اعلام قیمت جدید خودرو پس از تعطیلات نوروز

بعد از تعطیلات منتظر اعلام قیمت جدید خودرو باشید؛ انفجار در بازار خودرو یا پایان التهاب؟

قیمت جدید خودرو قرار است در نیمه دوم فروردین 1402 اعلام شود. با این اوصاف، باید انتظار ثبات بازار را داشت یا موج جدید افزایش قیمت ماشین؟

طی چند وقت اخیر احتمال انفجار قیمت در بازار خودرو در نتیجه عواملی مثل افزایش نرخ ارز، محل نگرانی مردم و فعالان حوزه خودرو شده است. با وجود این، به‌تازگی محمود دودانگه به‌عنوان نایب رئیس شورای رقابت اعلام کرد قیمت کارخانه‌ای جدید خودرو در نیمه دوم فروردین 1402 مشخص می‌شود. وی همچنین اشاره کرد که قرار است در سال نو بازار به ثبات برسد و قیمت خودرو تعادلی به خود ببیند.

برنامه شورای رقابت برای ایجاد ثبات در بازار خودرو

اعلام قیمت جدید خودرو پس از تعطیلات نوروز

محمود دودانگه طی مصاحبه با ایسنا پیش از اطلاع‌رسانی درباره اعلام قیمت جدید خودرو، این نکته را ذکر کرد که بر اساس بررسی‌های شورای رقابت، بازار خودرو سواری در کشور شکلی انحصاری به خود گرفته است. او در ادامه توضیح داد شورای رقابت دغدغه حرکت بازار خودرو به سمت فضایی رقابتی‌تر را دارد و همچنین می‌خواهد ذی‌نفعان واقعی بازار خصوصاً تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، حداقل تا حدودی از شرایط رضایت داشته باشند. به‌همین خاطر، شورای رقابت تلاش کرده است هماهنگی و تعاملی را بین ذی‌نفعان با برگزاری جلسه‌های کارشناسی و مدیریتی به بهترین شکل برقرار کند.

با توجه به اظهارات نایب رئیس شورای رقابت، در این جلسه‌ها از خودروسازان، انجمن قطعه‌سازان، انجمن واردکنندگان و نهادهای مدافع حقوق مصرف‌کننده مثل سازمان حمایت، انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان و وزارت صمت دعوت به‌عمل آمد. در نتیجه آن‌ها برنامه‌ای را با هدف ارتقای کیفی و کمی تولید خودروسازان، رسیدن بازار به ثبات در میان‌مدت و رعایت حقوق مصرف‌کنندگان به‌واسطه سازوکاری مشخص تدارک دیده‌اند.

اعلام قیمت جدید خودرو پس از تعطیلات نوروز

ضمن این‌ها، دودانگه این نکته را خاطرنشان کرد که اگرچه متغیرهای خرد و کلان اقتصادی تغییراتی چشمگیر پیدا کرده‌اند، قیمت کارخانه خودرو هنوز دست‌نخورده باقی مانده است. آن‌طور که او یادآوری کرده، خودروسازان محصولات خود را با قیمتی مطابق با ارزش واقعی‌شان ارائه نمی‌کنند و در همان حال، مصرف‌کنندگان نهایی نمی‌توانند با قیمتی منصفانه به خودرو مد نظر خود دست پیدا کنند. دودانگه در کنار تاکید روی این موضوع، از امیدواری‌شان نسبت به ایجاد رضایت نسبی برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در چهارچوب دستورالعمل‌های مصوب شورای رقابت گفته است.

اعلام قیمت جدید خودرو با آغاز سال نو

اعلام قیمت جدید خودرو پس از تعطیلات نوروز

دودانگه می‌گوید در ضابطه مصوب شورای رقابت، همه ملاحظات را در نظر گرفته‌اند تا همه طرف‌ها نفع ببرند. طبق اعلام او، قرار است طی اولین جلسه شورای رقابت در سال 1402 تصمیم‌گیری صورت بگیرد و سپس در نیمه دوم فروردین پیش رو تصمیم‌ها برای اجرا ابلاغ بشوند. به‌عبارتی دیگر، باید انتظار اعلام قیمت کارخانه‌ای جدید خودرو در نیمه دوم فروردین سال جدید را داشته باشیم.

البته نایب رئیس شورای رقابت متذکر شد که اعلام قیمت جدید خودرو در چهارچوب دستورالعمل‌های شورا لزوماً افزایش قیمت بازار خودروها را به‌دنبال نخواهد داشت. او به‌طور دقیق‌تر در این‌باره چنین توضیح داده است:

در واقع باید گفت با عرضه و تولید بیشتر و همچنین شناسایی دقیق مصرف‌کنندگان قیمت بازار و کارخانه به‌هم نزدیک شود. از سوی دیگر با توجه به برنامه‌ریزی برای واردات خودرو و عرضه در قالب سامانه یکپارچه، عطشی که در بازار وجود دارد از بین می‌رود و خودرو از حالت کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی تبدیل می‌شود. لذا در یک دوره زمانی میان‌مدت شش ماهه خودروسازان باید برای جلب نظر مشتری دنبال روش‌های جدید فروش و بازاریابی و صادرات محصولات خود باشند.

مدتی پیش معاون خودرویی وزارت صمت از افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو خبر داد؛ هرچند وزارت صمت چنین افزایشی قیمتی را تکذیب کرد. حالا دودانگه، نایب رئیس شورای رقابت افزایش 30 تا 70 درصدی قیمت کارخانه خودروها را رد کرده و مدعی شده است که این بازه «دقیق نیست» و «تایید نمی‌شود».

نهایتاً به‌گفته دودانگه، شورای رقابت با باور به انحصاری شدن بازار اتومبیل های سواری، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو را به ابلاغ و انتشار رسانده و روش قیمت‌گذاری این کلاس از اتومبیل‌ها را تعیین کرده است. حالا جهت تعیین قیمت پایه همه خودروهای تولید داخل، ابتدا میانگین قیمت سه نمونه مشابه خارجی به دلار در نظر گرفته می‌شود. بعد از آن، قیمت ریالی با نرخ ارز مرکز مبادله مشخص و با قیمت سازمان حمایت مقایسه خواهد شد تا خودروها از A تا F دسته‌بندی شوند. در آخر بر اساس دسته‌بندی مذکور، قیمت سازمان حمایت یا قیمت دیگری با تصمیم شورای رقابت به تایید می‌رسد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*