گلکسی ام 13 5 جی

مقایسه گلکسی ام 13 5 جی با گلکسی ای 13؛ تفاوت در چیست؟

در این مقاله قصد داریم با مقایسه گلکسی ام 13 5 جی و گلکسی ای 13، مشخصات فنی و عملکرد هر دو گوشی را بررسی کنیم تا انتخاب میان آن‌ها راحت‌تر شود.

بازار گوشی‌های میان رده و پایین رده به دلیل قیمت اقتصادی و مشخصات فنی راضی‌کننده همواره پرطرفدار بوده است. به طور کلی در کشورمان محصولات برند سامسونگ خواهان زیادی دارند اما به دنبال مدل‌های مختلف با قیمت‌های مشابه، خریداران برای انتخاب گوشی جدیدشان دچار شک و تردید می‌شوند. اگر شما هم قصد خرید یک موبایل اقتصادی با بودجه کم را دارید و نمی‌دانید بین گلکسی ام 13 5 جی – Galaxy M13 5G و گلکسی ای 13 – Galaxy A13 کدام یک را انتخاب کنید، با ما همراه باشید تا این دو گوشی را به طور اجمالی بررسی و مقایسه کنیم.

سری گلکسی ام سامسونگ در اصل برای بازار هند طراحی و تولید شده و کره‌ای‌ها سعی دارند با گنجاندن سخت افزاری مناسب با قیمتی اقتصادی و رقابتی‌تر، سهم بیشتری از بازار را به مالکیت خود در بیاورند. اما در این میان کاربران سایر کشورها نیز نسبت به این سری تمایل خود را نشان دادند و در نتیجه گوشی‌های گلکسی ام در بازارهای دیگر از جمله ایران نیز حضور پیدا کردند.

در مقابل سری گلکسی ای محصولات میان رده و پایین رده سامسونگ را شامل می‌شوند که در همه کشورها بدون محدودیت عرضه می‌شوند. این گوشی‌ها در بحث متریال کمی بهتر از سری ام بوده و همچنین قیمت بالاتری نیز دارند. ما نیز در ادامه دو گوشی پایین رده از این دو سری را آورده‌ایم تا با مقایسه آن‌ها، بهترین گزینه را پیش روی شما عزیزان قرار بدهیم.

مقایسه گلکسی ام 13 5 جی با گلکسی ای 13

پیش از شروع بهتر است نگاهی به مشخصات فنی دو دستگاه داشته باشیم و ببینیم روی کاغذ کدام گوشی حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد.

Galaxy A13Galaxy M13 5G
وزن و ابعاد

۸.۸×۷۶.۴×۱۶۵.۱
195 گرم

۸.۸×۷۶.۵×۱۶۴.۵
195 گرم

صفحه نمایش6.6 اینچی از نوع PLS IPS و رزولوشن 2400×1080 پیکسل6.5 اینچی از نوع PLS IPS و رزولوشن ۷۲۰×۱۶۰۰ پیکسل
چیپستاگزینوس 850MediaTek Dimensity 700
فناوری ارتباطی4G5G
حافظه6 گیگابایت رم
128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
6 گیگابایت رم
128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
دوربین اصلیماژول چهارگانه 50 +5 + 2 + 2 مگاپیکسلی عریض، فوق عریض، ماکرو و تشخیص عمقماژول دوگانه 50 و 2 مگاپیکسلی عریض و تشخیص عمق
دوربین سلفی8 مگاپیکسل5 مگاپیکسل
سیستم عاملاندروید 12اندروید 12
باتری5000 میلی‌آمپر ساعت – شارژ سریع 15 واتی5000 میلی‌آمپر ساعت – شارژ سریع 15 واتی

طراحی و کیفیت ساخت

گلکسی a13

سامسونگ در هر دو گوشی پایین رده خود به سراغ پلاستیک رفته و در ام 13 و ای 13 شاهد به کار گیری پلاستیک فشرده در بخش‌های بدنه پشتی و فریم دور دستگاه هستیم. این پلاستیک تا حد زیادی در هر دو گوشی کیفیت مشابهی داشته و در دست گرفتن این دو گوشی تقریبا حس یکسانی به دست منتقل می‌کند. محافظ گوریلا گلس 5 روی نمایشگر هر دو دیوایس کشیده شده تا مقاومت آن‌ها در برابر خط و خش و ترک خوردگی افزایش پیدا کند.

اما در بحث طراحی شباهت بین دو گوشی به پایان می‌رسد و شاهد دو طراحی متفاوت از کره‌ای‌ها هستیم. الگوی طراحی ای 13 شبیه به میان رده‌ها و پرچمداران سامسونگی بوده و ظاهر بهتری در مقایسه با رقیبش دارد. با یک نگاه به قاب پشتی ام 13 به یاد گوشی‌های پایین رده با ماژول دوربین دوگانه خواهید افتاد و این موضوع کمی توی ذوق می‌زند.

این دو گوشی در بخش کیفیت ساخت تقریبا با یکدیگر مشابهند اما در بخش طراحی ترجیح ما به ای 13 خواهد بود.

برنده بخش طراحی و کیفیت ساخت: گلکسی ای 13

صفحه نمایش

گلکسی ای 13

گلکسی ای 13 مجهز به نمایشگری 6.6 اینچی با پنل PLS IPS شده که رزولوشنی برابر با 2400×1080 پیکسل دارد. این ترکیب رزولوشن و ابعاد باعث می‌شود تراکم پیکسلی به 400 پیکسل بر اینچ برسد و در مجموع 83.2 درصد از نمای جلوی گوشی به نمایشگر تعلق دارد. همانطور که بالاتر نیز گفتیم این صفحه نمایش با گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود و سامسونگ در آن نرخ تازه‌سازی تصویر را همان 60 هرتز قرار داده است. بدین ترتیب خبری از نرمی و روانی بصری حین کار با گوشی نخواهد بود.

اما در گلکسی ام 13 با یک صفحه نمایش 6.5 اینچی طرف هستیم که با پنل PLS IPS خود می‌تواند تصاویر را با کیفیت 1600×720 پیکسل پخش کند. با تراکم پیکسلی 270 پیکسل بر اینچ، اختلاف رزولوشن بین دو نمایشگر کاملا مشهود است اما نرخ تازه‌سازی صفحه در ام 13 به 90 هرتز رسیده و حداکثر روشنایی صفحه 400 نیت تعیین شده است. گرچه نمایشگر 6.5 اینچ قطر دارد و رزولوشن چندان بالا نیست، اما باز هم به سختی می‌توانید پیکسل‌ها را مشاهده کنید و در مجموع کیفیت تصاویر راضی‌کننده هستند.

در این بخش برخی موارد به نفع ای 13 و برخی دیگر به نفع ام 13 هستند، بنابراین تعیین گزینه برتر به انتخاب خود کاربر بستگی خواهد داشت. اگر کیفیت نمایشگر برایتان حرف اول را می‌زند و می‌خواهید روی آن به تماشای فیلم و سریال بپردازید، ای 13 گزینه مناسب شماست. اما اگر به روانی تصاویر حین کار یا بازی اهمیت می‌دهید و به وفور در محیط‌های سر باز حضور دارید،‌ ام 13 گزینه برتر خواهد بود.

برنده بخش صفحه نمایش: مساوی

سخت افزار پردازشی

گلکسی ام 13 5 جی

شاید مهم‌ترین نقطه تفاوت میان این دو گوشی‌ پایین رده سامسونگ به مشخصات سخت افزار پردازشی برگردد. در گلکسی ای 13 شاهد به کار گیری چیپست اگزینوس 850 هستیم که یکی از چیپ‌های ضعیف این برند محسوب می‌شود. این چیپست در نسخه 128 گیگابایتی در کنار 6 گیگابایت رم فعالیت می‌کند و حین انجام کارهای روزمره و اجرای برنامه‌های سبک، عملکرد نسبتا سریعی از خود نشان می‌دهد. متاسفانه این چیپ از شبکه 5G پشتیبانی نمی‌کند. امکان افزایش میزان حافظه ذخیره‌سازی نیز به لطف کارت حافظه جانبی وجود دارد.

در آن سوی میدان گلکسی ام 13 5 جی مجهز به چیپست 7 نانومتری مدیاتک Dimensity 700 شده که حدود دو برابر عملکرد سریع‌تر و قدرتمندتری نسبت به اگزینوس 850 دارد. این چیپ در کنار 6 گیگابایت رم فعالیت می‌کند و حین مالتی تسکینگ یا اجرای برنامه‌ها و بازی‌های نیمه‌سنگین کم نمی‌آورد. همانطور که از نام دیوایس نیز برمی‌آید، این چیپ از شبکه 5G‌ نیز پشتیبانی کرده و می‌تواند اینترنتی با سرعت بسیار بالا را در اختیارتان قرار بدهد. همانند ای 13، افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی به وسیله کارت حافظه mircoSD امکان‌پذیر شده است.

در بخش سخت افزار پردازشی به دلیل چیپست قوی‌تر و همچنین پشتیبانی از شبکه 5G، ام 13 برنده بی چون و چرای ما خواهد بود.

برنده بخش سخت افزار پردازشی: گلکسی ام 13 5 جی

دوربین

گلکسی ای 13

روی قاب پشتی گلکسی ای 13 ماژول دوربین چهارگانه‌ای قرار گرفته که متشکل از سنسورهای 50، 5، 2 و 2 مگاپیکسلی است. این سنسورها به ترتیب وظیفه دوربین عریض (اصلی)، دوربین فوق عریض، دوربین ماکرو و دوربین سنجش عمق را بر عهده دارند. جزئیات تصاویر به لطف سنسور 50 مگاپیکسلی تا حد زیادی حفظ می‌شوند و با همکاری دوربین‌ سنجش عمق، عکس‌هایی که با افکت بوکه می‌گیرید کیفیت مناسبی دارند. با استفاده از دوربین ماکرو نیز می‌توانید از سوژه‌های نزدیک عکس‌هایی با کیفیت ثبت کنید. همچنین دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی بوده و از نوع عریض است.

اما در مقابل ام 13 تنها دو سنسور برای دوربین اصلی خود در اختیار دارد که 50 و 2 مگاپیکسلی هستند. این دو سنسور به عنوان دوربین عریض اصلی و دوربین تشخیص عمق فعالیت می‌کنند و خبری از دوربین فوق عریض و عکس‌هایی با عرض زیاد نیست. در زمینه تعداد سنسور و به طور کلی کیفیت عکس‌برداری، ام 13 کاستی‌هایی نسبت به ای 13 دارد. این کاستی حتی به سنسور سلفی نیز سرایت کرده و تنها 5 مگاپیکسل رزولوشن دارد.

با هر دو گوشی می‌توانید با کیفیت Full HD و 30 فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنید، البته فقط با استفاده از دوربین اصلی.

برنده بخش دوربین: گلکسی ای 13

باتری و شارژدهی

گلکسی ای 13

سامسونگ برای گلکسی ام 13 5 جی و ای 13 به سراغ باتری 5000 میلی‌‌آمپر ساعتی رفته که از نوع لیتیوم پلیمر است. این باتری از فناوری شارژ سریع 15 واتی پشتیبانی می‌کند که البته رقم بالایی نیست و باید مدت زمان نسبتا زیادی را برای شارژ کامل گوشی منتظر بمانید.

از سوی دیگر شارژدهی هر دو دیوایس بسیار خوب بوده و با هر بار شارژ کامل باتری، تا 2 روز کاری از شارژر بی‌نیاز خواهید بود. با توجه به شباهت سخت افزاری و یکسان بودن منبع تغذیه گوشی‌ها، آمار و ارقام مربوط به شارژدهی و دوام باتری تا حد زیادی به یکدیگر نزدیک هستند؛ بنابراین نمی‌توانیم یکی از آن دو را به عنوان برنده اعلام کنیم.

برنده بخش باتری و شارژدهی: مساوی

قیمت

گلکسی ام 13 5 جی در تاریخ انتشار مقاله با قیمت 7 میلیون و 700 هزار تومان فروخته می‌شود، در حالی که گلکسی ای 13 برچسب قیمتی 8 میلیون و 300 هزار تومانی روی خود دارد.

سخن پایانی

گلکسی ام 13 5 جی

هر دو گوشی گلکسی ام 13 و ای 13 جزو پرفروش‌ترین گوشی‌های دنیا هستند. حتی در لیست 10 گوشی پرفروش‌ دنیا، گلکسی ای 13 به عنوان یکی از دو نماینده سامسونگ در این لیست حضور داشت و خواهان زیادی در تمامی کشورها دارد. اما مقایسه این دو محصول پایین رده باعث می‌شود تا بتوانید با توجه به اولویت‌هایتان تصمیم درست‌تری بگیرید.

اگر رزولوشن صفحه نمایش و تعدد دوربین‌ها برای ثبت عکس‌هایی کمی بهتر از ام 13 علاقه‌مندید، بهتر است به سراغ ای 13 بروید. اما اگر سر و کارتان با برنامه‌ها و بازی‌های نیمه سنگین بوده و می‌خواهید از دیدن جلوه‌های اکشن بازی‌ روی نمایشگر 90 هرتزی لذت ببرید و از همه مهم‌تر، اتصال به شبکه 5G برایتان اهمیت دارد، ام 13 5 جی می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*