رویدادهای نجومی سال 1402

مهمترین رویدادهای نجومی سال 1402

با مهمترین رویدادهای نجومی سال 1402 آشنا شوید. تقویم نجومی سال 1402 برای علاقه‌مندان چندین پدیده نجومی از جمله ماه گرفتگی و چند بارش شهابی را به همراه دارد.

تقویم نجومی سال 1402 همانند سال قبل برای علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی، چند رویداد دیدنی نظیر ماه گرفتگی و چند بارش شهابی را به همراه دارد که در ادامه با جزئیات رصد هر یک از آنها آشنا خواهیم شد.

آشنایی با مهمترین رویدادهای نجومی سال 1402

اجتماع مریخ، ماه و سیاره زهره در خرداد ماه

امیرعباس شهدادی، مدیر واحد فناور دهکده نجوم پارک علم و فناوری استان کرمان و دبیر انجمن نجوم کرمان در تشریح مهمترین رویدادهای نجومی سال 1402 عنوان کرد علاقه‌مندان می‌توانند در آسمان 31 خرداد 1402 اجتماع سیاره سرخ رنگ مریخ، هلال ماه و سیاره زهره را مشاهده کنند. البته در این اجتماع‌ها، فاصله اجرام نسبت به مقارنه‌ها کمی بیشتر خواهد بود.

بارش شهابی عوایی در 7 تیرماه

رویدادهای نجومی سال 1402

علاقه‌مندان در تاریخ 7 تیر 1402 می‌توانند بارش شهای عوایی را رصد کنند. سیاره زمین هر ساله از میان برخی از توده‌های ذرات که باقی مانده از عبور سیارک‌ها و دنباله‌دارها هستند گذر می‌کند و هنگامی که این ذرات وارد جو زمین می‌شوند، به دلیل اصحکاک زیاد با جو می‌سوزند و برای چند ثانیه صحنه‌ای دیدنی را در آسمان به وجود می‌آورند.

علاقه‌مندان برای رصد این پدیده نجومی باید از آلودگی نوری شهرها دور شوند و پس از غروب ماه در بامداد 8 تیر 1402 می‌توانند ده‌ها شهاب را در آسمان‌های پرستاره رصد کنند.

رصد یک اجتماع کم نظیر در 29 تیر ماه

در تاریخ 29 تیر 1402، اجتماع کم نظیر ماه، سیاره زهره، سیاره مریخ، سیاره عطارت و ستاره قلب‌الاسد که به عنوان پرنورترین ستاره صورت فلکی اسد (شیر) محسوب می‌شود قابل رصد خواهد بود.

رصد مقارنه ماه و ستاره قلب‌العقرب در 6 مرداد ماه

علاقه‌مندادن در روز 6 مرداد 1402 می‌توانند مقارنه 0.4 درجه‌ای کره ماه و ستاره قلب‌العقرب معروف به قمر در عقرب را مشاهده کنند.

رصد بارش شهابی دلتا دلوی در 6 مرداد ماه

رویدادهای نجومی سال 1402

همچنین در تاریخ 6 مردادماه بارش شهابی دلتا دلوی نیز رخ می‌دهد؛ اما به دلیل اینکه ماه با فاز 71 درصد در آسمان حضور خواهد داشت، رصد بخش زیادی از این شهاب‌ها امکان‌پذیر نخواهد بود.

رصد بارش شهابی برساوشی در 21 مرداد ماه

بارش شهابی برساوشی که به عنوان یکی از معروف‌ترین بارش‌های شهابی سالیانه محسوب می‌شود در روز 22 مرداد ماه رخ خواهد داد و به دلیل اینکه در این تاریخ ماه در آسمان نیست، علاقه‌مندان می‌توانند آن را به شکل کامل رصد کنند. ضمن اینکه امکان مشاهده 100 بارش شهابی در ساعت در مناطقی که از آلودگی نوری دور باشند نیز وجود دارد.

رصد مقارنه ماه و سیاره زحل در شهریور ماه

در 9 شهریور 1402 پدیده مقارنه ماه و سیاره زحل رخ خواهد داد. همچنین در این شب ماه نیز کامل خواهد بود.

رصد بارش شهابی جباری در 30 مهرماه

علاقه‌مندان به پدیده‌های نجومی می‌توانند اوج بارش شهابی جباری با میزان بارش 25 شهاب در هر ساعت را در تاریخ 30 مهرماه رصد کنند.

ماه گرفتگی 6 آبان ماه

رویدادهای نجومی سال 1402

علاقه‌مندان در سراسر ایران می‌توانند در تاریخ 6 آبان 1402 ماه گرفتگی جزئی را مشاهده کنند. در این پدیده حدود 12.4 از سطح ماه به زیر سایه زمین می‌رود.

بارش شهابی جوزایی در 23 آذرماه

در این تاریخ امکان اوج بارش شهابی جوزایی با حداکثر بارش 150 شهاب در ساعت در آسمان فراهم خواهد شد. علاقه‌مندان می‌توانند پیش از طلوع ماه تا حوالی ساعت 23:30 این بارش شهابی را به خوبی در آسمان مشاهده کنند.

رصد بارش شهابی ربعی در 14 دی ماه

اوج بارش شهابی ربعی در تاریخ 14 دی 1402 با حداکثر میزان بارش 120 شهاب در ساعت بدون مزاحمت ماه رخ خواهد داد که علاقه مندان می‌توانند آن را در طول شب مشاهده کنند.