قارچ د لست آف آس

قارچ د لست آف آس در واقعیت هم می‌تواند جهان را نابود کند! + ویدئو

سریال د لست آف آس نشان داد یک قارچ خطرناک هم می‌تواند زندگی بشر را برای همیشه از بین ببرد. شاید این موضوع کمی باورنکردنی به نظر برسد اما قارچ د لست آف آس، واقعا می‌تواند زمین را نابود کند!

سریال د لست آف آس توانست در چند قسمت، به یکی از مهم‌ترین پدیده‌های سال و یکی از بهترین سریال های ۲۰۲۳ تبدیل شود. با شروع این سریال و در اولین سکانس، ما به گذشته سفر می‌کنیم و یک دانشمند، درباره خطر بالقوه گونه‌ای از قارچ‌ها با نام قارچ کله قارچی صحبت می‌کند. همین سکانس باعث می‌شود این سریال، در مقایسه با دیگر آثاری که حول محور زامبی‌ها ساخته می‌شوند یک اثر متفاوت باشد.

در این مطلب به جز چند صحنه کم‌اهمیت، هیچ اسپویلی از سریال The Last of Us وجود ندارد!

هر چند قارچ کله چماقی سریال د لست آف آس در واقعیت برای انسان خطر بزرگی نیست اما همان طور که دانشمند سریال TLoU اشاره می‌کند، این قارچ می‌تواند با تکامل، به یک خطر بزرگ برای انسان‌ها تبدیل شود.

آیا قارچ کله چماقی د لست آف آس یک تهدید برای انسان‌ها است؟

بیایید بیخیال زمینه‌چینی‌های معمول شویم و یک‌راست سراغ جواب سوال مهمی که احتمالا حالا ذهن شما را هم مشغول کرده است. نورمن ون رایس، قارچ شناس شناخته شده دانشگاه منچستر در یک ایمیل به بیزنس اینسایدر اعلام کرد: به وجود آمدن یک پاندمی قارچی کاملا محتمل است.

قارچ د لست آف اس

نکته‌ای که باید فعلا شکرگزار آن باشیم این است که در حال حاضر هیچ نوع قارچ شناخته‌شده‌‌ای توان ایجاد یک پاندمی بزرگ که انسان‌ها را درگیر خودش کند ندارد. این مورد درباره قارچ د لست آف اس هم صادق است اما مورد نگران‌کننده این است که در مقایسه با گذشته، هر سال افراد بیشتری در معرض بیماری‌های قارچی قرار می‌گیرند. مورد ترسناک دیگر این است که برخی از دانشمندان نگران هستند که در آینده، یک عامل بیماری‌زای به شدت قدرتمند از قارچ‌ها به وجود بیاید.

تام چیلر، رئیس بخش بیماری های قارچی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده آمریکا درباره خطر بیماری‌ها و پاندمی‌های قارچی اعلام کرده است: «پتانسیل برای آنچه که می تواند ظاهر شود و به یک عامل بیماری زا تبدیل شود، بسیار بالا است. من اصلا تعجب نمی‌کنم اگر قارچ‌های بیشتری به‌عنوان پاتوژن‌های انسانی ظاهر شوند، که درمان آن‌ها چالش‌برانگیزتر است و می‌توانند افراد بیشتری را درگیر کنند.»

تیزر جدید سریال لست اف اس

با دانستن این واقعیت‌ها، شاید حالا مجبور باشیم با ترس بیشتری سریال The Last of Us را دنبال کنیم! قارچ‌ها می‌توانند یک پاندمی ایجاد کنند و همین حالا هم قارچ‌هایی که توان تبدیل موجودات به زامبی را دارند وجود دارند!

ویدئو توضیح درباره قارچ کله چماقی The Last of Us

اگر می‌خواهید به صورت کامل با ماجرای قارچ کله چماقی و احتمال به وجود آمدن یک بیماری همه‌گیر و خطرناک قارچی آشنا شوید، بهتر است سراغ خواندن ادامه این مطلب بروید.

اما اگر به دنبال توضیح مختصرتری درباره قارچ The Last of Us هستید، این ویدئو کوتاه پنج دقیقه‌ای اطلاعات زیادی به شما می‌دهد.

قارچی که مورچه‌ها را به زامبی تبدیل می‌کند کاملا واقعی است!

در دنیای د لست آف آس، زامبی ها از طریق یک نوع قارچ با نام Cordyceps یا همان قارچ کله چماقی به وجود می‌آیند. این نوع قارچ در سریال در دهان، سر و سیستم گوارشی افراد رشد می‌کند و افراد بیمار یا همان زامبی‌ها، با گاز گرفتن دیگران آن‌ها را بیمار می‌کنند.

قارچ سریال د لست آف آس یا همان کله چماقی، کاملا واقعی است و به همان اندازه که سریال نشان داده، ترسناک است؛ البته برای حشرات و مخصوصا مورچه‌ها. کله چماقی مغز و بدن مورچه‌ها را درگیر می‌کند و باعث می‌شود مورچه به نوعی به برده قارچ تبدیل شود.

قارچ د لست اف اس در واقعیت

قارچ کله چماقی در بدن مورچه رشد می‌کند و کاری می‌کند تا مورچه به سمت بالا (معمولا بالای درخت‌ها) حرکت کند. پس از این که مورچه به بالای درخت می‌رود، قارچ هاگ‌هایش را آزاد می‌کند و قلمرواش را گسترش می‌دهد!

خبر خوب این که قارچ کله قارچی امکان رشد و زندگی در دمای بدن انسان را ندارد. اما بهتر است خیلی زود خوشحال نشوید چون قارچ‌های دیگری وجود دارند که می‌توانند با ذهن شما بازی کنند و در دمای بدن انسان به سادگی دوام بیاورند.

این قارچ‌ها می‌توانند روی مغز و رفتار ما تاثیر داشته باشند

قارچ‌های زیادی وجود دارند که قدرت تغییر رفتار و تاثیرگذاری روی مغز ما را دارند. سیلوسایبین، یک ترکیب توهم‌زای به شدت قدرتمند است که در مجیک ماشروم وجود دارد. قارچ ارگوت نیز به تغییر ذهن انسان‌ها مشهور است.

ال اس دی

برخی از تاریخ‌نگاران اعتقاد دارند محاکمه ساحره‌ها در سیلم نیز به قارچ‌های روان‌گردان و مخصوصا ارگوت ارتباط دارد. گفته می‌شود برخی از زنان پس از مصرف قارچ آرگوت، رفتارهای عجیبی از خود نشان داده‌اند و دیگران را به ساحره بودن محکوم می‌کردند. جالب است بدانید ال اس دی نیز از ارگوت به دست می‌آید.

قارچ کریپتوکوکوس یکی دیگر از قارچ‌هایی است که می‌تواند از طریق تنفس یا سرفه بیمار، به دیگران منتقل شود و بیماری مننژیت ایجاد کند و رفتار فرد را تغییر دهد.

قارچ د لست آف آس در صورت تکامل فعلا نمی‌تواند خیلی خطرناک باشد

تکامل بخشی غیرقابل انکار از طبیعت است و حتی تکامل قارچ کله چماقی نیز کاملا محتمل است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که قارچ د لست آف آس حتی در صورتی که تکامل پیدا کند هم نمی‌تواند مانند سریال د لست آف آس، آن قدر مغز انسان را تغییر دهد که فرد هیچ کنترلی روی رفتارش نداشته باشد و به یک زامبی تبدیل شود.

تریلر سریال The Last Of Us

تفاوت‌های میان یک مورچه و یک انسان آن قدر زیاد هستند که حتی اگر قارچ کله چماقی بتواند در پروسه تکاملش، انسان‌ها را هم درگیر خودش کند، باز هم نمی‌تواند از آن‌ها زامبی‌هایی خطرناک بسازد که هیچ راهی برای متوقف کردنشان نیست. در واقع در صورت اتفاق افتادن The last of Us در دنیای واقعی، احتمالا اسلحه‌های معمول بتوانند کار زامبی‌ها را بدون هیچ دردسری بسازند‍!

در صورت به وجود آمدن یک پاندمی قارچی، واکسنی در کار نخواهد بود!

سریال د لست اف اس یک مورد دیگر را نیز از نظر علمی کاملا درست نشان داده است. اگر بشر آن‌قدر بدشانس باشد که یک روز مجبور شود با یک پاندمی قارچی دست و پنجه نرم کند، راه سختی برای رسیدن به واکسن خواهد داشت.

در واقع اگر بخواهیم بر اساس علم پزشکی امروز نظر بدهیم، باید بگوییم هیچ راهی برای رسیدن به یک واکسن که بدن را در مقابل یک بیماری قارچی کشنده مقاوم کند وجود ندارد. متاسفانه در زمینه دارویی هم بشر فعلا نمی‌تواند کارهای زیادی انجام دهد.

قارج د لست اف اس

قارچ‌ها در سطح سلولی، شباهت زیادی به انسان‌ها دارند و این شباهت باعث می‌شود داروهایی که برای نبرد در برابر قارچ‌ها استفاده می‌شوند، برای انسان‌ها هم مشکل‌ساز باشند. قارچ کاندید اوریس که در سال ۲۰۰۹ میلادی همه‌گیر شد، توانست در مقابل داروهای ضدقارچ مقاومت ترسناکی نشان دهد و قدرت قارچ‌ها را به رخ انسان‌ها بکشاند. این قارچ خطرناک طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، بین ۲۹ تا ۵۳ درصد از بیماران را کشته است!

هر چند بسیاری از قارچ‌ها تنها افرادی که مشکلات مربوط به سیستم ایمنی دارند را درگیر می‌کنند اما بسیاری از قارچ‌ها توان این را دارند تا تمام انسان‌ها را بیمار کنند. مقاومت بالای قارچ کاندید اوریس باعث شد بسیاری از محققان درباره بیماری‌های خطرناک قارچی نگرانی‌هایی داشته باشند.

گاز گرفتن راه اصلی بیماری‌های قارچی نیست

در تمام فیلم‌ها و سریال‌هایی که زامبی‌ها آنتاگونیست اصلی آن‌ها هستند، گاز گرفتن یکی از مهم‌ترین سلاح‌های آن‌ها برای آلوده کردن افراد است. با این وجود زامبی های سریال د لست اف اس در صورت تبدیل شدن به خطری واقعی برای انسان‌ها، نیازی به گاز گرفتن برای گسترش قلمروشان ندارند.

نکته ترسناک درباره قارچ‌ها این است که گاهی حتی لمس سطحی که آلوده به قارچ است نیز برای آلوده شدن یک فرد به بیماری قارچی کافی است.

فصل اول سریال The Last of Us

این نکته به ظاهر ترسناک، می‌تواند یکی از معدود اخبار خوبی باشد که در این مطلب گجت نیوز می‌خوانید! ما هر روز در حال تنفس قارچ‌ها هستیم و نکته مثبت این است که اکثر قارچ‌ها تنها با لمس فرد را درگیر می‌کنند. به باور بسیاری از کارشناسان، همین مورد باعث می‌شود احتمال به وجود آمدن یک پاندمی قارچی مثل د لست اف اس به شدت کم باشد.

البته بیماری‌های قارچی می‌توانند در محیط‌هایی که افراد زیادی به صورت همزمان حضور دارند خطرساز باشند. بسیاری از بیماری‌های قارچی در محیط‌هایی مانند زندان‌ها، بیمارستان‌ها، باشگاه‌های شلوغ ورزشی و … جولان می‌دهند.

درست مثل د لست آف اس گرم شدن زمین خطر قارچ ها را بیشتر می‌کند!

حالا که در حال نزدیک شدن به پایان این مطلب هستیم، بهتر است با یکی از ترسناک‌ترین واقعیت‌ها درباره قارچ ها که در سریال د لست اف نیز به آن اشاره شد آشنا شویم.

در دهه ۲۰۱۰ میلادی، قارچ کاندیدا اوریس در سه قاره به شکل ترسناکی افراد را بیمار می‌کرد اما هیچ ارتباط واضح و قابل توضیحی میان شیوع بیماری در سه قاره وجود نداشت. تعدادی از دانشمندان معتقد هستند دلیل شیوع این قارچ، تغییرات آب و هوایی بوده است.

قارج The last of us

با افزایش دمای کره زمین، قارچ ها می‌توانند به خوبی خود را با محیط تطبیق بدهند و حتی در دمای بدن انسان زنده مانده و تکثیر شوند. حتی اگر بدن شما بخواهد با بالا بردن دما (تب)، شما را از شر بیماری رهایی دهد، این احتمال وجود دارد که قارچ‌های تکامل یافته در آینده بتوانند حتی در دمای ۳۹ یا ۴۰ درجه‌ای بدن نیز دوام بیاورند.

پیشرفت علم پزشکی به قارچ‌ها کمک می‌کند

همه ما باید شکرگزار باشیم که در این دوران، علم پزشکی پیشرفتی فوق‌العاده داشته و حالا می‌توانیم با بسیاری از بیماری‌های خطرناک، ساده‌تر از گذشته دست و پنجه نرم کنیم. اما همین پیشرفت علم پزشکی می‌تواند یکی از دلایلی باشد که در آینده شاهد ظهور یک پاندمی قارچی مثل د لست اف اس باشیم.

قارچ زامبی

هر روز افراد بیشتری سراغ جراحی یا استفاده از داروهای مختلف می‌روند. بسیاری از جراحی‌ها و داروها، هرچند مشکل اصلی بیمار را حل می‌کنند اما باعث به وجود آمدن مشکلات دیگری مانند نقص و ضعیف شدن سیستم ایمنی فرد می‌شوند. همین ضعف باعث می‌شود خطر مبتلا شدن افراد به بیماری‌های قارچی بیشتر از افراد عادی شود.

با تمام این تفاسیر، خطر قارچ د لست اف اس در دنیای واقعی چقدر است؟

خبر خوب این است که احتمالا تمام کسانی که در حال خواندن این متن هستند، به هیچ وجه شاهد یک بیماری همه‌گیر قارچی به شدت کشنده در طول عمرشان نخواهند بود. با این حال این احتمال وجود دارد که با افزایش دمای زمین و مقاوم‌تر شدن قارچ‌ها، در قرن‌های آینده بشر درگیر بیماری‌های پاندمی قارچی شود (البته در صورتی که پیش از پاندمی‌ها، هوش مصنوعی بشر را نابود نکند).

ما در حال حاضر نباید نگران یک پاندمی قارچی کشنده باشیم اما قارچ‌ها می‌توانند با تکامل و تطابق با محیط، به خطری بزرگ‌تر برای انسان‌ها تبدیل شوند و سلامت بشر را تهدید کنند.

اگر The Last of Us در دنیای واقعی اتفاق بیفتد چه می‌شود؟

شاید از دید هالیوود، بشر در چنین شرایط محکوم به نابودی باشد اما شانس دوام آوردن ما حتی در صورت به وجود آمدن پاندمی قارچی که انسان‌ها را به زامبی تبدیل می‌کند هم بسیار بالا است.

شاید اگر روزی قارچ‌ها بتوانند زامبی‌ها را قانع کنند تا اسلحه به دست بگیرند خطری جدی انسان‌ها را تهدید کند اما حتی چندصد میلیون زامبی بدون اسلحه، شانسی برای دوام آوردن در برابر سلاح‌های امروزی را ندارند.

شما هم به خطر بیماری قارچ د لست آف اس در واقعیت فکر کرده‌اید؟ آیا باید پس از کرونا، نگران قارچ کله چماقی باشیم؟ نظر خود را با گجت نیوز به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*