اندروید در برابر آی او اس

تمام ویژگی‌هایی که گوشی‌های اندرویدی دارند، اما آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده است

در این مطلب به معرفی 13 ویژگی کاربردی در گوشی های اندرویدی می‌پردازیم که آیفون از وجود آنها بی‌ نصیب مانده است.

رقابت میان گوشی‌های پرچم‌دار خانواده اندروید و آیفون به‌شدت تنگاتنگ شده و هر یک با بهره‌گیری از پردازنده‌های قدرتمند، از عهده اغلب وظایف پردازشی برمی‌آیند. دستگاه‌های مجهز به هر دو سیستم‌عامل، به‌لطف تکامل در فناوری لیتیون‌ یون و چیپست‌های کم‌مصرف، از عمر باتری بالایی برخوردار هستند و بهینه‌سازی هوشمند نرم‌افزاری نیز عملکرد روان و تقریبا بی‌نقص روزمره را فراهم می‌کند.

علاوه بر آن، در بخش دوربین نیز گوشی های اندرویدی و آیفون، به بلوغ کافی رسیده‌اند و در کسری از ثانیه قادر به ثبت تصاویر خیره‌کننده هستند. بدین ترتیب، انتخاب دستگاه میان این دو پلتفرم رقیب، تا حد زیادی به سلیقه‌ شخصی بستگی دارد.

اگرچه اپل به‌دلیل یکپارچگی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و کنترل هر دو بخش، برتری نسبی دارد؛ اما اندروید نیز از مزایای دیگری بهره‌مند شده که از جمله آنها می‌توان به فناوری‌های جدیدتر اشاره کرد. در این میان، گوشی های اندرویدی به برخی از ویژگی‌ های کاربردی مجهز هستند که آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده است. بنابراین برای مرور هر یک، در ادامه با ما همراه باشید.

ویژگی های که در گوشی های اندرویدی وجود دارند، اما آیفون از آنها بی نصیب مانده است

1. انتقال فایل‌ از طریق USB 3.0

ویژگی هایی که گوشی های اندرویدی دارند اما آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده

اگرچه تعدادی از تفاوت‌ها میان اندروید و آیفون، نرم‌افزاری هستند؛ اما اغلب آنها بر پایه تغییرات سخت‌افزاری شکل گرفته‌اند. طیف وسیعی از گوشی های اندرویدی موجود در بازار، از کانکتورهای USB-C برای انتقال داده و برق برخوردار هستند که امکان اتصال با سرعت بالاتر از 5 گیگابیت بر ثانیه در USB 3.1 نسل 1 و 10 گیگابیت بر ثانیه در USB 3.2 نسل 2 را ارائه می‌دهند. به‌طور متوسط سرعت انتقال اطلاعات از طریق USB 3.0، حدود 10 برابر بالاتر از درگاه لایتنینگ در آیفون است.

حتی سری آیفون 14 پرو، به‌عنوان جدیدترین و بالاترین عضو خانواده گوشی‌های اپل نیز هم‌چنان از درگاه لایتنینگ برای شارژ و انتقال داده استفاده می‌کند. حداکثر سرعت این پورت برای انتقال داده، به 480 مگابیت بر ثانیه در شرایط بهینه محدود شده است.

علاوه بر آن، گوشی‌ های هوشمند اندرویدی این امکان را به کاربران می‌دهند تا در صورت اتصال به برق، به تمامی بخش‌های حافظه داخلی گوشی دسترسی داشته باشند. بدین ترتیب می‌توان علاوه بر شارژ دستگاه، از کامپیوتر برای ارسال فایل به دستگاه اندرویدی استفاده کرد. بااین‌حال کاربران آیفون تنها می‌توانند به عکس‌ها، فیلم‌ها، پادکست‌ها، موسیقی، برنامه‌های تلویزیونی، کتاب‌های صوتی، آهنگ‌ها، یادداشت‌ها صوتی و محتوای خریداری شده دسترسی داشته باشند.

2. امکان تعویض لانچر

ویژگی هایی که گوشی های اندرویدی دارند اما آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده

ماهیت متن‌باز اندروید باعث شده کاربران از قابلیت‌های متعدد شخصی‌سازی بهره‌مند شوند. اگرچه لانچر پیش‌فرض موجود در نسخه‌های فعلی اندروید عملکرد بهینه و امکانات مناسبی را ارائه می‌دهند، اما می‌توان آن را به‌راحتی با نمونه‌های متنوع دیگر که در فروشگاه پلی استور قرار دارند، جایگزین کرد. این لانچرها علی‌رغم شباهت کلی با نمونه اصلی سازنده، معمولا ویژگی‌های متعددی را به‌همراه دارند. برای مثال می‌توان با استفاده از آنها بسته‌های آیکون را برای تغییر ظاهر و تم آنها نصب کرد.

برخی از لانچرهای جایگزین، امکانات و گزینه‌های پیچیده‌ای را برای شخصی‌سازی حداکثری ارائه می‌دهند، در حالی‌که دیگر نمونه‌ها ساده‌سازی هر چه بیش‌تر محیط کاربری را در دستور کار قرار داده‌اند.

با انتشار iOS 16، سرانجام ویژگی جدیدی به آیفون‌ها اضافه شد تا کاربران بتوانند ویجت‌ها را به صفحه اصلی اضافه کرده و صفحه قفل خود را شخصی‌سازی کنند. اپل هم‌چنین امکان استفاده از تصاویر، والپیپیرهای متحرک و ایموجی‌ها را به‌عنوان پس‌زمینه به‌همراه حالت فوکوس اضافه کرد تا اضافه کردن تصاویر بک‌گراند به‌صورت پویا فراهم شود.

هم‌چنین از زمان انتشار iOS 14، کاربران با استفاده از برنامه Shortcuts می‌توانند برای تغییر آیکون‌ هر برنامه استفاده کنند. البته این ترفند کمی پیچیده بوده و موجب تاخیر در باز کردن اپلیکیشن می‌شود.

3. دانلود برنامه از دیگر منابع نرم‌افزاری – یکی از ویژگی هایی که گوشی های اندرویدی دارند، اما آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده 

ویژگی هایی که گوشی های اندرویدی دارند اما آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده

دستگاه‌های اندروید به‌طور پیش‌فرض با فروشگاه گوگل پلی برای دریافت برنامه‌های جدید ارائه می‌شوند. بااین‌حال، گوگل کاربران را به استفاده از فروشگاه نرم‌افزاری خود محدود نکرده و برخی از سازندگان مانند سامسونگ و آمازون نیز خدمات مشابهی را به ارائه می‌دهند.

در این میان، حتی دستگاه‌های آمازون فایر بدون برنامه‌های پیش‌فرض گوگل عرضه شده‌اند که نشان‌دهنده ماهیت متن‌باز بودن این اکوسیستم و امکان شخصی‌سازی محصول براساس تصمیم سازنده و کاربر هستند. علاوه بر آن، می‌توان برنامه‌های اندرویدی را از منابع شخص ثالث و غیررسمی نیز دریافت کرد که البته معمولا با ریسک‌های امنیتی همراه است.

اما از سوی دیگر، کاربران آیفون تنها محدود به نصب برنامه‌ها از اپ استور اپل هستند. با توقف پروژه سیدیا و امکان جیلبریک دستگاه‌های اپل، تقریبا راه قطعی و قابل اتکایی برای دانلود اپلیکیشن از منبعی جز App Store باقی نمانده است.

4. امکان روت سیستم‌عامل و تغییر رام

ویژگی هایی که گوشی های اندرویدی دارند اما آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده

کاربران دستگاه‌های اندرویدی می‌توانند تحت فرآیندی به‌نام «روت»، امکان دسترسی و کنترل کامل سیستم‌عامل را داشته باشند. از آنجاکه در حالت عادی، امکان انجام کارهای خاص مانند حذف برنامه‌های پیش‌فرض یا جابجایی فایل‌های سیستمی برای کاربران وجود ندارد، پس از اعطای دسترسی روت، تقریبا انجام هر تغییری در محیط سیستم‌عامل امکان‌پذیر خواهد بود.

هم‌چنین در این حالت می‌توان پردازنده را برای عملکرد بهتر اورکلاک یا برای دستیابی به عمر باتری بهتر، آندرکلاک کرد. پس از روت، امکان مسدودسازی تبلیغات و انواع بلوت‌ویر نیز وجود دارد و فایل‌هایی که در حالت عادی قفل هستند را می‌توان ویرایش یا کپی کرد.

از جمله ویژگی‌هایی که پس از روت دستگاه قابل انجام است، امکان فلش انواع رام خواهد بود. به‌دلیل ماهیت متن‌باز بودن اندروید، طیف متنوعی از رام‌های کاستوم (سفارشی) برای اکثر دستگاه‌ها وجود دارند که با تغییراتی از جمله رابط کاربری مختلف، ویژگی‌های جدید و سایر بهبودهای عملکردی همراه هستند. اگرچه کاربران آیفون پیش‌تر می‌توانستند با جیلبریک دستگاه‌های خود، از امکانات نسبتا مشابه با روت در اندروید استفاده کنند، اما چنین فرآیندی دیگر امکان‌پذیر نیست.

5. تجربه بازی‌های واقعیت مجازی – از جمله ویژگی هایی که گوشی های اندرویدی دارند، اما آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده 

ویژگی هایی که گوشی های اندرویدی دارند اما آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده

اندروید به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا سیستم عامل را مطابق با نیازهای خود تغییر داده و آن را به‌جز گوشی و تبلت، بر روی دیگر دستگاه‌ها اجرا کنند. برای نمونه، هدست‌های واقعیت مجازی کوئست که توسط متا ساخته شده‌اند بر پایه یک نسخه سفارشی اندروید، اجرا می‌شوند. بنابراین، کاربران می‌توانند برنامه‌های اندروید را به‌صورت اختصاصی بر روی هدست آپلود کنند، حتی اگر در فروشگاه متا موجود نباشند. این ویژگی امکان اجرای پلتفرم دیسکورد برای چت یا پخش اسپاتیفای برای موسیقی پس‌زمینه را در حین بازی‌های واقعیت مجازی با هدست‌های کوئست متا فراهم می‌کند.

از سوی دیگر، اپل نیز مدتی است که کار بر روی هدست‌های واقعیت مجازی، افزوده و ترکیبی را آغاز کرده، اما تاکنون جزئیات مشخصی از این پروژه مانند تاریخ عرضه به بیرون درز نکرده است. طبق گزارش‌ها، اولین هدست این شرکت با قیمت گزاف 3000 دلاری عرضه خواهد شد که با اکوسیستم iOS برای قابلیت‌هایی نظیر فیس‌ آی‌دی، کنترل بدون لمس و پخش محتوای ویدیویی ادغام می‌شود.

6. دستگاه‌های تاشو

ویژگی هایی که گوشی های اندرویدی دارند اما آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده

گوشی‌های منعطف و تاشو یکی از سوژه‌های داغ و جذاب دنیای فناوری هستند و تمامی این دستگاه‌ها مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید اجرا می‌شوند. سامسونگ از جمله تولیدکنندگان پیشتاز در این حوزه بوده که برای اولین بار از گوشی خمیده گلکسی راند در سال 2013 رونمایی کرد. این شرکت سپس در سال 2019 اولین سری از گوشی‌های تاشو گلکسی فولد را روانه بازار کرد که تاکنون چهار نسل از آن تولید شده است.

بااین‌حال، کاربران آیفون برای دستیابی به دستگاه تاشو ساخت اپل، چاره‌ای جز انتظار ندارند. براساس شایعات، این شرکت در حال ساخت یک دستگاه منعطف است که البته جزئیات مشخصی از آن در دست نیست.

7. زوم اپتیکال با بزرگ‌نمایی بالا

ویژگی هایی که گوشی های اندرویدی دارند اما آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده

گوشی‌های هوشمند با گذشت زمان تعداد دوربین‌های بیش‌تری دریافت کرده‌اند، چنانکه دستگاه‌های پرچم‌دار کنونی حداقل از دو تا چهار سنسور تصویربرداری در قاب پشتی برخوردار هستند. این مجموعه معمولا شامل یک سنسور اصلی با مگاپیکسل بالا و زاویه باز، یک لنز اولترا واید با مگاپیکسل کم‌تر و یک سنسور تله‌فوتو با قابلیت زوم اپتیکال است. برای نمونه، گلکسی اس 22 اولترا دارای چهار دوربین است که لنزهای تله‌فوتو 10 مگاپیکسلی با قابلیت زوم 3 و 10 از جمله آنها هستند.

از سوی دیگر، گوگل پیکسل 7 پرو نیز دارای لنز تله‌فوتو با زوم 5 برابری و وضوح 48 مگاپیکسل است. وجه اشتراک هر دو گوشی این است که لنزهای تله‌فوتو آنها از نوع پریسکوپی هستند. با استفاده از این فناوری، آینه‌ها و لنزها به‌صورت افقی در داخل گوشی تعبیه می‌شوند و امکان زوم بالاتر را ممکن می‌کند.

بااین‌حال گوشی های آیفون هم‌چنان فاقد لنز پریسکوپ هستند. علاوه بر آن، لنزهای تله‌فوتو نیز تنها به مدل‌های پرو اضافه شده‌اند. آیفون 11 پرو اولین گوشی اپل بود که با لنز تله‌فوتو 2.5 برابری همراه بود و در آیفون 13 پرو و 14 شاهد حضور سنسور تله‌فوتو 3 برابری هستیم.

8. شارژ سریع‌تر – یکی از ویژگی هایی که گوشی های اندرویدی دارند، اما آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده 

ویژگی هایی که گوشی های اندرویدی دارند اما آیفون از آنها بی‌ نصیب مانده

گوشی های اندرویدی از جنبه سرعت شارژ در مقایسه با نمونه‌های آیفون برتری قابل توجهی دارند. این اختلاف تا حدی به‌دلیل محافظه‌کاری اپل و تاکید این شرکت بر حفظ طول عمر و سلامت باتری به‌وجود آمده است. آیفون 14 پرو و پرو مکس از شارژر باسیم 27 وات، شارژر بی‌سیم 7.5 وات سازگار با Qi و نمونه 16 واتی Megsafe پشتیبانی می‌کنند.

از سوی دیگر، گلکسی اس 23 اولترا که از رقبای سرسخت نسل جدید آیفون محسوب می‌شود، از قابلیت شارژ 45 واتی بهره می‌برد. علاوه بر آن، برخی دیگر از سازندگان شاخص اندرویدی نیز از فناوری شارژ فوق‌سریع در گوشی‌های خود استفاده کرده‌اند.

برای مثال، وان‌پلاس 10R 5G در نسخه 12/256 گیگابایتی از شارژ فوق‌سریع 150 واتی SuperVOOC پشتیبانی می‌کند که می‌تواند تنها در عرض نیم ساعت دستگاه را به‌طور کامل شارژ کند. شرکت ویوو نیز با عرضه iQOO 10 Pro یک قدم فراتر رفته و امکان شارژ 200 وات را برای گوشی خود فراهم کرده است. اما در راس همه آنها، ردمی نوت 12 دیسکاور قرار دارد که به‌لطف پشتیبانی از شارژر 210 واتی، تنها ظرف 9 دقیقه به‌طور کامل شارژ می‌شود.

9. شارژ معکوس

شارژ معکوس

حتی گوشی‌های اندرویدی میان‌رده امروزی با پشتیبانی از قابلیت شارژ بی‌سیم معکوس عرضه می‌شوند که امکان شارژ سایر دستگاه‌ها را فراهم می‌کند. برای مثال، موتورولا اج 2022 دارای شارژ سیمی 30 واتی، شارژ بی‌سیم 15 واتی و شارژ معکوس 5 واتی برای انتقال نیرو به لوازم جانبی از جمله کیس شارژ هدفون است.

این قابلیت اما در گوشی‌ های آیفون برقرار نبوده و اپل هم‌چنان در حال آزمایش آن است. به‌نقل از برخی منابع، اپل در ابتدا قرار بود ویژگی شارژ معکوس را به سری آیفون 14 اضافه کند که در نهایت متنفی شد.

10. ایجاد چند حساب کاربری و حالت مهمان

حالت مهمان

مانند رایانه‌ها که با ارائه قابلیت راه‌اندازی حساب‌های کاربری متعدد، از اشتراک‌گذاری اطلاعات میان کاربران مختلف جلوگیری می‌کند، گوشی های اندرویدی نیز از ویژگی مشابهی برخوردار هستند که در آن می‌توان چندین حساب کاربری مختلف و شخصی را ایجاد کرد.

تفکیک حساب‌های کاربری تنها محدود به داده‌ها نیست و می‌توان تصاویر پس‌زمینه و هر چیز دیگری را به‌حالت شخصی درآورد. از طریق این ویژگی، هر کاربر یک رمز عبور جداگانه برای ورود به حساب خود در اختیار دارد. علاوه بر آن، گوشی های اندرویدی دارای حالت مهمان نیز هستند که از یک حساب کاربری خالی با برنامه‌های پیش‌فرض تشکیل می‌شود. پس از اتمام کار، با ضربه زدن روی عبارت “Remove Guest”، فعالیت‌های کاربر موقت حذف شده و حریم خصوصی او و شما حفظ خواهد شد.

اما در مقابل، چنین قابلیتی برای گوشی های آیفون تعریف نشده است. بنابراین اگر شخص دیگری بخواهد از گوشی شما استفاده کند، باید ابتدا از حساب کاربری شما خارج شده و سپس Apple ID خود را وارد کند.

11. اجرای چندین نسخه از یک برنامه

دوال اپس

اندروید هم‌چنین از قابلیت ورود به یک برنامه با استفاده از دو حساب کاربری مجزا نیز پشتیبانی می‌کند. چه برای استفاده شخصی یا تجاری از واتساپ باشد یا تماشای دو ویدیوی هم‌زمان در یوتیوب، می‌توانید نسخه ثانویه برنامه‌ها را در اندروید اجرا کنید. نسخه‌های اختصاصی اندرویدی که بر روی گوشی‌های سامسونگ، شیائومی، اوپو و وان‌پلاس اجرا می‌شوند، همگی امکان شبیه‌سازی انواع خاصی از برنامه‌ها را ارائه می‌دهند تا از این طریق بتوانید هم‌زمان دو نسخه را اجرا کنید.

سامسونگ این ویژگی را تحت عنوان “Dual Messenger” ارائه کرده و امکان شبیه‌سازی را برای برنامه‌های پیام‌رسان و اجتماعی نظیر اسنپ‌چت، واتساپ و تلگرام ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، پلی استور نیز دارای برنامه‌های شخص ثالث نظیر Parallel Space است که می‌تواند تقریبا همه برنامه‌‌های اندروید را با ارائه یک نسخه دیگر شبیه‌سازی کند. اگرچه در آیفون می‌توان نماد هر برنامه را در چندین صفحه ایجاد کرد، اما امکان نصب نسخه ثانویه یک اپلیکیشن برای ورود با حساب کاربری دیگر وجود ندارد.

12. امکان اجرای دو برنامه در یک صفحه تقسیم شده

split screen

تمامی گوشی های اندرویدی از قابلیت اجرای هم‌زمان دو برنامه در حالت تقسیم صفحه (Split Screen) پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی از زمان عرضه اندروید 7 در سال 2016 اضافه شده و از طریق آن می‌توان یک صفحه را به دو برنامه اختصاص داد و اندازه پنجره هر یک را بزرگ و کوچک کرد.

بااین‌حال، کاربران آیفون از این ویژگی بی‌نصیب مانده‌اند. اگرچه برای برخی از برنامه‌ها امکان شناور شدن روی برنامه تمام صفحه وجود دارد، اما امکان تقسیم صفحه برای استفاده از دو اپلیکیشن در iOS وجود ندارد.

13. ارسال گیف‌ از صفحه‌کلید – از جمله ویژگی های اندروید که آیفون از آن بی نصیب مانده

گیف

صفحه‌کلید اصلی اندروید، Gboard نام دارد و با مجموعه‌ای از ویژگی‌ها ارائه شده که کیبورد آیفون فاقد آنها است. از جمله بزرگ‌ترین تفاوت‌ها، امکان ارسال سریع و آسان گیف، به‌طور مستقیم از طریق صفحه‌کلید اندروید است. Gboard هم‌چنین قادر به نمایش یک ردیف کامل اعداد در بالای صفحه‌کلید QEWRTY است که برای تایپ سریع و در دسترس اعداد کاربرد دارد.

هم‌چنین کاربران اندرویدی می‌توانند از طرح‌های دیگری غیر از QWERTY شامل گزینه‌های QWERTZ، DVORAK، AZERTY و COLEMAN استفاده کنند. جی‌بورد با پشتیبانی از دستکم 120 زبان، قادر به ترجمه زنده میان هر یک است. دیگر مزیت قابل توجه جی‌بورد برای کاربران اندرویدی این است که با فشردن طولانی هر کلید، مجموعه‌ای از اعداد، علائم نگارشی و تاکیدی ظاهر می‌شوند. صفحه‌کلید گوگل هم‌چنین با تنوع بالای تم و گزینه‌های روشن و تاریک همراه شده و امکان سازگاری رنگ کیبورد را با تصویر پس‌زمینه فراهم می‌کند.