عمر باتری گوشی اندرویدی

چگونه عمر باتری را در گوشی های اندرویدی بالا ببریم

اگر عمر باتری گوشی اندرویدی شما هم کاهش یافته یا شارژ آن به سرعت خالی می‌شود، توصیه‌های ارائه شده در این متن را مطالعه فرمایید.

سیستم عامل اندروید در گذر زمان دستخوش تغییرات فراوانی شده و پیشرفت‌های فراوانی را به چشم دیده است.

اندروید در ذات خود هنوز همان سیستم عامل فوق‌العاده منعطف است که امکان نصب اپلیکیشن‌ها از منابع غیر از فروشگاه گوگل پلی را به کاربران خود داده و سطح بالایی از شخصی‌سازی را در آن‌ها قرار می‌دهد.

غول جستجوی دنیا، گوگل، در گذر زمان قابلیت های متنوعی را در سیستم عامل موبایلی خود تعبیه کرده تا مطمئن شود که کاربران بهترین و جذاب‌ترین عملکرد را از آن می‌گیرند.

با این وجود عمر باتری پایین دستگاه‌های اندرویدی مشکلی است که هنوز گریبانگیر بسیاری محصولات مجهز به این سیستم عامل است.

البته باید پذیرفت که گوگل در نسخه‌های مختلف سیستم عامل اندروید تلاش‌های فراوانی را برای بهبود عمر باتری گوشی های اندرویدی انجام داده است. به عنوان مثال، Doze یکی از این قابلیت‌هاست که با مدیریت فعالیت‌های پس‌زمینه از طریق هوش مصنوعی سعی در بهبود مصرف انرژی دارد.

مدیریت انرژی اندروید

با این وجود حتی در جدیدترین نسخه از این سیستم عامل، اندروید 13 نیز مساله شارژدهی پایین باتری مساله‌ای تاثیرگذار است و شکایت بسیاری کاربران را در پی داشته است.

در همین راستا امروز قصد داریم روش‌هایی را معرفی کنیم که با انجام آن‌ها بتوانید عمر باتری گوشی اندرویدی خود را ارتقا دهید.

روش‌هایی برای افزایش عمر باتری گوشی های اندرویدی

در ادامه این متن روش‌هایی برای افزایش عمر باتری و کاهش احتمال خالی شدن باتری گوشی اندرویدی را ارائه خواهیم کرد.

البته نمی‌توانید انتظار داشته باشید که روش‌های گفته شده به‌طور صد درصدی مشکل شارژدهی پایین گوشی شما را حل کنند؛ چرا که مصرف انرژی در گوشی‌های اندرویدی به فاکتورهای متعددی بستگی دارد.

در بسیاری مواقع مصرف انرژی بیش از حد یک گوشی اندرویدی یا خالی شدن ناگهانی آن به دلیل اجرای یک فرآیند در پس‌زمینه یا فعال بودن برخی سرویس‌هاست. البته دلایل دیگری نیز برای کاهش شارژدهی یک گوشی وجود دارند که در ادامه به بررسی هریک خواهیم پرداخت.

مصرف باتری Android

یکی از مسائل مهمی که باید در گوشی های اندرویدی به آن دقت کرد پوسته‌های مختلفی است که بر روی این دستگاه‌ها نصب می‌شود. کمپانی‌های مختلف گوشی‌ساز همواره در صدد این هستند که دستگاه‌هایشان را با مجموعه گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده به دست مشتریان برسانند.

بسیاری از اپلیکیشن‌ها ممکن است حتی یک بار هم مورد استفاده قرار نگیرند. با این وجود ممکن است برخی از آن‌ها در پس‌زمینه فعال بوده و باعث مصرف شارژ باتری گوشی شما شوند.

در بحث افزاش شارژدهی باتری همچنین دقت کنید که هرگز از اپلیکیشن‌های مدیریت مصرف انرژی و افزایش شارژدهی باتری استفاده نکنید! این اپلیکیشن‌ها به هیچ عنوان قرار نیست برای شما جادو کنند و شارژ باتری شما را به‌طرز شگفت‌انگیزی ارتقا دهند! در عوض، آن‌ها معمولا همیشه در پس‌زمینه فعال بوده و در ازای انجام برخی کارهای اولیه برای مدیریت انرژی، شارژ گوشی شما را می‌بلعند!

همچنین انجام راهکارهای زیر را نیز برای مدیریت انرژی فراموش نکنید:

نرم افزارهای بدردنخور را روی گوشی خود نصب نکنید

پاک کردن نرم افزارهای سنگین و ناکارآمد روی گوشی های اندرویدی یکی از کلیدی‌ترین نکات برای کاهش مصرف انرژی گوشی های هوشمند است که کاربران حرفه‌ای‌تر مسلما با آن آشنا هستند.

بد نیست بدانید که اکثر کمپانی‌ها گوشی‌ساز نظیر سامسونگ، شیائومی، سونی، ال جی، وان پلاس، ریلمی و… معمولا بر روی گوشی‌های خود مجموعه‌ای از اپلیکیشن‌های مختلف را نصب می‌کنند که کارآیی چندانی ندارند؛ اما شارژدهی باتری را به‌طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند.

اپلیکیشن های ناکارآمد اندرویدی

به‌عنوان مثال سامسونگ را در نظر بگیرید. این کمپانی علاقه شدیدی به نصب اپلیکیشن‌های اختصاصی خود بر روی گوشی هایش دارد. برخی از این اپلیکیشن‌ها عبارتند از:

  • چندین اپلیکیشن مرتبط با بیکسبی
  • اپلیکیشن مخصوص پیام‌رسان
  • اپلیکیشن Phone
  • مرورگر سامسونگ
  • کیبورد سامسونگ
  • فروشگاه گلکسی

با کمی جستجو در فروشگاه گوگل پلی می‌توانید معادلی سبک‌تر و کارآمدتر از این اپلیکیشن‌ها را بر روی گوشی خود داشته باشید. بنابراین تا جایی که می‌توانید این اپلیکیشن‌های زائد را حذف کنید. البته برخی از این اپلیکیشن‌ها قابل حذف نیستند و اجبارا باید بر روی گوشی شما حضور داشته باشند.

همچنین اپلیکیشن‌های مایکروسافت آفیس، پاورپوینت، اکسل و یا وان درایو هم علیرغم این که همگی برنامه‌هایی مفید هستند، اما در صورت عدم استفاده می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را پاک کنید.

سامسونگ همچنین علاقه شدیدی به استفاده از سرویس‌های مختلف متا در گوشی‌هایش دارد. با این حال اپلیکیشن اصلی فیسبوک از قدیم‌الایام به مصرف بالای انرژی شهرت داشته است. بنابراین در صورتی که استفاده چندانی از فیسبوک ندارید، حتما اپلیکیشن آن را پاک کنید.

بعلاوه، در برخی موارد که اپلیکیشن‌ها اصطلاحا سیستمی بوده و امکان حذفشان نیست، غیرفعال کردن (Disable) می‌تواند چاره کار باشد.

برای حذف اپلیکیشن‌هایی که به آن‌ها نیازی ندارید، باید وارد بخش تنظیمات (Settings) و سپس برنامه‌ها (Apps) شوید. در این مرحله می‌توانید لیست کامل اپلیکیشن‌های نصب شده روی گوشی را مشاهده کرده و هریک را که مایلید پاک کرده یا غیرفعال نمایید.

اپلیکیشن‌های مدیریت مصرف باتری را حذف کنید

تقریبا تمام اپلیکیشن‌های مدیریت باتری مکانیزم عملکرد یکسانی داشته و در تلاشند که از طریق نمایش تبلیغ‌های مختلف از شما سوء استفاده کرده و جیبتان را خالی کنند!

این دسته اپلیکیشن‌ها معمولا برنامه‌های پس‌زمینه را بسته و از این طریق شارژدهی باتری را افزایش می‌دهند. اما این روش صرفا راهکاری موقتی برای افزایش عمر باتری گوشی های اندرویدی است و حتی تکرار بیش از حد آن ممکن است باعث مصرف بیشتر انرژی شود!

این کار را می‌توانید به‌سادگی از طریق قابلیت بستن برنامه‌ها (Clear Apps) که از طریق منوی اپلیکیشن‌های اخیر (Recent Apps) قابل دسترسی است، انجام دهید.

از اپلیکیشن Greenify استفاده کنید

بر خلاف اپلیکیشن‌های متعدد مدیریت باتری موجود در فروشگاه گوگل پلی، یک اپلیکیشن مفید به نام Greenify وجود دارد که واقعا قادر است مصرف انرژی گوشی شما را بهینه‌سازی کند.

این اپلیکیشن سال‌هاست که برای گوشی های اندرویدی در دسترس است و حتی گوگل نیز بعدها قابلیت Doze Mode را با عملکردی مشابه در سیستم عامل خود تعبیه کرد.

اپلیکیشن Greenify

در عین حال، گرینیفای همچنان اپلیکیشن بسیار مفیدی است و می‌تواند با تنظیم و بهینه‌سازی قابلیت مدیریت مصرف انرژی اپلیکیشن‌های مختلف، تاثیر بسزایی در افزایش شارژدهی باتری گوشی‌تان داشته باشد.

گرینیفای تمامی اپلیکیشن‌هایی که شما در یک لیست خاص قرار می‌دهید را غیرفعال کرده و اجازه دسترسی به منابع سیستم و فعال بودن در پس‌زمینه را از آن‌ها سلب می‌کند.

طبیعتا با غیرفعال کردن اپلیکشن‌ها امکان نمایش اعلان‌های مربوط به آن‌ها را نیز نخواهید داشت. بنابراین دقت کنید که این قابلیت را تنها برای برنامه‌هایی مثل فیسبوک، تیک تاک یا موارد مشابه مورد استفاده قرار دهید و برای اپلیکیشن‌های حیاتی‌تری مثل Messages یا Phone از آن استفاده نکنید. چرا که در این صورت ممکن است برخی اطلاعات مهم را از دست بدهید.

اپلیکیشن‌های شخص ثالث مفید را بر روی گوشی خود نصب کنید

یکی دیگر از راهکارهای مفید افزایش عمر باتری گوشی اندرویدی جایگزین کردن اپلیکیشن‌های غیربهینه با نمونه‌های مناسب‌تر است.

به عنوان مثال اگر یک اپلیکیشن برای نسخه‌های بسیار قدیمی اندروید ساخته شده است، سعی کنید نمونه‌ای جدیدتر از آن را بر روی گوشی خود نصب کنید.

نمونه بارز این دسته اپلیکیشن‌ها برنامه Clean Master است که عملکردی بسیار غیربهینه و ناکارآمد دارد. در عوض می‌توانید از اپلیکیشن SD Maid استفاده کنید.

همچنین به‌جای اپلیکیشن شناخته شده اما قدیمی TrueCaller نیز می‌توانید از قابلیت فیلتر و مدیریت تماس خود سیستم عامل اندروید استفاده کنید. دقت کنید که اپلیکیشن Phone خود گوگل قابلیت‌های متعددی دارد. بنابراین شاید اصلا نیازی به نصب یک اپلیکیشن شخص ثالث برای مدیریت تماس‌های خود نداشته باشید.

علاوه بر این، به‌جای استفاده از فیسبوک و توییتر هم می‌توانید از Metal استفاده کنید که نسخه تحت وب هریک از این شبکه‌های اجتماعی را نمایش داده و قابلیت‌های متعددی را در اختیارتان می‌گذارد.

اپلیکیشن فیسبوک را از گوشی خود پاک کنید

اپلیکیشن فیس بوک

حتی اگر از مارک زاکربرگ پرحاشیه و فیسبوک متنفر نباشید هم نمی‌توانید منکر این شوید که اپلیکیشن اندرویدی فیسبوک بسیار غیربهینه و پرمصرف طراحی شده است.

این اپلیکیشن به‌طور دائمی در پس‌زمینه گوشی شما فعال بوده و مصرف انرژی بسیار بالایی دارد.

بنابراین اگر قصد کار با فیسبوک را دارید، یا از نسخه تحت وب آن و یا از سایر اپلیکیشن‌های شخص ثالث استفاده کنید.

البته اگر همچنان قصد دارید از اپلیکیشن رسمی فیسبوک استفاده کنید، می‌توانید آن را به لیست سیاه اپلیکیشن گرینیفای اضافه کنید تا از مصرف انرژی بیش از حد آن جلوگیری کرده و عمر باتری را تا حدی ارتقا دهید.

گوشی خود را بروز نگه دارید

آپدیت‌های دوره‌ای گوشی‌های هوشمند معمولا علاوه بر افزودن قابلیت‌های جدید مصرف انرژی این دستگاه‌ها را نیز ارتقا می‌دهند. بنابراین همیشه سعی کنید گوشی خود را بروز نگه دارید.

البته ممکن است گوشی شما جزو آن دسته از محصولاتی باشد که به پایان دوره پشتیبانی نرم افزاری خود رسیده است. چرا که امروزه کمپانی‌های گوشی‌ساز معمولا بیشترین پشتیبانی خود را از پرچمدارانشان می‌کنند. بنابراین کمتر محصول میانرده یا اقتصادی را می‌توان پیدا کرد که بیش از دو یا سه نسخه اصلی از اندروید را دریافت کند.

در صورتی که این مساله برای شما هم صدق می‌کند، می‌توانید رام‌های کاستوم گوشی خود را امتحان کنید. البته برای نصب این رام‌ها باید نهایت دقت را داشته باشید. چون یک اشتباه کوچک می‌تواند صدمات جبران‌ناپذیری را به گوشی شما وارد کند.

تا جایی که می‌توانید از وای فای برای دسترسی به اینترنت استفاده کنید

عمر باتری گوشی اندرویدی

با این که فناوری 5G به ترند روز گوشی های موبایل تبدیل شده، اما باید به این نکته توجه کنید که اتصال به اینترنت از طریق نسل پنجم فناوری‌های مخابراتی باعث تخلیه سریع‌تر شارژ باتری شما خواهد شد.

البته در بسیاری مواقع برای برقراری اینترنت چاره‌ای جز استفاده از 4G و 5G نیست. اما توصیه ما به شما این است که تا جای ممکن از وای فای به جای این تکنولوژی‌ها استفاده کنید.

اساسا در حین اتصال به اینترنت از طریق 4G یا 5G فاکتورهای فراوانی در برقراری ارتباط دخیل هستند و همین امر باعث مصرف بالاتر شارژ می‌شود. همچنین هرچه سیگنال‌دهی شبکه پایین‌تر باشد، مصرف انرژی افزایش خواهد یافت.

دقت کنید که اگر شبکه 5G ضعیف است به سراغ شبکه 4G بروید. استفاده از شبکه‌های ضعیف نه تنها شارژدهی را کاهش می‌دهد، بلکه باعث داغ کردن گوشی و آسیب‌های بزرگتر به آن نیز خواهد شد.

در صورت عدم نیاز، بلوتوث، ان اف سی، دیتای موبایل،مکان‌یابی و هات اسپات را غیرفعال کنید

آخرین نکته برای افزایش عمر باتری گوشی های اندرویدی نیز غیرفعال کردن تمامی قابلیت‌های اتصالاتی دستگاه در صورت عدم نیاز است.

البته امروزه استفاده از گوشی‌های مدرن بدون این قابلیت‌ها تقریبا غیرممکن است. مثلا بسیاری کاربران از NFC برای پرداخت بدون تماس استفاده کرده یا اکسسوری‌هایشان را از طریق بلوتوث به گوشی متصل می‌کنند. همچنین دسترسی به مکان‌یابی و داده‌های موبایل نیز برای مسیریابی و استفاده‌های متعددی مورد نیاز است.

به همین جهت نمی‌توان تمامی این قابلیت‌ها را به‌طور ناگهانی غیرفعال کرد. بنابراین توصیه ما این است که هریک از این آن‌ها را به‌صورت یک به یک غیرفعال کرده و تنها در صورت نیاز فعالشان نمایید.

در این شرایط استفاده از اپلیکیشن‌هایی نظیر Tasker یا Trigger نیز برای تعریف کردن فرایندهای مختلف و فعال یا غیرفعال کردن سرویس‌های دستگاه در زمان‌ها یا شرایط مشخص می‌تواند بسیار راهگشا باشد.

دیگر اصول کلیدی برای افزایش عمر باتری گوشی های اندرویدی

عمر باتری گوشی اندرویدی

راه‌هایی که در ادامه معرفی می‌شوند، همه در ظاهر ابتدایی هستند. با این حال مطالعه آن‌ها خالی از لطف نبوده و می‌تواند در مواقعی خاص به کمکتان بیاید.

  • گوشی خود را برای مدتی طولانی به شارژر متصل نکنید؛ چرا که این کار باعث کاهش عمر باتری خواهد شد. برخی گوشی‌ها از سیستم‌هایی امنیتی بهره می‌برند که مانع شارژ شدن بیش از حد آن می‌شوند. با این وجود برای اطمینان بیشتر توصیه می‌کنیم دستگاه خود را شبانه به شارژ متصل نکنید.
  • از میانبرهای اپلیکیشن Greenify برای غیرفعال کردن اپلیکیشن‌هایی که نیاز ندارید استفاده کنید.
  • دستگاه خود را هر از چند گاهی ریبوت کنید تا ایرادات و خطاهای احتمالی پس‌زمینه آن رفع شود.
  • هر زمان که توانستید تمامی اپلیکیشن‌های اخیر را ببندید.
  • در صورتی که از باتری دستگاه خود بیش از دو یا سه سال استفاده می‌کنید، سعی کنید آن را تعویض نمایید.
  • اعلان‌های برنامه‌هایی که نیاز ندارید را ببندید.
  • اپلیکیشن‌های ناکارآمد را پاک کنید.
  • از انتخاب والپیپرهای پویا پرهیز کنید؛ چرا که این والپیپرها مصرف انرژی دستگاه را افزایش می‌دهند.

در کنار تمامی این موارد البته باید اشاره کنیم که گوگل در صدد است تا شارژدهی دستگاه‌های اندرویدی را ارتقا دهد. بنابراین انتظار می‌رود که در اندروید 14 شاهد معرفی قابلیت‌های جدیدی برای مدیریت بهتر مصرف انرژی باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*