قارچ مرگبار

این قارچ مرگبار درحال تسخیر آمریکا است؛ آخرالزمان زامبی؟

شیوع یک نوع عفونت قارچی مرگبار در بسیاری از نقاط آمریکا، محققان این کشور را با چالش و نگرانی بزرگی روبرو کرده است.

براساس اعلام محققان آژانس کنترل و پیش‌گیری از بیماری ایالات متحده (CDC)، یک عفونت قارچی مرگبار به‌سرعت در نقاطی از این کشور در حال گسترش است. به‌نظر می‌رسد این عفونت از طریق مراکز مراقبت‌های بهداشتی آمریکا در حال شیوع بوده و طبق آخرین مطالعات، دستکم در نیمی از مناطق ایالات متحده شناسایی شده است.

این قارچ مرگبار به‌طور نگران‌کننده‌ای در برابر آنتی‌بیوک‌های موجود که برای درمان عفونت استفاده می‌شود، مقاوم است. این پاتوژن قارچی نوظهور که کاندیدا اوریس (C.auris) نام دارد، با ایجاد عفونت می‌تواند سطح پوست یا سراسر بدن را درگیر کرده و از طریق تماس با سطوح آلوده یا به‌صورت فرد به فرد منتقل شود.

قارچ مرگبار

اولین موارد ابتلا به این قارچ مرگبار در ژاپن و طی سال 2009 گزارش شد و ایالات متحده نیز در سال 2013 این مورد مبتلا را شناسایی شد. اکنون جدیدترین یافته‌های محققان نشان می‌دهد که موارد ابتلا به این بیماری طی سال‌های اخیر در ایالات متحده رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید: قارچ د لست آف آس در واقعیت هم می‌تواند جهان را نابود کند! + ویدئو

طی سال 2021، تقریبا 1471 مورد ابتلا به کاندیدا اوریس در آمریکا گزارش شده که حاکی از افزایش 95 درصدی در مقایسه با سال قبل است. طی سال‌های گذشته نیز موارد ابتلا به شرح زیر گزارش شده است:

  • سال 2020: 756 ابتلا
  • سال 2019: 476 ابتلا
  • سال 2018: 330 ابتلا
  • سال 2017: 173 ابتلا

براساس آخرین اطلاعات به‌دست آمده از CDC، طی سال 2022 تاکنون حدود 2377 مورد ابتلا به این قارچ مرگبار شناسایی شده است. هنوز از تعداد افرادی که به‌دلیل ابتلا به این عفونت جان خود را از دست داده‌اند، آمار دقیقی در دست نیست. بااین‌حال برآورد CDC حاکی از آمار 30 تا 60 درصدی مرگ‌ومیر ناشی از این عفونت است.

اگرچه این عفونت برای افراد سالم بی‌ضرر تلقی می‌شود، اما برای افرادی با سیستم ایمنی ضعیف، بسیار خطرناک ارزیابی شده است. به‌نقل از متخصصان، غربالگری بیماران بدون علامت برای جلوگیری از سرایت آنها به افراد در معرض خطر، به‌ویژه در بیمارستان‌ها و مراکز مراقبی بسیار حیاتی است.

قارچ مرگبار کاندیدا اوریس در برابر داروها مقاوم است

قارچ مرگبار

داده‌های نظارتی حاکی از مقاومت این عفونت خطرناک در برابر داروهای ضدقارچی معروف به اکینوکاندین‌ها هستند که به‌عنوان خط اول درمانی شناخته می‌شوند. براساس مطالعه CDC، یکی از دلایل افزایش عفونت‌های قارچی طی سال‌های اخیر می‌تواند افزایش تعداد بستری و ازدحام در بیمارستان‌ها به علت همه‌گیری کووید-19 باشد.

پزشکان تاکید دارند که سخت‌ترین چالش در دور نگه داشتن این قارچ خطرناک از بیماران، بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان است. کنترل سریع عفونت و هم‌چنین رعایت بهداشت دست‌ها، ایزوله کردن بیماران و حفظ نظافت محیط در کنار تشخیص زودهنگام برای محدود کردن انتقال این قارچ مرگ‌بار، از جمله اقدامات موثر برای سرکوب این عفونت هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*