گلکسی ای 53

گلکسی ای 53 بخریم یا پوکو ایکس 5؛ جنگ میان رده‌های اقتصادی

اگر برای خرید گوشی جدید بین گلکسی ای 53 و پوکو ایکس 5 شک دارید، با مقایسه مشخصات فنی، دوربین و قیمت این دو موبایل با ما همراه باشید.

در ماه اخیر بازار تلفن همراه کشورمان با نوسانات زیادی همراه بوده و شاهد قیمت‌های عجیب و غریبی برای گوشی‌ها بوده‌ایم. اما خوشبختانه چند روزی از ثبات نسبی قیمت‌ها می‌گذرد و کم کم خریداران شجاعت کافی برای خرید گوشی جدید را به دست آورده‌اند. از آنجایی که گوشی‌های میان رده‌ بیشترین طرفدار را در ایران دارند، در این مقاله نیز دو نمونه از گوشی‌های پرطرفدار را زیر ذره‌بین گجت نیوز خواهیم برد که هواداران خاص خودشان را دارند و به گزینه اصلی خریداران تبدیل شده‌اند.

گلکسی ای 53 – Galaxy A53 میان رده سامسونگ بوده که حالا حدود یک سال از زمان عرضه آن می‌گذرد. این گوشی انتخاب اول طرفداران سامسونگ بوده که نمی‌خواهند مبلغ زیادی را برای تلفن همراهشان هزینه کنند. در سمت دیگر پوکو ایکس 5 – POCO X5، محصول جدید زیر مجموعه شیائومی را شاهد هستیم که حدود یک ماه از معارفه آن می‌گذرد و میان رده تازه‌نفس پوکو آمده تا سهم بیشتری از بازار را نصیب چینی‌ها کند. در ادامه با بررسی جامع طراحی و کیفیت ساخت، نمایشگر، سخت افزار پردازشی، دوربین، باتری و قیمت این دو دیوایس قصد داریم گوشی برتر را مشخص کنیم.

مقایسه گلکسی ای 53 با پوکو ایکس 5

پیش از شروع بهتر است مشخصات فنی دو دستگاه را روی کاغذ ببینیم.

Galaxy A53POCO X5
وزن و ابعاد

۸.۱۰×۷۴.۸۰×۱۵۹.۶۰
190 گرم

۸×۷۶.۲×۱۶۵.۹
189 گرم

صفحه نمایش6.46 اینچی از نوع SuperAMOLED و رزولوشن 2400×1080 پیکسل6.67 اینچی از نوع AMOLED و رزولوشن 2400×1080 پیکسل
چیپستاگزینوس 1280اسنپدراگون 695
فناوری ارتباطی5G5G
حافظه8 گیگابایت رم
128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
8 گیگابایت رم
256 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
دوربین اصلیماژول چهارگانه 64 + 12 + 5 + 5 مگاپیکسلی عریض، فوق عریض، ماکرو و تشخیص عمقماژول سه‌گانه 48، 8 و 2 مگاپیکسلی عریض، فوق عریض و ماکرو
دوربین سلفی32 مگاپیکسل13 مگاپیکسل
سیستم عاملاندروید 12اندروید 12
باتری5000 میلی‌آمپر ساعت – شارژ سریع 25 واتی5000 میلی‌آمپر ساعت – شارژ سریع 33 واتی

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی ای 53

گلکسی ای 53 ابعادی به اندازه ۸.۱×۷۴.۸۰×۱۵۹.۶۰ میلی‌متر داشته و بدنه‌اش در جلو از جنس شیشه گوریلا گلس 5 و فریم و بدنه هردو از پلاستیک فشرده مات ساخته شده است. در دست گرفتن گوشی حس داشتن یک گوشی بالا رده را به شما القا می‌کند و نباید آن را با پلاستیک‌های براق و بی کیفیت گوشی‌های پایین رده مقایسه کنید.

پوکو ایکس 5 نیز در ابعاد ۸×۷۶.۲×۱۶۵.۹ ساخته شده و قاب جلویی با گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود، در حالی که جنس فریم و بدنه پلاستیکی است. کیفیت بدنه میان رده پوکو نیز همانند ای 53 بالاست و هنگامی که آن را در دست می‌گیرید احساس مرغوبیت به شما منتقل می‌شود. در بحث کیفیت ساخت هر دو گوشی تا حد زیادی به یکدیگر شباهت دارند اما آنچه آن‌ها را از هم متمایز می‌کند، مدل گوریلا گلس به کار رفته در آن‌هاست. در ای 53 از گوریلا گلس 5 استفاده شده که در مقایسه با گوریلا گلس 3 مقاومت بالاتری در برابر خط و خش دارد. بنابراین در این بخش سامسونگ بهتر عمل کرده است.

در بخش طراحی نیز ظاهر جلویی هر دو گوشی به دلیل فقدان المان خاص، شبیه به هم بوده و تفاوت‌ها در قاب پشتی نمایان می‌شوند. طراحی ایکس 5 تا حد زیادی شبیه به سایر گوشی‌های پوکو و شیائومی بوده و آن بخش مشکی رنگ بدنه را بارها دیده‌ایم. در مقابل طراحی ای 53 تا حدی از پرچمدار سامسونگ الهام گرفته شده و ظاهر خاص‌تری دارد. با این وجود در مقوله طراحی، سلیقه کاربر حرف اول را می‌زند و باید ببینید کدام به مذاقتان بیشتر خوش می‌آید.

برنده بخش طراحی و کیفیت ساخت: گلکسی ای 53

صفحه نمایش

نمایشگر پوکو ایکس 5

سامسونگ برای میان رده‌اش به سراغ نمایشگرهای ساخت خودش رفته و ای 53 را مجهز به صفحه نمایشی با پنل SuperAMOLED به قطر 6.5 اینچ و رزولوشن 2400×1080 پیکسل کرده است. این صفحه نمایش نسبتا بزرگ تراکم پیکسلی 405 پیکسل بر اینچ را داشته و نسبت نمایشگر به بدنه 85.4 درصد است. بدین ترتیب 85.4 درصد از نمای جلوی گوشی به نمایشگر تعلق دارد.

نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی، پشتیبانی از کیفیت +10 HDR و حداکثر روشنایی 800 نیت از دیگر ویژگی‌های نمایشگر جذاب ای 53 به شمار می‌روند. همانطور که بالاتر نیز اشاره کردیم، یک لایه از شیشه گوریلا گلس 5 روی نمایشگر کشیده شده تا مقاومت دیوایس در برابر خط و خش و ترک خوردگی ارتقا پیدا کند.

در ایکس 5 شاهد به کار گیری یک صفحه نمایش 6.67 اینچی با پنل AMOLED هستیم که عمق رنگ کمتری نسبت به نوع SuperAMOLED دارد. این نمایشگر می‌تواند تصاویر را با رزولوشن 2400×1080 پیکسل پخش کند و گرچه رزولوشن نمایشگر با ای 53 برابر است اما به دلیل ابعاد بزرگتر صفحه، تراکم پیکسلی آن به 395 پیکسل بر اینچ کاهش یافته است. با این وجود کیفیت تصاویر همچنان خوب ارزیابی می‌شوند. نسبت نمایشگر به بدنه نیز در طراحی پوکو به 85 درصد رسیده و کمی از نماینده سامسونگ کمتر است.

صفحه نمایش ایکس 5 از نرخ تازه‌سازی 120 هرتزی نیز پشتیبانی می‌کند اما میزان روشنایی صفحه در بیشترین حالت به 1200 نیت می‌رسد که رقم شگفت‌انگیزی است. با این وجود کاربران به دلیل عدم پشتیبانی از کیفیت +10 HDR در این گوشی کمی ناامید خواهند شد.

برنده بخش نمایشگر: گلکسی ای 53

سخت افزار پردازشی

گلکسی ای 53

اگزینوس 1280 قلب تپنده گلکسی ای 53 بوده که در کنار 8 گیگابایت رم، عملکرد نسبتا سریعی را حین اجرای برنامه‌های سبک و نیمه‌سنگین از خود به نمایش می‌گذارد. این چیپست امکان برقراری ارتباط از طریق شبکه 5G را نیز فراهم می‌کند و از این لحاظ می‌توانید روی استفاده بلندمدت از آن حساب کنید (چون در ایران هنوز سال‌ها با تکنولوژی 5G‌ فاصله داریم!). سامسونگ برای نسخه پایه ای 53 میزان 128 گیگابایت حافظه داخلی در نظر گرفته اما امکان افزایش این حافظه از طریق کارت حافظه جانبی نیز وجود خواهد داشت.

پوکو برای بخش پردازش میان رده جدیدش به سراغ اسنپدراگون 695 رفته که از عمر آن چند سال می‌گذرد و در بحث عملکرد، یک پله پایین‌تر از اگزینوس 1280 قرار می‌گیرد. گرچه مدت زیادی از عمر این چیپست می‌گذرد اما کوالکام این چیپ را با فناوری 5G روانه بازار کرده است. در کنار این چیپست 8 گیگابایت رم قرار گرفته تا حین انجام کارهای روزمره و اجرای اپلیکیشن‌ها شاهد روانی عملکرد دیوایس باشیم. در ایکس 5 نیز همانند ای 53 می‌توانیم با استفاده از کارت حافظه جانبی، میزان حافظه در دسترس را افزایش بدهیم.

برنده بخش سخت افزار پردازشی: گلکسی ای 53

دوربین

دوربین گلکسی ای 53

روی قاب پشتی گلکسی ای 53 یک ماژول دوربین چهارگانه متشکل از سنسورهای 64، 12، 5 و 5 مگاپیکسلی دیده می‌شود که به ترتیب وظایف دوربین عریض (اصلی)، دوربین فوق عریض، دوربین ماکرو و دوربین تشخیصی عمق را بر عهده دارند. پردازش رنگ‌ها به طور کلی خوب ارزیابی می‌شوند اما جای تعجبی ندارد اگر بگوییم در تصاویر کمی نویز به چشم می‌خورد. جزئیات عکس به لطف سنسور 64 مگاپیکسلی تا حد زیادی حفظ می‌شوند و امکان فیلم‌برداری با کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه فراهم شده است.

دوربین اصلی پوکو ایکس 5 نیز از سه سنسور 48، 8 و 2 مگاپیکسلی توان می‌گیرد که به ترتیب از نوع عریض (اصلی)، دوربین فوق عریض و دوربین ماکرو هستند. این ماژول دوربین از سنسور تشخیص عمق محروم شده و طبیعتا کیفیت تصاویر بوکه پایین‌تر از رقیب سامسونگی خواهد بود. در بخش فیلم‌برداری نیز می‌توانید حداکثر با رزولوشن 1080p و 30 فریم بر ثانیه به ضبط فیلم بپردازید که در مقایسه با ای 53 ضعف دارد.

دوربین سلفی این دو میان رده نیز با یکدیگر اختلاف‌های بزرگی دارند. گلکسی ای 53 مجهز به سنسور 32 مگاپیکسلی شده که می‌تواند با کیفیت 4K و 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند. در مقابل ایکس 5 از یک سنسور 13 مگاپیکسلی برخوردار شده که از نوع عریض بوده و می‌تواند با کیفیت Full HD و سرعت 60 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کند.

برنده بخش دوربین: گلکسی ای 53

باتری و شارژدهی

باتری پوکو ایکس 5

هر دو کمپانی گوشی‌ساز برای میان رده‌هایشان به سراغ باتری 5000 میلی‌آمپر ساعتی از نوع لیتیوم پلیمر رفته‌اند. این باتری با توجه به مصرف پایین انرژی در هر دو دیوایس، حدود یک و نیم الی دو روز کاری پاسخگوی کاربر خواهد بود.

اما در این میان چیزی که ایکس 5 را برتر از ای 53 می‌کند، فناوری شارژ 33 واتی‌اش بوده که در مقایسه با فناوری 25 واتی سامسونگ، با سرعت بیشتری باتری را شارژ می‌کند.

برنده بخش باتری و شارژدهی: پوکو ایکس 5

سخن پایانی

گلکسی A53

سامسونگ و شیائومی رقابت سنگینی را در سگمنت میان رده‌ها با یکدیگر دارند. در سال‌های اخیر گوشی‌های شیائومی و زیرمجموعه‌اش، یعنی پوکو با مشخصات فنی مناسب و قیمت بسیار اقتصادی خود محصولات سامسونگ را خلع سلاح می‌کردند و برتری بی چون و چرای خود را به رخ می‌کشیدند، اما سامسونگ با سری جدید میان رده‌هایش قاعده بازی را عوض کرده و حداقل در مقایسه گلکسی ای 53 با پوکو ایکس 5، عنوان گوشی برتر به ای 53 می‌رسد که در بیشتر بخش‌ها عملکرد بهتری را به جای گذاشته است.

گلکسی A53 و پوکو ایکس 5 در بازار به ترتیب 13 میلیون و 600 هزار تومان و 13 میلیون و 300 هزار تومان قیمت دارند و می‌توانید نسبت به خرید آن‌ها اقدام کنید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*