صدور محدود مجوز واردات لوازم خانگی خارجی به ایران

لوازم خانگی خارجی دوباره به ایران وارد می‌شود

به‌گفته معاون وزیر صمت، امکان واردات دوباره لوازم خانگی خارجی به ایران وجود دارد. البته ورود مجدد وسایل خانگی محدودیت‌هایی خواهد داشت.

محمدمهدی برادران، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) به‌تازگی اظهار داشته که واردات لوازم خانگی خارجی به ایران به‌طور مطلق ممنوع نشده است. به‌گفته او، حتی امکان دارد که در برخی از موارد مجوز واردات لوازم خانگی در مقیاس محدود صادر شود. به‌عبارتی دیگر، گاهی از این محدودیت‌ها کاسته می‌شود و در همان حال شاید زمانی دیگر تشدید شوند. این در حالی است که اوایل دی ماه سخنگوی وزارت صمت از عدم آزادسازی واردات لوازم خانگی خبر داده بود.

امکان صدور مجوز واردات محدود لوازم خانگی به ایران

صدور محدود مجوز واردات لوازم خانگی خارجی به ایران

برادران این‌طور درباره موضوع ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی به ایران شفاف‌سازی کرد:

ممنوعیت به این معنی نیست که ورود لوازم خانگی مطلقاً ممنوع باشد. امکان دارد زمانی به‌صورت محدود از برخی از مرزها مجوز واردات لوازم خانگی انجام شود و امکان دارد زمان‌هایی نیز این محدودیت‌ها پررنگ‌تر یا کم‌رنگ‌تر شود؛ اما در مجموع سیاست ما سیاست حمایت از تولید و عدم واردات بی‌رویه است. اگر در برخی حوزه‌ها به‌طور قانونی و برای رفع نواقص بازار و کمک به رفع کمبود تولید، مجوز واردات لوازم خانگی داده شود و باید حتماً سازوکار قانونی آن مطابق با آیین‌نامه رعایت شود.

ضمن این، معاون وزیر صمت به لزوم واردات کالا از مبادی رسمی اشاره کرد. بنا به اشاره وی، برای کالاهای ورودی از استان‌های مرزی، اخذ شناسه رهگیری الزامی است تا از قاچاقی نبودن کالا و واردات آن از مبادی قانونی اطمینان حاصل شود. در مواردی عدم رعایت سقف سهمیه ته‌لنجی و ملوانی به‌چشم می‌خورد که در اصل فقط برای کمک به اقتصاد شهرهای مرزی در نظر گرفته شود. با این حال، نه‌تنها بیشتر از سقف معین واردات صورت می‌گیرد، بلکه در برخی دیگر از استان‌ها فروخته می‌شود.

آمار و ارقام جدید مربوط به سال 1401

صدور محدود مجوز واردات لوازم خانگی خارجی به ایران

گذشته از موضوع صدور محدود مجوز واردات لوازم خانگی خارجی به ایران، محمدمهدی برادران طی نشست خبری اخیر خود همچنین آمار و ارقام و نکاتی مرتبط را ذکر کرد. برادران می‌گوید صنعت نساجی با شاخص 65.3 بیشترین رشد را تجربه کرده است و بعد از آن لوازم خانگی و ماشین‌سازی با شاخص 64.9 قرار گرفته‌اند. هرچند در گذشته به‌خاطر حضور تنها یک معاون صنایع در وزارتخانه به بعضی از صنایع کم‌توجهی شده بود، اما حالا برای صنایعی از جمله لوازم خانگی مرکز تخصصی دایر شده است.

به‌گفته برادران، مجموعاً 27 طرح توسعه‌ای لوازم خانگی در سال 1401 اجرا شد. این برنامه توسعه‌ای 10 خط تولید یخچال فریزر جدید، 4 خط ماشین ظرفشویی، 3 خط ماشین لباسشویی، 1 خط تولید ماژول تلویزیون، 3 خط تولید کولر و 6 خط تولید مایکروویو و لوازم خانگی کوچک را در بر می‌گرفت. در کنار این، زمان ضمانت‌نامه‌های لوازم خانگی از 18 به 24 ماه افزایش پیدا کرده که رضایت بیشتر مردم را به‌دنبال داشته است. کاهش 22 درصدی ارزبری لوازم خانگی و رشد 18 درصدی صادرات لوازم خانگی طی 11 ماه 1401 در مقایسه با همین محدوده زمانی در سال 1400 نکات دیگر مورد اشاره برادران بوده‌اند.

نظر شما کاربران گجت نیوز در مورد اظهارات معاون وزیر صمت مبنی بر امکان واردات محدود لوازم خانگی خارجی به ایران چیست؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*