاز توسعه نسل ششم در نظر گرفت. به این ترتیب می‌توانیم زمان معرفی این کنسول را حدود سال 2026 تصور کنیم.

البته این مساله را هم نباید فراموش کرد که اگر برنامه‌ریزی سونی برای آینده، مسیری مشابه PS4 را طی کند، باید پیش از عرضه PS6 انتظار مدل‌های Slim یا Pro از پلی استیشن 5 را داشته باشیم.

برخی منابع ادعا می‌کنند که مدل‌های جدید پلی استیشن 5 از دیسک درایو مجزایی که از طریق درگاه USB-C به کنسول متصل می‌شود، بهره خواهد برد.

قیمت کنسول PS6 حدودا چقدر خواهد بود؟

کنسول PlayStation 6

چند نسل قبلی از کنسول‌های PlayStation همگی با قیمت‌های حدودا 400 الی 500 دلار روانه بازار شده بودند. با این وجود به هیچ وجه مشخص نیست که پیشرفت سخت افزاری PS6 در مقایسه با نسل‌های قبلی چقدر خواهد بود و شاهد چه پیشرفت‌ها و قابلیت‌های جدیدی در سخت افزار این نسل خواهیم بود.

بنابراین پیش بینی قیمت این کنسول در حال حاضر ممکن نیست. با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهند افزایش قیمت پلی استیشن ۶ برای سونی منطقی نیست و با توجه به خرید اکتیویژن توسط مایکروسافت، سونی باید قیمت کنسول نسل بعدی خود را خیلی بالا نبرد تا بتواند بازار خود را حفظ کند

در حال حاضر تنها می‌توان انتظار داشت که قیمت پی اس ۶ سونی حدود 600 دلار باشد. هر چند این قیمت برای کنسول نسل بعد سونی کمی بالا به نظر می‌رسد اما با مقایسه قیمت این محصول با گوشی‌های موجود در بازار، می‌بینیم این PS6 همچنان قیمتی منطقی دارد.

طبیعتا اظهار نظر در خصوص امکان پیش خرید و نحوه خرید نسل بعدی کنسول‌های سونی نیز از هم‌اکنون امکان‌پذیر نیست. بنابراین باید منتظر رونمایی رسمی از این کنسول حدود چهار یا پنج سال دیگر ماند تا بتوان در خصوص پیش خرید نظر داد!

کنسول PlayStation 6 چه قابلیت‌های جدیدی خواهد داشت؟

پیش از این که به بررسی انتظارات از نسل بعدی کنسول های سونی بپردازیم، باید به این مساله توجه کرد که هرگونه اظهار نظر در مورد این کنسول و ویژگی‌های آن، چیزی بیش از حدس و گمان نیست! بنابراین نمی‌توان هیچ یک از این موارد را جدی گرفت!

با این حال، تعدادی از قابلیت‌های جذابی که می‌تواند پلی استیشن 6 را به یک کنسول بسیار جذاب‌تر تبدیل کند، موارد زیر هستند.

پلی استیشن 6

قابلیت شارژ معکوس بیسیم

یکی از ویژگی‌های جذابی که می‌تواند کاربری کنسول PlayStation 6 سونی را چندین پله ارتقا دهد، شارژ بیسیم معکوس است. به کمک این قابلیت می‌توان گجت‌های مختلفی مثل گوشی موبایل، هدفون، دسته یا ساعت هوشمند را روی سطح کنسول قرار داد و به‌صورت بیسیم شارژ کرد.

ممکن است این مساله در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد. با این وجود توجه کنید که کنسول‌های خانگی به دلیل ماهیتشان باید همیشه به برق متصل باشند و همین مساله می‌تواند باعث شارژ شدن دسته‌های PS6 بدون نیاز به اتصال سیمی شود و تجربه تر و تمیزتری از بازی‌های کنسول را ارائه دهد.

از طرف دیگر، تعبیه قابلیت شارژ معکوسی بیسیم همچنین نیاز به اکسسوری‌های جانبی مثل درگاه شارژ دوال سنس یا دانگل بیسیم USB را هم کاهش خواهد داد.

بهبودهای حاصل شده در حافظه داخلی و ظرفیت آن

یکی از بزرگترین مشکلات کنسول پلی استیشن 5، ظرفیت محدود حافظه داخلی آن است. البته اگر به فضای بیشتری روی حافظه داخلی نیاز داشته باشید، امکان ارتقای آن وجود دارد. اما این کار فرآیندی پیچیده و تا حدودی طاقت‌فرسا خواهد داشت.

انتظار می‌رود سونی در نسل بعدی کنسول‌های خانگی خود ارتقای حافظه داخلی را ساده‌تر کند تا کاربران بتوانند به‌راحتی حافظه‌های خارجی را به دستگاه متصل کرده و یا تعویض کنند.

البته در کنسول PS5 هم می‌توانید با وصل کردن یک هارد دیسک، ظرفیت حافظه را ارتقا دهید. با این حال سرعت خواندن و نوشتن حافظه‌های HDD بسیار پایین‌تر از درایوهای SSD است و به همین جهت، استفاده از حافظه‌های سخت، اثر منفی قابل توجهی روی عملکرد کنسول و بازی‌های آن خواهد داشت.

کنسول PS6

ادغام با واقعیت مجازی

سونی یکی از کمپانی‌هایی‌ست که به‌شدت اعتقاد دارد که آینده بازی‌های ویدیویی از مسیر واقعیت مجازی (VR) خواهد گذشت. به همین جهت است که این کمپانی، هدست‌های واقعیت مجازی PlayStation VR2 را برای کنسول پلی استیشن 5 عرضه کرده و پشتیبانی بسیار خوبی هم از آن انجام داده است.

در عین حال، نسل بعدی کنسول‌های سونی می‌تواند رویای ادغام پلتفرم واقعیت مجازی با کنسول‌های کلاسیک را فراهم کرده و ادوات و تجهیزات مربوط به واقعیت مجازی را در جعبه کنسول تعبیه کند تا نیازی به استفاده از اکسسوری‌های سنگین و گران‌قیمت برای تجربه VR نباشد!

پشتیبانی کامل از عناوین نسل‌های قبل

پلی استیشن 6 می‌تواند رویای تجربه تمامی بازی‌های نسل‌های مختلف PlayStation را تعبیر کند. در این صورت، دارندگان این کنسول قادر خواهند بود تمامی بازی‌های پلی استیشن از PS6 تا PS1 را به‌سادگی روی آن تجربه کنند.

رابط کاربری بروزرسانی شده

رابط کاربری بروزرسانی شده با قابلیت‌های جدید و کاربردی‌تر نیز یکی دیگر از انتظارات از نسل بعدی کنسول‌های خانگی سونی است. البته بهینه‌سازی رابط کاربری برای کنسولی که چرخه عمر حداقل پنج ساله دارد، مساله‌ای قطعی است. با این وجود، هواداران سونی انتظار چیزی بیشتر از یک بروزرسانی معمولی را از رابط کاربری PlayStation 6 دارند!

به‌عنوان مثال، فروشگاه پلی استیشن می‌تواند با پیشرفت چشمگیری روبرو شود؛ به‌طوری که گشت و گذار در آن ساده‌تر از قبل باشد! از سوی دیگر، دسترسی به مرورگر این کنسول نیز می‌تواند بهتر از قبل انجام شود و کار کردن با آن نیز می‌تواند ساده‌تر شود.

طراحی جمع و جورتر

کنسول پلی استیشن 5 محصولی واقعا بزرگ است که در هر نقطه‌ای از خانه که قرار داشته باشد، کاملا خودنمایی خواهد کرد. با این که ظاهر آینده‌نگرانه این کنسول جذابیت بصری بالایی دارد؛ اما طی سه سالی که از حیات آن گذشته، بسیاری افراد از اندازه بیش از حد بزرگ آن شکایت کرده‌اند!

بنابراین سونی احتمالا نسل بعدی کنسول‌های خود را با طراحی جمع و جورتر و ظریف‌تری روانه بازار خواهد کرد. حداقل مطمئنیم که کنسول PlayStation 6 از لحاظ ابعاد، بزرگتر از PS5 نخواهد بود؛ چرا که در این صورت، جا دادن آن در کمد یا قفسه‌ها حتی از الان هم سخت‌تر خواهد شد!

کنسول سونی

طراحی ماژولار و امکان ارتقای سریع

فاصله گرفتن از طراحی یکپارچه و ارائه کنسول پلی استیشن 6 به‌صورت ماژولار می‌تواند امکان ارتقای مجزای هریک از بخش‌های مختلف آن را فراهم کرده و طول عمر آن را افزایش دهد.

به این ترتیب شما قادر خواهید بود PS6 خود را دقیقا مانند یک رایانه گیمینگ ارتقا داده و بخش‌های مختلف سخت افزاری آن را با مدل‌های جدیدتر و قدرتمندتر جایگزین کنید.

آیا این اتفاق در نسل بعدی کنسول‌های سونی رخ خواهد داد؟ شواهد کنونی به احتمال بسیار پایین رخ دادن چنین مساله‌ای در نسل بعدی کنسول‌های ویدیویی اشاره دارند. با این وجود، آدمی به امید زنده است و بعید نیست چنین اتفاقی به‌طور ناگهانی از ناکجاآباد رخ دهد!

امکان خرید بهتر و بهینه‌تر فرنچایزهای مختلف

اگر قصد بازی کردن نسخه‌های مختلف یک فرنچایز را داشته باشید، انتخاب ترتیب درست تجربه بازی‌ها و محتوای اضافی هریک، می‌تواند به مساله‌ای طاقت‌فرسا و گیج‌کننده تبدیل شود.

بنابراین سونی می‌تواند این دردسر را با امکان خرید تمام نسخه‌های مختلف یک فرنچایز و راهنمایی گیمرها برای تجربه عناوین حریداری شده به ترتیب زمانی حل کند. در همین زمینه، بسیاری افراد افزوده شدن یک هاب مخصوص بازی به کنسول پلی استیشن 6 را به‌عنوان راهکاری بسیار مناسب پیشنهاد کرده‌اند.

پلی استیشن 6

حذف کامل دیسک درایو در تمامی مدل‌ها

در دنیای گوشی‌های هوشمند، صحبت‌هایی جدی از عرضه گوشی‌های فاقد پورت شارژ، جک هدفون یا هرگونه ورودی دیگر در آینده نزدیک مطرح شده و به نظر می‌رسد تا سال‌های آینده قطار گوشی‌های تماما دیجیتال از راه برسند.

در عین حال این مساله هنوز به کنسول‌های بازی‌های ویدیویی تعمیم نیافته و مدل‌های بدون دیسک کنسول‌های نسل نهمی مثل پلی استیشن 5 دیجیتال یا ایکس باکس سری اس به محبوبیت چندانی دست نیافته‌اند!

اگر شما از آن جمله گیمرهایی هستید که به خرید نسخه‌های دیجیتالی و جمع‌آوری کلکسیون بازی‌های فیزیکی برای کنسول خود علاقمندید، قطعا ایده عرضه PS6 Digital Edition به مذاقتان خوش نخواهد آمد. با این وجود باید در نظر داشته باشید که با افزایش سرعت اینترنت و ساده‌تر شدن فرآیند استریم بازی‌های ویدیویی، شاهد گرایش جمعی فعالان حوزه تکنولوژی به سمت دستگاه‌های تماما دیجیتال هستیم.

بنابراین کاملا محتمل است که در نسل بعدی کنسول‌های پلی استیشن که چند سال دیگر رونمایی می‌شوند، به هیچ وجه خبری از نسخه دیسک خور نباشد!

بد نیست بدانید که EA به‌تازگی اعلام کرده که حدودا 52 درصد از بازی‌های فروخته شده این کمپانی در دوازده مال گذشته، عناوین دیجیتالی بوده‌اند. از طرف دیگر TakeTwo و سونی هم سهم فروش دیجیتالی بازی‌های خود از کل فروش نرم افزاری خود در سال مالی 2021 را به‌ترتیب 55 و 51 درصد توصیف کرده‌اند.

به بیان دیگر، رفته رفته در حال ورود به دوره‌ای هستیم که سهم عناوین دیجیتالی به بیش از نیمی از کل میزان فروش بازی‌های ویدیویی رسیده است.

کنسول PS6

مشخصات فنی و سخت افزاری پلی استیشن 6

بدون شک کنسول نسل دهمی سونی پر از قابلیت‌های جدید و پیشرفته‌ای خواهد بود که آن را به محصولی بسیار قوی‌تر و کارآمدتر از نسل کنونی تبدیل خواهند کرد. با این وجود هنوز زمان زیادی تا انتشار نخستین اخبار رسمی از این کنسول باقی مانده. بنابراین برای انجام بررسی مقایسه‌ای میان نسل‌های کنونی و بعدی PlayStation زمان زیادی باقی است.

البته به‌طور کلی می‌توان PlayStation 6 را کنسولی سریع‌تر، قدرتمندتر با سی پی یو و کارت گرافیک فوق‌العاده کارآمدتر دانست که سیستم کنترل بسیار حرفه‌ای‌تر و نرم‌تری خواهند داشت.

در همین زمینه، تماشای رندر سه‌بعدی و ویدیوی مفهومی منتشر شده از کنسول پلی استیشن 6 نیز خالی از لطف نیست؛ چرا که هر دو، طراحی‌های خلاقانه و جالبی را برای نسل بعدی کنسول‌های سونی به تصویر کشیده‌اند.

 

طرح مفهومی PS6

در هر صورت، همان‌طور که اشاره شد، هنوز برای سخن گفتن در خصوص طراحی، مشخصات سخت افزاری و قابلیت‌های پلی استیشن 6 بسیار زود است. بنابراین احتمالا باید برای کسب اطلاعات بیشتر تا زمان درز نخستین اخبار رسمی از این کنسول منتظر بمانیم.