PS5 دیسک خور دیجیتال

دیسک خور یا دیجیتال، کدام نسخه PS5 را بخریم؟

کنسول PS5 – پلی استیشن 5 در دو نسخه دیسک خور و دیجیتال به بازار عرضه شده است. آیا می‌دانید تفاوت این دو مدل چیست و کدامیک برای شما مناسب‌تر است؟

صنعت بازی‌های ویدیویی همانند هر صنعت دیگری بسیار پویا بوده و دائما در حال حرکت به سمت جلو است. به همین جهت، نیاز به انعطاف، پویایی و خلاقیت روز به روز در این صنعت بیشتر احساس می‌شود.

از قدیم‌الایام کنسول های بازی جدید همیشه محصولاتی گرانقیمت به شمار می‌رفتند. بنابراین سازندگان دستگاه‌های جدید باید همواره نیازهای کاربران را در نظر گرفته و محصولاتی متناسب با خواسته هواداران را روانه بازار کنند.

در همین راستا، علاقمندان به کنسول پلی استیشن 5 در زمان عرضه این کنسول در ماه نوامبر سال 2020، دو گزینه مختلف پیش روی خود داشتند.

یکی از این مدل‌ها، مدل استاندارد این کنسول بود که از دیسک درایو بهره می‌برد و همانند کنسول‌های نسل‌های قبل، قادر به اجرای بازی از روی دیسک بود. علاوه بر این، مدل دوم هم نسخه دیجیتال بود که تنها امکان نصب و اجرای بازی‌های دانلود شده از فروشگاه پلی استیشن را به کاربران می‌داد.

هریک از این دو مدل از کنسول PS5 طرفداران خاص خود را دارد. برخی گیمرها مدل دیسک خور را ترجیح می‌دهند؛ چرا که هم می‌توان به‌راحتی دیسک های بازی آن را خریداری کرد و هم امکان دانلود و نصب سریع و راحت بازی‌های فروشگاه پلی استیشن در اختیار گیمرهای این نسخه پلی استیشن 5 قرار دارد.

از سوی دیگر، برخی دیگر نیز نسخه دیجیتال را می‌پسندند؛ چراکه قیمت مناسب‌تری نسبت به نسخه دیسک خور دارد.

البته انتخاب یکی از دو نسخه دیسک خور یا دیجیتال PS5 به چیزی بیش از علاقه بستگی داشته و فاکتورهای دیگری چون در دسترس بودن آن‌ها، قیمت، باندل‌ها و هدایای پیش‌خرید و خرید و دیگر موارد در آن دخیل هستند.

در شرایطی که حدود 2.5 سال از حیات این کنسول فوق‌العاده سونی گذشته، بد نیست نگاهی داشته باشیم به تفاوت‌های دو نسخه دیسک خور و دیجیتال PS5 و این دو را با یکدیگر مقایسه کنیم.

در گجت نیوز بخوانید:

مقایسه پلی استیشن ۵ معمولی با نسخه دیجیتال ادیشن؛ تفاوت در چیست؟

اگر قصد خرید پلی استیشن 5 را دارید و بین انتخاب نسخه دیسک خور یا دیجیتال مردد هستید تا انتهای این متن با ما همراه باشید.

مزایای نسخه دیجیتال PS5 بر نسخه دیسک خور

پلی استیشن 5 دیجیتال

در سال‌های اخیر شاهد عرضه محصولات دیجیتالی فراوانی بوده‌ایم که با هدف کاهش قیمت تمام‌شده، فاقد برخی قابلیت‌های اضافی بوده و اتفاقا با استقبال فراوانی هم روبرو شده‌اند.

این مساله در خصوص PS5 هم صدق می‌کند؛ چراکه سونی در کنار نسخه استاندارد، نسخه‌ای دیجیتالی را هم روانه بازار کرده که در ازای حذف شدن دیسک درایو، قیمتی 400 دلاری، یعنی 100 دلار ارزان‌تر از مدل استاندارد دارد.

طبیعتا مهم‌ترین مزیت نسخه دیجیتال پلی استیشن 5 قیمت پایین‌تر آن است که خصوصا برای گیمرهایی که از لحاظ بودجه با محدودیت روبرو هستند، بسیار حائز اهمیت است.

گیمرها می‌توانند با خرید نسخه دیجیتال PS5 به‌جای نسخه دیسک خور، پول لازم برای خرید یک دسته اضافی، یک بازی و یا یک اکسسوری جذاب دیگر را در اختیار داشته باشند و تجربه نسل نهمی خود را پرهیجان‌تر آغاز کنند!

نسخه دیجیتالی البته صرفا با هدف افت هزینه‌ها روانه بازار نشده است؛ چرا که بررسی‌های انجام شده بر روی الگوی مصرف بازی‌های ویدیویی توسط گیمرها حاکی از استقبال فراوان از بازی‌های دیجیتالی در چند سال اخیر بوده است.

در همین رابطه، دنیل احمد، یکی از تحلیلگران بازار، در آستانه عرضه کنسول‌های نسل نهمی در سال 2020 در توییتر اعلام کرده بود که نسل قبلی کنسول‌های ویدیویی زمانی معرفی شدند که سهم بازی‌های دیجیتالی از بازار تنها 5 الی 10 درصد بود. با این وجود، در نسل نهم، نسبت بازی‌های دانلود شده به بیش از 50 درصد از کل بازی‌ها رسیده است.

البته روند رشد استفاده از بازی‌های دیجیتالی در سه سال اخیر نیز به‌طور دائمی افزایش یافته است.

از طرفی، وزن کمتر و ابعاد کوچکتر PS5 Digital Edition نیز تاثیر مهمی در استقبال از این نسخه داشته است.

در حال حاضر، نسخه دیسک خور پلی استیشن 5 وزنی حدود 3.9 کیلوگرم دارد؛ در حالی که وزن نسخه دیجیتالی 3.4 کیلوگرم است. این تغییر وزن به‌دلیل حذف دیسک درایو از نسخه دیجیتالی ایجاد شده است.

مزایای نسخه دیسک خور پلی استیشن 5 در مقایسه با نسخه دیجیتال

PS5 دیسک خور دیجیتال

همان‌طور که اشاره شد، نسخه دیسک خور PS5 گران‌قیمت‌تر، سنگین‌تر و بزرگ‌تر از نسخه دیجیتال آن است. با این وجود، در اختیار داشتن دیسک درایو فیزیکی صرفا مخصوص انجام بازی‌ها نیست و می‌تواند در راحتی تماشای محتوای چنرسانه ای بلوری نیز تاثیر بسزایی داشته باشد.

طبیعتا خریداران نسخه دیجیتالی پلی استیشن 5، علاوه بر این که قادر به استفاده از دیسک‌های بازی نیستند، نمی‌توانند دیسک فیلم‌های باکیفیت بلوری را نیز روی کنسول تماشا کنند.

بنابراین افرادی که با تماشای فیلم یا دیسک‌های بلوری سر و کار دارند، طبیعتا باید نسخه استاندارد PS5 را تهیه کنند.

یکی دیگر از مسائل مهمی که کاربران نسخه دیجیتال PS5 را در تنگنا قرار می‌دهد، حافظه داخلی محدود این کنسول است.

هر دو نسخه دیجیتال و دیسک خور PS5 از 825 گیگابایت حافظه SSD داخلی بهره می‌برند که بخش قابل توجهی از آن در اختیار سیستم عامل و سایر داده‌های ضروری دستگاه است.

گیمرهای نسخه دیجیتال PS5 طبیعتا باید تمامی بازی‌های مدنظر خود را دانلود کرده و سپس بر روی کنسول نصب کنند. این اتفاق باعث می‌شود که حافظه دستگاه خیلی زود پر شده و کاربران ناچار به حذف برخی بازی‌ها و داده‌ها برای آزادسازی فضا به‌منظور نصب بازی‌های جدید شوند.

در همین خصوص بد نیست بدانید که حجم بازی‌های پلی استیشن 5 در حال نزدیک شدن به حدود صد گیگابایت است! به‌عنوان مثال، اکانت معتبر توییتر PlayStationSize گزارش داده که حجم بازی Final Fantasy XVI که یک عنوان انحصاری زمانی برای پلی استیشن 5 است، حدود 90.18 گیگابایت خواهد بود.

در این خصوص البته باید توجه کرد که نسخه‌های دیسکی بازی‌های ویدیویی نیز در بسیاری مواقع با آپدیت‌های متعدد و بعضا حجیمی روبرو می‌شوند که بخش‌هایی از حافظه را اشغال می‌کند. با این وجود، نسخه دیسک خور PS5 به‌طور کلی فشار کمتری به حافظه تحمیل می‌کند.

کدام مدل PS5 برای شما مناسب‌تر است؟

مدل های مختلف پلی استیشن 5

زمانی که بحث انتخاب از میان یکی از دو نسخه پلی استیشن 5 به میان می‌آید، هیچ‌یک از آن‌ها گزینه بدی نیستند و هریک بسته به قیمتی که دارند، کنسول‌هایی عالی به شمار می‌روند.

برای بسیاری کاربران، قرار دادن دیسک بازی در کنسول و شروع سریع بازی اهمیت بیشتری دارد. این دسته افراد طبیعتا باید به سراغ نسخه دیسک خور این کنسول بروند.

از سوی دیگر، برخی افراد هم حس می‌کنند نیازی به دیسک بازی‌ها نداشته و دانلود بازی‌ها از فروشگاه پلی استیشن، انتخاب بهتری است. طبیعتا نسخه دیجیتال PS5 محصول بهتری برای این دسته افراد است.

مساله حائز اهمیت در خصوص این دو نسخه از کنسول PlayStation 5 آن است که از حیث مشخصات فنی و توان پردازشی و گرافیکی، این دو کنسول هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند. بنابراین نسخه دیسک خور که گران‌تر از نسخه دیجیتال است، هیچ مزیتی از حیث قدرت و توان پردازشی نخواهد داشت.

البته یک نکته در این خصوص باید مورد توجه قرار گیرد. با خرید نسخه دیجیتالی PS5 طبیعتا نیاز شما به خرید دیسک‌های بازی از بین خواهد رفت. به این ترتیب می‌توانید از خطر آسیب دیدن دیسک‌های گران‌قیمت بازی در امان باشید و ریسک آسیب دیدن فیزیکی این دیسک‌ها را برای همیشه از بین ببرید.

صرفنظر از این که نسخه دیجیتالی PS5 را خریداری می‌کنید یا نسخه دیسک خور؛ باید توجه داشته باشید که مهم‌ترین منبع دسترسی به بازی‌ها و سایر محتوای مناسب این کنسول، فروشگاه پلی استیشن است.

بنابراین در صورتی که اجبار خاصی به استفاده از دیسک‌های بلوری ندارید، می‌توانید به‌سادگی و بدون نگرانی به‌سراغ نسخه دیجیتال بروید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*