24 گیگابایت رم گوشی موبایل

24 گیگابایت رم در گوشی موبایل؛ آیا واقعا به آن نیاز داریم؟

گوشی های موبایل مجهز به 24 گیگابایت رم در حال فراگیر شدن در بازار هستند. اما آیا واقعا کاربر یک گوشی اندرویدی به این میزان حافظه نیاز دارد یا خیر؟ برای یافتن پاسخ این سوال با ادامه این متن همراه باشید.

اگر به گوشی‌های پرچمدار اخیر چینی‌ها نگاه کنید، اکثر آن‌ها از یک روند ثابت در ساخت و رونمایی از محصولاتشان بهره می‌برند. این کمپانی‌ها به‌طور پیوسته در حال افزایش ظرفیت حافظه رم گوشی‌های پرچمدار خود هستند.

پیش‌تر گوشی‌های چینی نخستین محصولاتی بودند که از رم 12 گیگابایت در محصولات پرچمدارشان استفاده می‌کردند که به زعم بسیاری افراد، برای گوشی های موبایل بیش از حد بالا به نظر می‌رسید!

اکنون اما ریلمی و نوبیا از جدیدترین گوشی‌های پرچمدار خود با 24 گیگابایت رم رونمایی کرده و رکورد جدیدی را در این زمینه به ثبت رسانده‌اند.

از سوی دیگر، بر اساس اطلاعات موجود، گوشی وان پلاس ایس 2 پرو نیز قرار است به همین میزان رم مجهز باشد!

روند حاضر در محصولات پرچمدار چینی این سوال را در ذهن بسیاری افراد ایجاد کرده که آیا گوشی های موبایل واقعا به 24 گیگابایت رم نیاز دارند؟

در حال حاضر، ظرفیت رم 16 گیگابایت حتی برای کامپیوترهای مخصوص بازی هم عالی به شمار می‌رود. بنابراین، آیا افزایش حافظه رم در گوشی های موبایل صرفا با اهداف تبلیغاتی انجام شده یا این که واقعا این گوشی‌ها قرار است محصولاتی توانمندتر در مقایسه با سایر محصولات بازار باشند؟

در ادامه قصد داریم به بررسی بیشتر این مساله پرداخته و جزئیات بیشتر آن را بررسی کنیم.

وظیفه رم در گوشی های موبایل چیست؟

رم در گوشی موبایل

پیش از بررسی دقیق‌تر مساله، لازم است با عملکرد حافظه رم در گوشی های موبایل آشنا شویم.

رم، یکی از سریعترین حافظه‌های موجود در گوشی است. این حافظه به‌مراتب سریعتر از حافظه داخلی دستگاه است؛ اما عملکردی کندتر از کش تعبیه شده در پردازنده دارد.

اما رم واقعا در یک گوشی موبایل به چه دردی می‌خورد؟

به دلیل سرعت بسیار بالاتر رم در مقایسه با حافظه داخلی گوشی‌های موبایل، این حافظه عموما برای لود کردن و اجرای اپلیکیشن‌های مختلف به کار می‌رود.

در صورتی که قصد داشتید سیستم عامل یا برنامه‌های گوشی موبایل خود را به‌جای رم از روی حافظه داخلی اجرا کنید، کارهای بسیار ساده و پیش پا افتاده‌ای چون ارسال پیام‌های متنی نیز چیزی بالغ بر چندین ساعت به طول می‌انجامید.

بنابراین، حافظه رم نقشی بسیار کلیدی در گوشی‌های موبایل دارد.

چه میزان رم برای یک گوشی موبایل کافی است؟

پاسخ دادن به این سوال، چندان ساده نبوده و به چندین فاکتور مختلف بستگی دارد. اساسا چندین کاربرد کلیدی دستگاه به‌طور مستقیم به حافظه رم وابسته است.

در ادامه، هریک از این موارد را با جزئیات بیشتری بررسی می‌کنیم:

اجرای اندروید به حداقل دو گیگابایت رم نیاز دارد

24 گیگابایت رم گوشی موبایل

اگر قصد داشته باشید از گوشی اندرویدی خود صرفا برای امور پایه‌ای نظیر برقراری تماس‌های تلفنی، گوش دادن به موزیک و یا ارسال پیام استفاده کنید، دو گیگابایت رم برای شما کاملا کافی خواهد بود.

بد نیست بدانید که تا پیش از انتشار سیستم عامل اندروید 13، حداقل رم مورد نیاز برای اجرای Android تنها یک گیگابایت بود. با این وجود، گوگل پس از این نسخه، حداقل میزان رم برای اجرای مناسب اندروید را به 2 گیگابایت ارتقا داد.

البته در این زمینه نباید اندروید گو (Android Go) را هم فراموش کرد که به بیان خود گوگل، سیستم عاملی فوق سریع برای گوشی‌های با رم کمتر از دو گیگابایت است.

به بیان دقیق‌تر، اجرای سیستم عامل اندروید گو به تنها 512 گیگ حافظه رم نیاز دارد!

البته این سیستم عامل عملکرد بسیار محدودتری در مقایسه با نسخه اصلی اندروید دارد؛ اما در عین حال قادر است عملکردهای کلیدی مورد انتظار از یک گوشی را به‌سادگی انجام دهد.

اپلیکیشن‌های حیاتی اندروید به حداقل 4 گیگابایت حافظه رم نیاز دارند

اپلیکیشن های اندروید

اگر قصد دارید از گوشی اندرویدی خود برای کارهایی فراتر از تماس گرفتن، ارسال پیام و چک کردن ایمیل استفاده کنید، باید به سراغ محصولاتی با حداقل 4 گیگ رم بروید.

اکثر اپلیکیشن‌های پرطرفدار و مهم اندروید مثل اینستاگرام، توییتر یا اپلیکیشن تازه‌وارد تردز به حداقل چهار گیگ حافظه رم نیازمند هستند.

این ظرفیت رم همچنین امکان تجربه برخی بازی‌های سبک‌تر اندرویدی را هم برای‌تان فراهم می‌کند.

اگر قصد بازی کردن با گوشی اندرویدی خود را دارید، به حداکثر 8 گیگ رم نیاز خواهید داشت

اگر هدف شما از خرید یک گوشی اندرویدی، علاوه بر کارهای پایه و استفاده از اپلیکیشن‌های پرطرفدار اجتماعی، تجربه روان‌تر رابط کاربری و یا اجرای بازی‌های پرجزئیات و سنگین است، توصیه می‌کنیم یک گوشی با حداقل 8 گیگ رم تهیه کنید.

یک گوشی با حداقل هشت گیگ حافظه رم می‌تواند بازی‌های پرجزئیات و باگرافیک و اپلیکیشن‌های سنگینی مثل ویرایشگرهای ویدیو را نیز بدون هیچ مشکلی اجرا کند.

24 گیگابایت رم گوشی موبایل

به همین دلیل، گوشی های پرچمدار سامسونگ عموما از 8 گیگ رم در مدل پایه بهره می‌برند.

با این وجود، در صورتی که علاقمندید تب‌های بسیار زیادی را در گوگل کروم به‌طور همزمان باز کنید، بد نیست نگاهی هم به گوشی‌های مجهز به 12 گیگ رم داشته باشید!

دقت کنید که خود مرورگر گوگل کروم برای اجرای مناسب به حافظه رم نسبتا بالایی نیاز دارد. بنابراین اگر عادت دارید تب‌های متعددی را در این مرورگر باز کنید، احتمالا به حافظه رم بالایی نیاز خواهید داشت.

گوشی‌های چینی به همین دلیل اکثر از 12 گیگابایت رم در مدل پایه پرچمداران خود استفاده می کنند.

رم بالاتر همیشه به معنای عملکرد بهتر نیست!

اکنون که بحث ظرفیت‌های بالای رم مطرح شده، بهتر است بدانید که حافظه رم بالا همیشه تضمین‌کننده عملکرد بهتر یک گوشی اندرویدی نیست.

در این خصوص، پردازنده دستگاه هم حائز اهمیت فراوانی است؛ چرا که باید توانایی بهره بردن از ظرفیت بالای رم را داشته باشد!

تراشه اسنپدراگون

به‌عنوان مثال، استفاده از 16 گیگ رم در یک گوشی مجهز به سری پردازنده‌های اسنپدراگون 600 کاری بیهوده است که بخش زیادی از حافظه رم را بلااستفاده باقی می‌گذارد. بنابراین حداکثر میزان رم قابل استفاده برای این سری پردازنده‌ها، 8 یا 12 گیگابایت است.

به همین جهت طبیعتا استفاده از 24 گیگابایت رم در همه گوشی های موبایل نمی‌تواند باعث اجرای سریعتر برنامه‌های همزمان و مالتی تسکینگ آسان‌تر شود.

سوال کلیدی: آیا در گوشی های موبایل به 24 گیگابایت رم نیاز داریم؟

اکنون بار دیگر به سوال اصلی خود باز می‌گردیم. آیا گوشی های هوشمند واقعا به 24 گیگابایت حافظه رم نیاز دارند؟

اگر واقع قصد دارید یک هیولای پرقدرت را همراه خود داشته باشید که بتواند تا مدت‌ها قادر به اجرای سنگین‌ترین بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها باشد، پاسخ این سوال مثبت است!

بعنوان مثال، گوشی رد مجیک 8 اس پرو پلاس، نمونه‌ای بارز از یک پرچمدار فوق‌العاده است که لیاقت استفاده از 24 گیگ رم را دارد!

رد مجیک 8 اس پرو پلاس

این دستگاه بالاترین مشخصات سخت افزاری ممکن برای یک گوشی اندرویدی را ارائه کرده و می‌تواند تا چندین سال، همچنان یکی از پرچمداران مدعی بازار باشد.

Red Magic 8 Pro+ به تراشه اسنپدراگون 8 پلاس نسل 2 مجهز است و می‌تواند به‌طور کامل از تمام ظرفیت یک رم 24 گیگ استفاده کند.

البته هنوز هیچ اپلیکیشن خاص یا مجموعه اپلیکیشن‌هایی نیستند که برای اجرا واقعا به 24 گیگابایت رم نیاز داشته باشند. با این حال، یک گوشی مجهز به این میزان حافظه رم قادر است چندین اپلیکیشن سنگین و بازی را به‌طور همزمان باز کرده و بدون هیچ دردسری بین آن‌ها جابجا شود.

البته همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، مهم‌ترین جامعه هدف گوشی‌های با رم 24 گیگابایت، گیمرهای موبایل هستند. این دسته گوشی‌ها معمولا از قابلیت‌های متعدد گیمینگ هم بهره می‌برند تا تجربه‌ای منحصربفرد از بازی کردن بر روی گوشی‌های موبایل را ارائه دهند.

به همین جهت، اگر قصد بازی کردن حرفه‌ای روی گوشی موبایل خود را دارید، یک گوشی با 24 گیگ رم می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد.